Міждисциплінарна мистецька програма Docudays UA

Міждисциплінарна мистецька програма DOCU/СИНТЕЗ досліджує медіум кіно на перетині різних дисциплін, створює простір для критичної рефлексії та взаємодії документального кіно, сучасного мистецтва, науки й технологій із особливою увагою до локального контексту. Заснована ГО «Докудейз» у 2021 році, ця програма відбувається щороку впродовж кінофестивалю Docudays UA.  

 

DOCU/СИНТЕЗ формується з мистецьких робіт і виставок, добірок медіа-/відеоарту, кінопоказів, а також дискусійної частини: тематичних обговорень, лекцій, модерованих розмов із учасниками/-ицями. У програмі беруть участь як завершені мистецькі проєкти, відібрані куратор(к)ами, так і роботи, створені в межах програми на основну фестивальну тему та за оригінальною кураторською концепцією. Упродовж 2021–2023 рр. проєкти включали: сучасне, архівне та нелінійне кіно; аналогові, цифрові, інтерактивні, алгоритмічні та імерсивні медіа; інсталяції та перформативні форми.

DOCU/СИНТЕЗ-2024


«Слухаючи відсутність: звукові архіви (не)спорожнілих кімнат» 

Серія аудіоінсталяцій на основі документальних записів, зібраних у Києві й поряд упродовж 2011–2024 років.

Інсталяційна програма агенції «Ухо» (кураторка — Саша Андрусик) з трьох частин. Перша — аудіовізуальна інсталяція Kyiv Eternal Олега Шпудейка. В інсталяції використано відеороботу Кахни Баранович і Марини Оснач, маппінг створено Іллею Коваленко / ctrl-i. Друга — Death in June документальна аудіоп’єса Яна СпектораТретя частина — невеликий архів домашніх музичних записів, зроблених містян(к)ами весною 2022-го і зібраних агенцією «Ухо».



SİNEMA TRANSTOPIA. Фрагменти.

Кінопрограма з архівних фільмів від кураторського дуету Ґало Е. Рівера та Бетан Гʼюз із ініціативи SİNEMA TRANSTOPIA. Дивитимемось і обговорюватимемо стрічки «Дорога трудових мігрантів», режисер — Тунджель Куртіз (Швеція / Туреччина, 1978) і «Сто дітей в очікуванні на потяг», режисер — Іґнасіо Аґуеро (Чилі, 1988).



 «Антологія української кухні 2022–2024» 

Інсталяція художника Володимира Кузнецова створена із документації життєвих історій та актів солідарності на основі відеоматеріалів «Архіву війни», відео- та аудіозаписів митця. Проєкт відтворює моменти волонтерської діяльності та суспільної взаємопідтримки, засвідчуючи невпинну працю волонтерів/-ок у часи війни. Створено у співпраці з композиторкою Мар’яною Клочко.



DOCU/СИНТЕЗ-2023


«За вікном» 

Відеоінсталяція Євгена Арлова, медіаматеріали проєкту «Архів війни», 2023


Сучасні технології дають змогу працювати з великим обсягом даних та архівувати їх. Медіасвідчення наслідків російської війни в Україні, які ми генеруємо всі разом, дозволяють думати про нас як про спільноту, пов’язану невидимими цифровими та емпатичними зв’язками.

«Сон №» 

Аудіоінсталяція на основі архіву Центру міської історії, 2022–2023 рр.

Робота на основі матеріалів проєкту Центру міської історії (Львів) — архіву, що містить понад 20 снів, записаних у різних формах, і продовжує наповнюватися.


«Війна, мистецтво, уява та сновидіння»

Що ми відчуваємо, коли слухаємо розповіді інших про власні сновидіння? У який спосіб ці розповіді опрацьовують реальність і допомагають ідентифікувати емоції? Лекція Богдана Шумиловича та презентація проєкту Центру міської історії у Львові «Документування досвідів війни. Щоденники та сни війни».



«Мистецькі практики та усна історія в роботі над подоланням травми»

Розмова про підходи до роботи з травмою та її комунікації в гуманітарних дисциплінах і мистецьких практиках. Музейна експозиція як простір можливостей. Про те, як використовувати міжнародний досвід і при цьому налаштувати постколоніальну оптику, як уникати ретравматизації під час опрацювання спогадів та яке значення опрацювання травми має для майбутнього.

Спікерка: Юлія Скубицька, докторка філософських наук (PhD), історикиня.

Модераторка: Олександра Набієва, культурологиня, кураторка міждисциплінарної мистецької програми DOCU/СИНТЕЗ.

DOCU/СИНТЕЗ-2022


«Invasions 1.2.3» — VR-фільм Алевтини Кахідзе та Пьотра Армяновського, зроблений після звільнення Київської області від російських окупантів у 2022 році: в ньому українська художниця Алевтина Кахідзе зустрічається з друзями в Ірпені, Музичах, Мостищі. Завдяки формату 360° парадоксальна дійсність російсько-української війни проявляється в кожному сантиметрі. Фільм зроблено на замовлення  Manifesta 14 (Косово, 2022).



