За лаштунками Національного художнього музею

27 лютого 2020

«Національний музей» – нова робота знаного режисера Андрія Загданського, світова прем’єра якої відбудеться на Docudays UA. Про стрічку та потенціал музею розмірковує культурологиня Ксенія Рибак.


Протягом останнього року час від часу заходячи в Національний художній музей на виставку чи лекцію, можна було раптово натрапити на знімальну групу. Вона фіксувала екскурсію виставкою «Явлення», виступ Флоріана Юр’єва, екскурсії до музейних фондів, спостерігала за роботою постійної експозиції музею. Її присутність чимось насторожувала, але лишала в невизначеності. Тепер, переглядаючи фільм Андрія Загданського «Національний музей» на екрані, відвідувачі/-ки музею виявлять, що вони були свідками творення фільму, а ті, хто мало знайомий з життям музею, матимуть нагоду прочитати його портрет.

 

Музейні працівники й працівниці прочиняють залаштунки «Музею з левами»: глядачі/-ки споглядають процес обговорення виставок, їх підготовки та монтажу в розмовах з музейниками. Це можливість для нас розділити хвилювання музейниць під час споглядання кольорів картин Олександра Богомазова або слідом за ними, у коридорах, підвалах, оминаючи картини, яким не вистачило місця у відремонтованих сучасних сховищах музею, потрапити в ще не переобладнані кімнати архівів.

 

Кадр з фільму «Національний музей»

 

Саме створення фільму ніби маніфестує складний процес дорослішання музею, який особливо відчутний протягом останніх років його роботи. Це стан постійної крихкості та хиткості й одночасно стійкості та історичності. Майбутнє завжди невизначене.

 

Андрій Загданський, говорячи про музей, зауважує, що в сучасному суспільстві музеї, як бібліотеки, стають новими «секулярними» храмами. У якомусь сенсі музеї – простори, що часто мають відбиток колоніалізму, це місця, де нація може сповна відчути власну велич і разом насолодитись нею, слідувати їй. Однак у Національному художньому музеї про це не йдеться. В його образі є радше спроба говорити про мистецтво, яке часто не згадують, пробігають очима у світовій історії або приписують іншим. Це мистецтво, що часто лишається неназваним та не має голосу. Саме тому так важливо створити його портрет. 

 

Режисер фільму Андрій Загданський проводить паралель між музеями та бібліотеками. Це змушує пригадати про фільм Фредеріка Вайзмена «Ex Libris: Нью-Йоркська публічна бібліотека». В обох випадках увага режисерів прикута до того, як культурні інституції можуть ставати точками на мапі, що змінюють структуру міста навколо, формують спільноту, що не лише приходить сюди в справах, а й повертається; коли сама інституція потребує захисту. На відміну від фільму про Нью-Йоркську публічну бібліотеку, де образ бібліотеки промальовується через обличчя її відвідувачів, Національний художній музей постає перед нами насамперед як сховище творів, що оберігають співробітники/-ці. Фінал фільму Загданського засвідчує потенціал Національного художнього музею стати такою суспільнотворчою одиницею, але одночасно наголошує на тому, як багато часу та зусиль необхідно в майбутньому для цього.

 

__

 

Нам неабияк важлива ваша підтримка – зробити внесок на розвиток Docudays UA і долучитися до клубу друзів DOCU/CITIZEN можна за посиланням.

17 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
20–29
березня 2020
Українське кіно під загрозою: звернення до прем'єр-міністра
Новини
Українське кіно під загрозою: звернення до прем'єр-міністра
Спільно з українськими кінематографіст(к)ами закликаємо не скорочувати фінансування українського кіно
Новини
Звернення про недопущення створення консультради з «представниками ОР…
Новини
Звернення про недопущення створення консультради з «представниками ОРДЛО»
Новини
FAQ про абонементи та акредитації
Новини
FAQ про абонементи та акредитації
У контексті перенесення фестивалю
Новини
Docudays UA перенесено у зв'язку з карантином
Новини
Docudays UA перенесено у зв'язку з карантином
Новини
DOCU/ТАБІР: документальні канікули для дітей і підлітків
Новини
DOCU/ТАБІР: документальні канікули для дітей і підлітків
Вивчайте детальний розклад подій
Новини
Вибачте. Зображення відсутнє: фільми-подорожі, фільми-есе
Новини
Вибачте. Зображення відсутнє: фільми-подорожі, фільми-есе
Новини
Кіноесе як розрив, як чиста впертість
Новини
Кіноесе як розрив, як чиста впертість
Про фестивальну кінопрограму «Вибачте. Зображення відсутнє»
Новини
Meet Professionals: знайомтеся з експерт(к)ами кіноіндустрії особисто
DOCU/ПРО
Meet Professionals: знайомтеся з експерт(к)ами кіноіндустрії особисто
DOCU/ПРО