Україна – країна на стадії чорнового монтажу

20 червня 2014

Член журі DOCU/ЖИТТЯ 2013-го року, відомий данський кінокритик, співзасновник консультант низки кіно- та телефестивалів Туе Стін Мюллер переглянув фільм-відкриття 11-го Docudays UA «Євромайдан. Чорновий монтаж»...

 


За останній час у мене вийшло кілька текстів про Україну й тамтешніх безстрашних кінематографістів. Ось іще один, написаний після спілкування із Дар’єю Аверченко й Романом Бондарчуком. Ці двоє доклалися до надзвичайної роботи – «Євромайдан. Чорновий монтаж», який насправді є завершеним фільмом, аж ніяк не продуктом чорнового монтажу.

 

Ось, що писав мені Роман Бондарчук: «Проект зветься «Євромайдан. Чорновий монтаж». Але насправді це не чорновий монтаж, а завершений проект. Вираз «чорновий монтаж» є тут радше концепцією, метафорою. Нині Майдан та усі рухи, запущені ним, ще не добігли кінця, і можна сказати, що вся країна знаходиться на стадії чорнового монтажу...»

 

Влучна думка – і влучне кіно, воно передає відчуття й напругу моменту. Готове до показів на фестивалях по всьому...


Однак у Каннах відбулася прем‘єра 134-хвилинного «Майдану» славетного Сергія Лозниці, вийшли схвальні відгуки у Variety й Hollywood Reporter, і це, на жаль, уплине на дистрибуцію фільму-альманаху, знятого молодими українськими режисерами, які жили на Євромайдані. Але ж фестивалям зазвичай потрібні гучні імена, правда ж?

 

От скажіть, шановні укладачі фестивальних програм: чому не обидва фільми? Я не бачив цієї роботи Лозниці, але з описів розумію, що до матеріалу там зовсім інший підхід... і знаю, що метод в Лозниці зазвичай безпристрасний, тоді як «Євромайдан. Чорновий монтаж» - це повна протилежність безпристрасності.

 

Ось короткий доповнений синопсис від Дар‘ї Аверченко: «Три місяці революції. Від обуреного протесту до народного єднання. Від каструль на голові до палиць і бронежилетів. Від ейфорії перемоги до оплакування загиблих Небесної сотні. Революція як вибух пробудженої гідності, як ейфорія свободи, як біль усвідомлення ціни, як народження новітньої історії України... Ми звернулися до режисерів, що знімали український протест, і попросили надати нам їхні найкращі кадри – змонтовані начорно, як є. Ми взяли по одному чи два епізоди в кожного з режисерів і склали їх в хронологічній послідовності, додавши між ними короткі інтертитри, аби показати контекст...

 

Як видно з відеоряду, деякі режисери направду ризикували життям під час зйомок. Більшість із них є молодими кінематографістами, просто новачками, для котрих знімати ті події було далеко не тільки професійним інтересом, а радше спробою осягнути ситуацію – можливістю згодитися й докластися у найліпший спосіб. Цей факт надає усій добірці ще один вимір: палка пристрасть підвела авторів так близько, як тільки можливо, тоді скористалася їхньою професійною здатністю спостерігати без осуду – і в результаті склалася унікальна, вражаюча хроніка українських протестів. Проживіть з нами ці три місяці боротьби, відчуйте і побачте революцію нашими очима!»

 

Домовтеся про показ цього фільму на своїх фестивалях – фільму-відкриття Docudays UA 2014 в Києві.  

 

Україна, 60 хв, група режисерів

 

Туе Стін Мюллер

19 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
25 – 
березня
3
квітня 2022
Усе, що потрібно знати, аби подати заявку на стипендію FILMBOOST
Новини
26 липня 2022
Усе, що потрібно знати, аби подати заявку на стипендію FILMBOOST
Новини
26 липня 2022
Зустрічайте журі стипендійної програми FILMBOOST
Новини
22 липня 2022
Зустрічайте журі стипендійної програми FILMBOOST
Новини
22 липня 2022
Правозахисник Максим Буткевич потрапив у полон до росіян
Новини
12 липня 2022
Правозахисник Максим Буткевич потрапив у полон до росіян
Закликаємо українську та міжнародну культурні спільноти вимагати визволення Максима, а також поширювати інформацію про його становище
Новини
12 липня 2022
Docudays UA спільно з Deutsche Filmakademie e.V. оголошують прийом за…
Новини
06 липня 2022
Docudays UA спільно з Deutsche Filmakademie e.V. оголошують прийом заявок на стипендійну програму FILMBOOST
Новини
06 липня 2022
Як пройшли індустрійні події Sheffield DocFest?
DOCU/ПРО
06 липня 2022
Як пройшли індустрійні події Sheffield DocFest?
DOCU/ПРО
06 липня 2022
«Пароль: паляниця»: як відбулися покази українських фільмів у Великій…
Новини
30 червня 2022
«Пароль: паляниця»: як відбулися покази українських фільмів у Великій Британії
Новини
30 червня 2022
«Якщо ми зараз дивимося на себе новими очима, то це і є вирішальний е…
Інтерв'ю
27 червня 2022
«Якщо ми зараз дивимося на себе новими очима, то це і є вирішальний етап трансформації, що почалась в розірваному досвіді наших батьків»
Українські учасниці/-ки індустрійних подій Sheffield DocFest розповідають про проєкти та роботу над ними під час війни.
Інтерв'ю
27 червня 2022
«Час — привілей мирного життя». Українські учасниці індустрійних поді…
Інтерв'ю
24 червня 2022
«Час — привілей мирного життя». Українські учасниці індустрійних подій Sheffield DocFest розповідають про роботу над проєктами під час війни
Інтерв'ю
24 червня 2022