«Головний виклик режисера нашого часу – дізнатися, як отримати доступ до ринку, що швидко міняється»

25 жовтня 2018

Яким способом документалісти можуть співпрацювати з медіа-платформами? Яке короткометражне кіно цікаве світовим гігантам: The Guardian, AJ+, BBC Stories? Цьогоріч Docudays UA приймає в себе Global Short Docs Forum, що вже другий рік поспіль працює саме з коротким метром. І доводить, що нові таланти, нові історії й експерименти можуть дати фору будь-якому мейнстрімові в ефірі.

 

Директорка Global Short Docs Forum Флора Ґреґорі переконана, що по всьому світу в незалежному кіновиробництві є унікальні таланти. Флора має понад тридцятирічну кар'єру на телебаченні. Працювала і з незалежними компаніями, і з телепродакшинами. Близько десяти років вона працювала в Al Jazeera English і курувала відзначеним багатьма нагородами проектом (серією документальних історій) «Свідок».

 

Ми розпитали Флору Ґреґорі про перспективи документалістів у світі, який ускладнюється щохвилини.

 

Флора Ґреґорі під час майстерні Global Short Docs Forum у 2017-му році

 

Що спонукало зробити такий проект?

 

Допомогти молодим фільмейкерам з усього світу знайти доступ до глобальних цифрових платформ, аби аудиторія могла побачити різноманітні історії. Можна сказати так, мета – це зробити локальне глобальним і дати йому доступ до ринку.

 

А як VOD-платформи зазвичай працюють з авторами фільмів?

 

Немає якогось «загальноприйнятого» способу. Кожна платформа працює з режисерами та режисерками по-своєму. Одна платформа може вимагати завершені фільми, інша – захоче взяти участь у монтажі й працювати разом з документалістами над відзнятим відео, а ще інша – просто візьме відзнятий чорновий матеріал і монтуватиме сама.

 

Майстерня Global Short Docs Forum у 2017-му році

 

У цьому сенсі, як знадобиться GSDF молодим режисерам та режисеркам?

 

Форум допомагає документалістам сфокусуватися на своїй ідеї та вчить їх презентувати її на пітчингах. А саме: розуміти можливості їхніх історій для роботи з платформами в різні способи. Водночас режисери та режисерки знайомляться один з одним, і після цього утворюються нові колаборації! Звісно, і співпраця з платформами не завершується лише Форумом. Медіа-майданчики та цифрові платформи підтримують зв'язок з учасниками та продовжують співпрацю уже над новими проектами.

 

Чи буде цього року в GSDF якийсь особливий фокус?

 

Ми шукаємо автентичні історії соціального, політичного чи культурного характеру, про які ще ніхто не розказував, які не є відомими масовій аудиторії. Зокрема, ми шукаємо режисерів та режисерок з регіонів з обмеженими можливостями кіновиробництва, а також регіонів, які не є дуже видимими в кіно. Крім того, ми хочемо знайти документалістів з різних меншин у регіонах, що, навпаки, мають розвинене медіа-виробництво.

 

Історії, у центрі яких стоїть герой чи героїня, доволі популярні на платформах, бо аудиторії вони подобаються, як і історії з наративом – початком, серединою й кінцем. Одним із прикладів такого кіно є короткометражний фільм Мохамеда Шалабі, у якому він повертає камеру на самого себе, вирішивши, що настав час узяти життя у свої руки та скинути зайву вагу. Худнення – це необхідний і символічний акт, адже з ним Мохамед розуміє, що кожне рішення має наслідки для його життя, і починає брати на себе відповідальність за власні дії. Фільм був презентований на GSDF у травні. Його замовив BBC Arabic. І вже цього Різдва його покажуть в ефірі. У фільмі точно є початок і середина, і мені цікаво дізнатися, яким буде кінець і як автор, зрештою, назвав сам фільм…

 

 

Власне, у Вас величезний досвід роботи на таких платформах, скажімо, як BBC Stories чи Al Jazeera English. Можете пригадати момент, коли Ви вирішили почати працювати на іншому боці цієї взаємодії – «документалісти-платформи»?

 

У мене була тривала кар’єра в незалежному кіновиробництві, перш ніж я почала працювати над флагманською серією документальних фільмів під назвою «Свідок» (Witness) на Al Jazeera English, якою я керувала протягом дев’яти років. Під час роботи у «Свідку» ми започаткували проект під назвою «Видошукач» (Viewfinder), що зосереджувався на нових та оригінальних історіях «через об’єктив кінематографістів зі всього світу».

 

Global Short Docs Forum шукає «нові наративи та свіжі ідеї». Власне, можна сказати, що свою ідею форум узяв від «Видошукача», але він заходить далі й залучає до розмови більше платформ. На першому GSDF у нас було сім платформ. У центрі форуму – самі документалісти та їхні ідеї, розуміння ринку та донесення фільму до аудиторії. По всьому світу в незалежному секторі є великі таланти. Але їх потрібно плекати, а для режисерів однією з найбільших проблем є розуміння нинішнього ринку і його майбутнього розвитку – звісно, ринок увесь час змінюється.

 

І як змінилася інфраструктура медіа-платформ і світ телебачення протягом Вашої роботи? І які нові цікаві формати Ви бачили останнім часом?

 

Існує багато платформ, які експериментують з онлайн-відео, часто вбудованими в інші медіа. І соціальні мережі також роблять дедалі більший внесок. За прогнозами саме в цьому напрямку все розвиватиметься. Не буду говорити, чому конкретно я віддаю перевагу. Головний виклик для режисера в наш час – як отримати доступ до ринку, що швидко змінюється, як зрозуміти цей ринок, а ще, як отримати оплату за свою роботу!

 

Global Short Docs Forum організовано One World Media. Спонсор форуму у 2019-році — Facebook Journalism Project. Форум проходитиме за підтримки Британської Ради в Україні та Європейського банку реконструкції та розвитку в рамках Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA.

 

Дедлайн подачі заявок: 23 листопада 2018 року. Детально - тут.

 

Спілкувалася Вікторія Хоменко

Усі фото: One World Media

XVII МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
20–29
березня 2020