Індустріальна платформа DOCU/ПРО: від ідеї до змін

21 березня 2018

Документальне кіно може не тільки фіксувати важливі зрушення в суспільстві, а й саме ставати каталізатором соціальних змін. Як створити фільм, що матиме такий потенціал? Як прокласти йому шлях до глядачів? На DOCUDAYS UA функціонуватиме індустріальна платформа, заходи якої присвячені не тільки теоретичному пошуку відповідей на ці питання, а й практичному розвитку документалістики, яка б ефективно сприяла позитивним змінам в українському суспільстві та далеко за його межами.

 

DOCU/ПРО складається з низки заходів, які можуть зацікавити не тільки професіоналів світу кіно, але й звичайних поціновувачів документальних фільмів. Від лекцій та творчих зустрічей з відомими режисерами та діячами у сфері кіно до продюсерських майстер-класів та пітчингів кінопроектів – програма індустріальної платформи об’єднуватиме українських митців, громадських активістів та іноземних гостей фестивалю.

 

Одним із важливих кроків у цьому напрямку стане проект «B2B Doc: Продюсери зустрічають продюсерів». Індустріальна подія, організована у співпраці об’єднанням Baltic to Black Sea Documentary Network та Docudays UA, матиме на меті сприяння пошуку ко-продукції. Проектний менеджер B2B Doc Алекс Ширяєв розповідає: 

 

«Самим місцем народження Baltic to Black Sea Documentary Network можна вважати Docudays UA, оскільки саме на цьому фестивалі у 2014 році ми оголосили про започаткування такого проекту. B2B Doc – це ко-продукційна платформа для документалістів із 10 країн: Білорусі, Вірменії, Грузії, Естонії, Латвії, Литви, Молдови, України, Фінляндії, Швеції. Наша мета – допомогти документалістам із пострадянських країн вийти на європейський ринок фінансування шляхом пошуку ко-продукції з досвідченими продюсерами з Прибалтики, Скандинавії, континентальної Європи.

 

Зрозуміло, що пітчинг – це основний інструмент на кіноринку для того, щоб познайомити тих, у кого є ідея, з тими, хто готовий купувати ідеї. Але нам здається, що такий формат вже поступово переживає себе. Тому, на наш погляд, важливіше створювати саме зустрічі для продюсерів. Для участі у «B2B Doc: Продюсери зустрічають продюсерів» ми відібрали 14 проектів із Білорусі, Вірменії, Грузії, Молдови та України. І запросили досвідчених продюсерів, які працюють із контентом зі Східної Європи та яким цікаві історії з пострадянських країн. Але разом з тим ми також запросили десіжн-мейкерів – тобто на фестиваль приїдуть представники кінофондів, телеканалів, кінофестивалів, дистриб’юторів, сейлз-агентів, з якими, у разі зародження якогось спільного кінопроекту, можна буде оговорити фінансові питання».

 

25 березня о 09:30 в залі «Венеція» готелю «Русь» (вул. Госпітальна, 4) продюсери представлятимуть свої проекти. Презентації будуть відкритими, тож кожний охочий матиме змогу дізнатися про документальні фільми, які ще тільки створюються.

 

Ще одним майданчиком для плідного розвитку творчих співпраць стане конкурсний проект «CIVIL PITCH: фільми громадської активності». У рамках цієї платформи українські документалісти та активісти громадського сектору матимуть змогу об’єднати зусилля для створення фільмів, що володітимуть потенціалом сприяти позитивним соціальним змінам. Однією з важливих цілей CIVIL PITCH є підтримка розвитку документального кіно, присвяченого тим темам, що попри свою нагальну важливість досі залишаються в тіні в українському публічному просторі. Для участі в цьому конкурсі Docudays UA отримав близько 90 заявок від громадських активістів та режисерів з усієї України. З них було обрано 16 учасників-фіналістів, які продовжуватимуть участь у CIVIL PITCH у декілька етапів. У березні Docudays UA приготував для них два тренінги від визнаних режисерів, продюсерів та менеджерів фестивальної діяльності, присвячені практичним навичкам продюсування фільмів, розробки ефективних кампаній задля соціальних зрушень та успішної презентації своїх робіт. Побути одним із менторів на обох таких тренінгах фестиваль запросив режисера з Берліна Даніеля Абму. Минулого року глядачі Docudays UA мали нагоду подивитися його картину «Гавана-транзит», яка взяла участь у більш ніж півсотні кінофестивалів по всьому світу.

 

«Я відвідував Docudays UA кілька разів та бачив хороші українські роботи, – розповідає Даніель. – Цього разу мені випала нагода власне зустрітися та попрацювати з українськими режисерами. Наша мета – надихнути їх на створення нових сильних документальних фільмів на важливі для України теми. Протягом CIVIL PITCH режисери та громадські активісти мають об’єднатися, обмінятися думками та ідеями щодо тем, створити команди та розпочати спільну роботу над плануванням їхнього майбутнього фільму. Це добре, коли є хтось, хто має досвід для визначення важливої суспільної тематики, і є хтось, хто має досвід для втілення певної історії в кіно. Разом вони можуть створити щось дуже потужне. Це ніби висадити насіння на початку воркшопів, і воно вже за кілька днів пустить зелений паросток над землею».

