Astra Film Festival: підсумки та враження

20 жовтня 2014

На початку жовтня у місті Сібіу (Румунія) проходив Astra Film Festival. Українські фільми отримали там дві нагороди: «Майдан» Сергія Лозніци – головний приз фестивалю, а стрічка «Mohamed Tomescu» Олесі Бортняк була відзначена за кращу операторську роботу у секції Студентське кіно (Award for the Best Image for a Student Documentary). Після повернення програмний координатор Docudays UA Дар’я Бассель поділилася своїми враженнями від роботи у складі журі Astra Film Festival.


Цього року фестивальний імідж створив відомий румунський митець і громадський діяч Дан Пержовскі. Він намалював скетчі, що обігрують основні теми події: екологію, Другу світову війну, утопії, секс, старість, авторство у кіно та ін. На головному фестивальному віжуалі він зобразив магічне коло, яке означає кругообіг кіно.

Опис цього малюнка можна почати з будь-якого елемента. Я почну з людини, яка з олівцем схилилася над аркушем паперу. Червона лінія сполучає серце людини з її головою, і в цей момент з’являється нова істота – людина з кіноапаратом. Крізь кіноапарат червона лінія веде нас далі до кінопроектора і звідти – до екрана. З екрана щось, що залишилося за рамками малюнка, осідає в голові у глядача. А з голови перетікає у серце. Зрештою, серце глядача виявляється з’єднаним із серцем людини, яка схилилася з олівцем над аркушем паперу.

 

Перший показ, на який я потрапляю на фестивалі – «Judgment in Hungary» Естер Хажду. Це документація суду, який тривав кілька років над групою правих екстремістів, що вчинила напад на комуну циган в Угорщині. Після показу аудиторія влаштовує бурхливе обговорення фільму. Яка зараз ситуація? Чи був виконаний судовий вирок? Чи були ще напади? Раптово я розумію, що перебуваю на уроці географії, історії, правознавства і ще Бог знає чого. Режисер на сцені, наче вчитель біля дошки чи, можливо, дивовижний мандрівник,  який побував у невідомих краях. Цей мандрівник довго десь пропадав, а тепер стоїть перед нами і відкриває нові землі та нових людей з їхніми дивними звичаями.

 

Під час роботи у журі моє миттєве відчуття несподівано знаходить словесне вираження в устах колег. Крісті Пую та Ніколя Феодорофф безупинно сперечаються, і мета цієї суперечки вже давно не істина і не компроміс, а радше розмова і гра. Дискусія гнучко перетікає з конкурсних фільмів на загальні теми про кіно, життя, мистецтво, роль артиста й режисера… «Артист – не головна фігура. Він – свідок. Він тут, щоби сказати: "Послухайте, я був там, і ось, що я бачив"».

 

На фестивалі я переглядаю кілька фільмів, які вже раніше бачила. У більшості випадків стрічка виявляється чимось іншим, ніж здавалося мені до цього. Дивуюся та захоплююся тим, наскільки кінематограф – тонка і залежна матерія. Зрештою, як може змінитися фільм після того, як його зняли, зробили звук, роздрукували на плівці чи «закатали» у dcp? Але картина непередбачувано щоразу змінюється залежно від місця, часу, настрою, фізичного стану глядача… мільйона інших факторів. «Краса в очах того, хто споглядає». Як і все інше. Фільм, у свою чергу, теж існує лише в очах того, хто споглядає. Кожного разу в унікальному, неповторному вигляді. У вигляді фінальної і початкової крапки кругообігу.

 

 

На фото: Відкриття фестивалю. На сцені - Adina Vărgatu і Dumitru Budrala, відповідно продюсер і директор Astra Film Festival.

 

Текст і фото: Дар’я Бассель

 


19 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
25 – 
березня
3
квітня 2022
«Пароль: паляниця»: як відбулися покази українських фільмів у Великій…
Новини
30 червня 2022
«Пароль: паляниця»: як відбулися покази українських фільмів у Великій Британії
Новини
30 червня 2022
«Якщо ми зараз дивимося на себе новими очима, то це і є вирішальний е…
Інтерв'ю
27 червня 2022
«Якщо ми зараз дивимося на себе новими очима, то це і є вирішальний етап трансформації, що почалась в розірваному досвіді наших батьків»
Українські учасниці/-ки індустрійних подій Sheffield DocFest розповідають про проєкти та роботу над ними під час війни.
Інтерв'ю
27 червня 2022
«Час — привілей мирного життя». Українські учасниці індустрійних поді…
Інтерв'ю
24 червня 2022
«Час — привілей мирного життя». Українські учасниці індустрійних подій Sheffield DocFest розповідають про роботу над проєктами під час війни
Інтерв'ю
24 червня 2022
«Деколонізація старих ідеологічних конструктів та практик кіноіндустр…
Новини
22 червня 2022
«Деколонізація старих ідеологічних конструктів та практик кіноіндустрії». Дискусія в межах індустрійної секції Інституту документального кіно
Новини
22 червня 2022
Запускаємо сайт «Архіву війни»
Новини
20 червня 2022
Запускаємо сайт «Архіву війни»
Новини
20 червня 2022
Звіт за роботу ініціативи підтримки DOCU/HELP для документалістів/-ок…
Новини
09 червня 2022
Звіт за роботу ініціативи підтримки DOCU/HELP для документалістів/-ок за квітень та травень
Новини
09 червня 2022
Українські проєкти-учасники кіноринку MeetMarket @ Sheffield DocFest
Новини
08 червня 2022
Українські проєкти-учасники кіноринку MeetMarket @ Sheffield DocFest
Новини
08 червня 2022
Переможцем DOCU/УКРАЇНА-2022 став фільм «Плай» режисерки Єви Джишиашв…
Новини
06 червня 2022
Переможцем DOCU/УКРАЇНА-2022 став фільм «Плай» режисерки Єви Джишиашвілі
Новини
06 червня 2022