«Інвазія: від наукового терміну до мистецької метафори» 

Дискусія про форму мистецького висловлювання на перетині перформансу та кіно, про особливості роботи з VR в контексті актуального ландшафту сьогодення; про взаємодію наукових дисциплін та сучасного мистецтва. А також про те, як агентність рослин пов’язана з війною та колоніалізмом.

За участі Алевтини Кахідзе, Пьотра Армяновського та Олексія Коваленка. Модераторка: Олександра Набієва.





DOCU/СИНТЕЗ-2021


Мультимедійна виставка «Добре проторені зв’язки»

Діалог сучасних українських медіахудожників/-иць Photinus Studio, SVITER Art Group та Івана Світличного з науково-популярними фільмами кіностудії «Київнаукфільм», «Вічний пошук» (1967), «Микола Амосов» (1971), «Полонити завданням небувалим» (1982) та кібернетичними теоріями.

кураторка: Олександра Набієва.


Дискусія «Серце, мозок та інші пристрої. Як пов'язане науково-популярне кіно, кібернетика та цифрові медії?»

Обговорення присвячено мультимедійній виставці «Добре проторені зв’язки». Її назва походить із науково-популярної праці Миколи Амосова, в якій він аналізує, як влаштовано мозок людини, описує механізми мислення й пізнання, намагаючись спрогнозувати, яким буде штучний інтелект.


Як взаємодіють мистецтво, наука та технології? Що таке медійні засоби виразності сучасного мистецтва і чому кіно — це також медіа? У яких цифрових медіях працюють сучасні художники/-иці? Чому мистецький твір має осмислювати і себе, і власні засоби виразності? Чи існує кібернетичне мистецтво, і як воно пов’язане з науково-популярним кіно?

Спікерки: Лєра Полянськова, Тетяна Кочубинська. Модераторка: Олександра Набієва.




«Ласкаво просимо, вхід заборонено»

Виставка фотографа Олександра Чекменьова включала дві серії робіт, створені у закритій психіатричній лікарні міста Овруч наприкінці дев’яностих: кольорову (репортажну) та чорно-білу (постановочні портрети). 

 

Локація: креативний простір IZONE, онлайн — у ЗD-форматі на DOCUSPACE. Подія містила аудіоопис і стала доступною для незрячих людей та людей із порушенням зору.
кураторка: Олександра Набієва.

«Час буття суб’єкта в кадрі» Artist talk: Олександр Чекменьов і Віра Балдинюк
Витоки документальної фотографії мають міцні зв’язки з оприявненням подій, місць і явищ, прихованих від суспільної уваги. 

Чому ментальні захворювання тісно пов’язані з іншуванням у культурі та мистецтві, а їхнє сприйняття коливається від сакралізації до стигматизації? 


Як видання та фотограф(к)и працюють із такими складними темами? Чи існує такий жанр, як соціальний портрет? Чому в цифрову добу фотограф(к)и досі працюють із плівкою — аналоговим медіумом?


«Мультфільм. Автор: Анатолій Сурма»

​​У межах ретроспективи — добірка сучасної аматорської 3D-анімації. Образи Анатолія Сурми стали основою фестивальної візуальної концепції 2021 року.




«Genius loci, або Експедиція за “справжнім” мистецтвом»

Пошуки «нового» — певний симптом у мистецтві. Знакові художні течії, що увійшли в підручники та енциклопедії, часто підживлювалися «непрофесійними» «периферійними» знахідками митців і мисткинь та апропріювали їх, не лишаючи імен і слідів. Мистецтво не припиняє шукати переконливу форму висловлювання. Чи існує історично та культурно чутливий спосіб роботи з експериментами непрофесійних художників?


Розмова Романа Бондарчука та Євгенії Моляр, присвячена анімації художника-самоука Анатолія Сурми та візуальній стилістиці мультфільмів, що стала основою фестивальної айдентики 2021 року.

Sheffield DocFest х DOCU/СИНТЕЗ

Колаборація з Шеффілдським кінофестивалем у межах «Альтернативних реальностей» — програми фестивалю, що розширює межі традиційної документалістики за допомогою нових медій. Частина програми DOCU/СИНТЕЗ-2021 (виставки «Добре проторені зв’язки») увійшла до складу головної виставки «Альтернативні реальності»: робота «Позатілесний досвід» групи молодих українських медіахудожників/-иць Photinus Studio, а також науково-популярний фільм «Полонити завданням небувалим» (1982, реж. Лев Удовенко) кіностудії «Київнаукфільм».

У межах «Сезону культури Велика Британія/Україна», програма «Пароль: паляниця».
22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025