 

Наступним етапом стане фінальний пітчинг: 28 березня з 10:00 в залі «Класік» кінотеатру «Жовтень» (вул. Костянтинівська, 26) учасники – об’єднані у робочі команди режисери та громадські активісти – представлятимуть свої проекти. Журі, до складу якого увійдуть професіонали європейської кіноіндустрії, визначить переможців, що отримають грошові нагороди на виробництво фільмів. Наступного року на Docudays UA – 2019 відбудеться показ вже готових стрічок.

 

Обмінятися досвідом та налагодити нові зв’язки можна буде і в рамках ще однієї платформи індустріальної секції Docudays UA – DOCU/КЛАС. Її програма об’єднала цілий ряд лекцій, творчих зустрічей, майстер-класів та дискусій, що відбуватимуться щодня впродовж фестивалю, починаючи з 24 березня, у залі «Класік» кінотеатру «Жовтень» з 12:00 до 17:00. Вхід на всі ці події також вільний, тож кожний, хто цікавиться документальним кіно, може долучитися до професійних заходів.

 

Зокрема, 26 березня о 15:00 в рамках DOCU/КЛАС запланований майстер-клас від Ребекки Ешдаун «Мистецтво “імпакту”: створення ефективної стратегії дистриб'юції документального фільму». Ця зустріч продовжить символічний фестивальний пошук стратегій створення та розповсюдження кіно, націленого на суспільні зміни. Ребекка має чималий досвід у цій справі – варто лише зазначити, що вона очолювала кампанію з розповсюдження картини «Ні» знаного чилійського режисера Пабло Ларраіна у співпраці з Amnesty International. Більше десяти років британська продюсерка плідно взаємодіє з Британським кіноінститутом, BBC Media Action та Міжнародним кінофестивалем у Торонто, щоб прокласти шлях фільмам до якомога більшої аудиторії.

 

До питання ефективного розповсюдження документального кіно з метою суспільних зрушень звернуться також гості DOCU/КЛАС під час круглого столу, присвяченого ролі телебачення в цьому процесі, що запланований 25 березня о 15:00. Адже якщо говорити про документалістику змін, то цільова аудиторія такого кіно виходить далеко за межі кінофестивалів, театральної дистрибуції чи спеціальних показів. Docudays UA запросив представників українських телеканалів та їхніх колег з молодого медіа-проекту Current Time, започаткованого «Радіо Свобода» (RFE/RL) за підтримки «Голосу Америки», щоб оговорити можливості телебачення у підтримці та сприянні розвитку документального кіно як рушія змін у суспільстві. Крім того, варто зазначити, що незалежна міжнародна служба новин Current Time цьогоріч вручить спеціальний приз одному з конкурсних фільмів фестивалю. Окрім грошової відзнаки у 5 000 доларів США творчій групі картини запропонують показати фільм на Current Time TV.

 

У певному сенсі символічно замикаючи весь процес донесення кіно до глядача – від початкових етапів пошуку команди однодумців та безпосереднього створення картини до продюсування та розповсюдження, – у рамках DOCU/КЛАС 26 березня о 13:00 пройде також круглий стіл із кінокритиками. Як говорити про документальне кіно? Тим більше – як говорити про документалістику змін? За ким зберігається «право на історію», яка розгортається в такому кіно? Docudays UA запросив подискутувати довкола цих питань кінокритиків з України, Данії, Іспанії та Сполучених Штатів. Серед них – кінокритикиня, відповідальна редакторка журналів Filmmaker та Documentary Лорен Віссот. Відповідаючи на запитання, чому сьогодні важливо проводити відкриті кінокритичні дискусії, Лорен зазначила:

 

«Принаймні в Америці обговорення тих чи інших “фейкових новин” було у всіх на вустах відтоді, як Дональд Трамп захопив усю увагу медіа (і ніколи не відпускав), але мало хто проблематизував документальну “правду”, яку ми бачимо на екрані. Не треба бути генієм, щоб розгледіти ультраправий нахил у діяльності Стіва Беннона (головний менеджер виборчої кампанії Дональда Трампа, кінопродюсер та режисер-документаліст. – Ред.), але його найчастіше витонченіше – позапартійне та позаполітичне – кіно з’являється на світ просто незбагненним чином. Ось чому роль кінокритики у сфері документалістики сьогодні стає важливішою, ніж будь-коли».

 

Текст: Юлія Коваленко

Чільне фото: пітчинг проектів під час Docudays UA-2017

XVII МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
20–29
березня 2020