Огляд програми

Фільм-есе: дослідження, щоденник, пропаганда

25 квітня 2020

Сьогодні, 25-го квітня, в межах майстерні DOCU/КЛАС українські та іноземні кінокритики подискутують на тему «Навіщо дивитися документальний есей онлайн?». Вмикайте о 17.00 онлайн-трансляцію англійською мовою на нашому Youtube-каналі, та з перекладом на українську – на фестивальному сайті. Кінокритикиня Наталя Серебрякова коротко розповідає, чим особливий жанр фільму-есе. 

 

«Фільми у жанрі есе, мабуть, є найінноваційнішою та найпопулярнішою формою кіномистецтва, починаючи з 1990-х», – писав Тімоті Корріган у книзі «Фільм-есе» (2011). Яким же є цей жанр? Це документальна або неігрова картина, яка висвітлює реальність, використовуючи слова, зображення та звуки для передачі повідомлення. Що робить есей особливо виразним? Насамперед – особистісний вимір і стиль режисера або режисерки.

 

У кінокритиці термін «фільм-есе» вживається для опису саморефлексивного та самореференційного документального кіно, що розмиває межі між художньою вигадкою та нон-фікшеном. Такі твори з’явилися ще невдовзі після того, як брати Люм’єр створили свої перші стрічки. Однак теоретики одноголосно погоджуються з тим, що вперше наведене визначення використав художник, авангардист і режисер-експериментатор Ганс Ріхтер у 1940 році. Пізніше есеїстичною формою зацікавився Андре Базен, проаналізувавши «Лист із Сибіру» (1957) Кріса Маркера – екранний нарис про реальність минулого та сучасного Сибіру. І саме Кріс Маркер вважається засновником жанру есеїв у кінематографі.

 

Французька «нова хвиля» популяризувала короткометражні есеї, а німецьке «нове кіно» відродилося через них завдяки широкому інтересу до вивчення національної історії.  Фільми-есеї мають літературну генеалогію і можуть бути, наприклад, пропагандистськими (Дзиґа Вертов), дослідницькими (Шанталь Акерман) або щоденниковими (Йонас Мекас).

 

Серед сучасних режисерів-есеїстів найвідоміші – Джем Коен, Брюс Бейлі, Пітер Гаттон (який нещодавно пішов із життя). Вони використовують кадри так, як письменники використовують речення, і за допомогою монтажу створюють смислові зв’язки, вибудовуючи з матеріалу певне повідомлення, а кожний витвір автора є передусім зображенням його особистості.

 

На Docudays UA-2020 фільми-есе складають програму «Вибачте. Зображення відсутнє». Стрічки доступні для перегляду на docuspace.org.

__

 

Чільне фото: кадр з фільму «Я часто думаю про Гаваї»

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
Три роки повномасштабної війни. Свідки та їхні спогади
Новини
17 лютого 2025
Три роки повномасштабної війни. Свідки та їхні спогади
Новини
17 лютого 2025
Долучайтеся до відкритої онлайн-події 11 лютого – презентації «Центру…
Новини
10 лютого 2025
Долучайтеся до відкритої онлайн-події 11 лютого – презентації «Центру безпечного Інтернету»
Новини
10 лютого 2025
ГО «Докудейз» виходить із соцмережі X
Новини
07 лютого 2025
ГО «Докудейз» виходить із соцмережі X
Новини
07 лютого 2025
Співпраця Архіву Війни з Харківською правозахисною групою: результати…
Новини
07 лютого 2025
Співпраця Архіву Війни з Харківською правозахисною групою: результати аналізу судових рішень
Новини
07 лютого 2025
Відкриваємо прийом заявок до VIІI Електронного каталогу української д…
Новини
03 лютого 2025
Відкриваємо прийом заявок до VIІI Електронного каталогу української документалістики
Новини
03 лютого 2025
ГО «Докудейз» у межах RIGHTS NOW! запрошує громадські організації до …
Новини
01 лютого 2025
ГО «Докудейз» у межах RIGHTS NOW! запрошує громадські організації до партнерства і співорганізації подій 22 Docudays UA
Новини
01 лютого 2025
Оголошуємо склад української делегації на CPH:DOX
Новини
31 січня 2025
Оголошуємо склад української делегації на CPH:DOX
Новини
31 січня 2025
Дивіться до кінця березня: фільм «У сітях» в онлайн-кінотеатрі DOCUSP…
Новини
30 січня 2025
Дивіться до кінця березня: фільм «У сітях» в онлайн-кінотеатрі DOCUSPACE
Новини
30 січня 2025