Віталій Манський: «Чи реальне документальне кіно?»

19 липня 2013

Віталій Манський один з найвідоміших режисерів-документалістів і телепродюсерів Росії, режисер документального фільму «Труба», один з авторів концепції реального кіно і творець його маніфесту, провів 18 липня майстер-клас для слухачів Літньої кіношколи Одеського МКФ-2013.

 

Бесіду зі слухачами Манський почав з «Догми» Ларса фон Трієра, власного «Маніфесту реального кіно» та порівнянням епохи цифрових технологій зі старими прийомами зйомки документального кіно. Свій «Маніфест» він розібрав по пунктах і пояснив кожен з них - відсутність сценарію, етичні питання і залежність від технологій. Якщо в ігровому кіно сценарій грає ключову роль, то в документальному, чим чіткіше сценарій - тим менш фільм реальний. Відносно етичних моментів і питань моралі, режисер недвозначно висловився: «У момент самої зйомки ти можеш не вирішувати етичних питань, вони переносяться в монтажний період. Еталонно порядна людина взагалі не може бути документалістом».

 

Манський не випадково поділяє поняття документального та реального кіно - «Потрібно розуміти, коли ми говоримо «документальне» кіно, ми говоримо про КІНО, а не те, що показується по телебаченню не тільки в Росії, але і в Україні. Документальне кіно по телебаченню в принципі не показують». Режисер розповів, що зараз виробництво документальних телевізійних програм доведено до цілковитої конвеєрної стадії, коли пишеться сценарій, затверджується редактурою, цензурується, а завдання режисера полягає тільки в тому, щоб «перекрити текст картинкою». «Будь-яка правда є опозиційною по своїй природі. Якщо телебачення покаже якихось реальних людей, це буде настільки жорстке антидержавне висловлювання, що жоден канал на це не зважиться.

 

З початківцями документалістами, Манський поділився деякими своїми прийомами, технічними деталями і дав корисні поради щодо зйомок реального кіно. Зокрема, режисер ніколи не розмовляє з героями своїх фільмів після закінчення зйомок «Якщо я відзняв, то я зникаю, я не даю вилити душу поза кадром. Не можна взагалі давати існувати герою поза кадром ». Відносно фінансування, режисер попередив, щоб молоді режисери не плекали особливих ілюзій - останнім часом взагалі виникла тенденція, коли реальні фільми знімаються однією людиною ручною камерою і за свій рахунок. «Знімати реально кіно - це займатися абсолютним подвижництвом, розуміючи, що ніяких держпремій, народних артистів, нічого не буде. Але ж ніхто вам не обіцяв, що буде легко».

 

Наприкінці свого майстер-класу режисер запросив усіх бажаючих молодих документалістів, що працюють над своїми проектами, взяти участь у Артдокфесті, та в конкурсі премії «Лаврова гілка», які він очолює і продюсує.

 

ОМКФ

17 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
24–
квітня
3
травня 2020
Прийом фільмів на Docudays UA-2021 відкрито!
Новини
03 червня 2020
Прийом фільмів на Docudays UA-2021 відкрито!
Новини
03 червня 2020
Зустрічайте учасників та учасниць UKRAINIAN SHOWCASE @ Cannes Docs
DOCU/ПРО
29 травня 2020
Зустрічайте учасників та учасниць UKRAINIAN SHOWCASE @ Cannes Docs
DOCU/ПРО
29 травня 2020
Звернення на підтримку Довженко-Центру
Новини
29 травня 2020
Звернення на підтримку Довженко-Центру
Новини
29 травня 2020
Українська документалістика на Festival Scope Pro
Новини
25 травня 2020
Українська документалістика на Festival Scope Pro
Новини
25 травня 2020
Відкрито прийом заявок в UKRAINIAN SHOWCASE @ Cannes Docs
DOCU/ПРО
12 травня 2020
Відкрито прийом заявок в UKRAINIAN SHOWCASE @ Cannes Docs
Подати заявку на участь у презентації на Marché du Film можна до 23 травня!
DOCU/ПРО
12 травня 2020
Docudays UA-2020 у цифрах
Новини
11 травня 2020
Docudays UA-2020 у цифрах
Найпопулярніші стрічки, скільки гостей, глядачів та глядачок, врятованих дерев і випитих філіжанок кави?
Новини
11 травня 2020
Зустрічі, мрії і спогади
Огляд програми
09 травня 2020
Зустрічі, мрії і спогади
Кінокритикиня Наталя Серебрякова про програму документального есе
Огляд програми
09 травня 2020
Що ми знаємо про шотландську документалістику?
Інтерв'ю
09 травня 2020
Що ми знаємо про шотландську документалістику?
Розмова з Хосе-Рамоном «Мон» Рівасом
Інтерв'ю
09 травня 2020