DOCU/ТЕХНО: я – робот

15 березня 2016

Завдяки технологіям ми стали думати інакше, спілкуватися інакше, їсти інакше. І безумовно – інакше дивитися кіно. Ґаджети й магічне програмне забезпечення змінюють повсякденний плин речей у нашому житті. Тож настав час говорити про документалістику, в якій героями часу стали сучасні технології. Про фільми нової фестивальної програми DOCU/ТЕХНО, а також дискусію від журналу «Куншт» розповідає Вікторія Хоменко, кінооглядачка сайту Docudays UA.


Поки невтомні винахідники пророкують людям комфортне майбутнє завдяки використанню праці машин, скептики вбачають у них підступних демонів. Усі три фільми цієї секції показують, звідкіля зростають ці демони, а отже, як виглядатиме для нас майбутнє.

 

Цього року у фокусі програми роботи. Автори фільму про 3D-принтери «Надрукуй легенду» Луіс Лопес та Дж. Клей Твіл – бачать розумну машину помічником. Ентузіазму винахідників 3D-друку позаздрив би Стів Джобс. Ця «машина в поміч» здатна виростити браслет, гітару, серце. А може – й пластиковий пістолет. Тож цілком слушне запитання, яке озвучують режисери наприкінці фільму: хто саме вирішуватиме, що друкувати, а що ні?

 

Режисер фільму «Я – Аліса» Сандер Бюрґер йде іншим шляхом. Його історія не про те, як зроблена лялька зі штучним інтелектом, а про те, що відбувається у взаєминах між людиною та роботом. Упродовж експерименту самотні літні пані отримують подружку Алісу. Так одвічне питання самотності набуває зовсім інших високотехнологічних барв.

 

Цікаві питання у світлі нинішніх воєнних конфліктів порушує режисерка «Дрона». Тоньє Гессен Шей своїм фільмом слушно тикає носом американців-співвітчизників: що робити, коли інший уряд дистанційно вирішуватиме жити вам чи вмерти? Дрон – різновид воєнного робота. Активно їх стали використовувати тільки в 21 столітті у американських воєнних кампаніях на Близькому Сході. Пакистанець, який втратив близьких друзів, зізнається, що найбільше боїться ясного неба над головою. Лише хмари заважають дронам розгледіти його сімю.

 

Як зауважив фантаст Айзек Азімов у своїх трьох законах робототехніки: «Робот не може зашкодити людині, або сприяти цьому своєю бездіяльністю». Ми приписуємо роботам як діяти, щоб убезпечити себе від їхньої можливої агресії, але й досі не навчилися будувати коридорів людяності між собою.

 

Про це і не тільки ми будемо говорити під час дискусії «Повна роботизація: чи готові ми до майбутнього?», яка відбудеться за сприяння науково-популярного журналу «Куншт». Дрони, що допомагають воїнам АТО, голосова асистенткаSiri, із якою можна потеревенити, та банківська картка замість жетона в метро – усе це вже реальність. А відтак низка українських експерток та експертів обговорюватиме вплив технологій на наші реалії. Серед запрошених спікерів: Іван Довгаль, колишній керівник комп'ютерної академії «ШАГ», який сконструював більше 50-ти дронів для зони АТО, викладачка КНУ імені Тараса Шевченка Інна Валевська, співзасновник студії 3D друку ADDDitive Дмитро Бірюков та Іван Яковина, журналіст видання «Новое время».

 


 

Модеруватимуть дискусію та покази DOCU/ТЕХНО засновники журналу «Куншт» Кирило Бескоровайний та Ангеліна Безнесюк. Кирило й Ангеліна вірять, що наука – творчий процес, який викликає такі самі почуття захоплення, як і мистецтво. Наука об’єднує гіків і естетів, бізнесменів і винахідників та всіх, кого манить її величний світ.

 

На фото кадр з фільму «Я - Аліса» Сандера Бюрґера

XVII МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
20–29
березня 2020