У Києві презентували науково-популярний фільм «Кобзар»

03 квітня 2014

У Києві презентували науково-популярний фільм «Кобзар» Тараса Ткаченка та Сергія Сотниченка. Показ відбувся 3 квітня у кінотеатрі «Київ».

 

Неігрову повнометражну картину присвячено біографії книги «Кобзар». Через три прижиттєві видання «Кобзаря» показано долю Тараса Шевченка:  це його викуп з кріпацтва, становлення як художника,  арешт за участь у Кирило-Мефодіївському  братстві та нездійснена мрія про другого «Кобзаря», видати який не встигли.

 

Оповідаючи про ці історичні події,  сценарист Тарас Ткаченкоакцентував увагу на видавничих справах, цитував перші рецензії на «Кобзаря». Ідеться  у фільмі й про цензуру, й видання віршів Тараса Шевченка у Європі.

 

Такі моменти, пов`язані з сучасністю, викликали найжвавішу реакцію аудиторії під час презентації фільму. Як і минулого століття,  українська література досі потерпає від нестачі маркетингу, а видання «Кобзаря» було здійснено мало не за шулерською схемою: меценат книги таким чином розрахувався з поетом за портрет, задіявши, в свою чергу, видавця, який був винний йому грошей. Причому цю історію у стрічці ведучий Андрій Куликов розповів, розкладаючи карти.

 

Ведучий «Громадського радіо» та «Свободи слова» каналу ICTV  виступив на презентації  модератором, періодично звертаючись до глядачів від імені персонажів, про яких ішлося, і від імені його сучасників.

 

У такій тривалій кінороботі Андрій Куликов був задіяний вперше. Раніше як актор він  знімався у епізодичних ролях у серіалах - в 30-секундному епізоді виконав роль бізнесмена, а також у серіалі«Острів непотрібних людей» зіграв роль ведучого міфічного російського каналу.

 

Андрій Куликов також пише вірші і є активним учасником культурно-мистецьких акцій. Він брав участь у акції художників «Мурашко comes back» на захист «Будинку з химерами»: журналіст виступив в образі Олександра Мурашка.

 

«У роботі над цим фільмом я отримав неоціненний досвід, - розповів Андрій Куликов. - Я дізнався, що телебачення порівняно з кінематографом - це царство порядку. Але я також дізнався, що телебачення не дивляться так, як дивляться кіно. Не знаю, чи став я Шевченка по-новому сприймати, але я буду ще про це думати. Тому що воно так безслідно не минає...».

 

Стрічка «Кобзар», що є переможцем конкурсу неігрових фільмів, присвячених життю і творчості Тараса Шевченка, який проводився Держкіно у вересні 2013 року, знімався на державні кошти. Бюджет стрічки, за словами режисера, становить 1 млн 200 грн. Ці кошти творча група фільму отримала у грудні 2013 року.

 

Екс-голова Держкіно Катерина Копилова  теж завітала на прем`єру. «Кожна прем'єра, що відбудеться цього року, є гордість Держкіно України. Програму по підйому українського кінематографа було розпочато в 2011 році, була запроваджена політика державного протекціонізму, - звернулася вона до присутніх. -  Ми намагалися виховувати нових режисерів, виховувати нових продюсерів, давати змогу знімати цікаві проекти в рамках конкурсних відборів, фінансувати ці проекти. Ми вірили в усі ці проекти, і я продовжую вірити, що вони матимуть продовження, і режисери надалі зніматимуть справжнє українське національне кіно. І нова плеяда українських продюсерів буде тому сприяти».

 

За враженнями «Телекритики», науково-документальна  стрічка в першу чергу буде цікава видавцям, культурним діячам, шевченкознавцям. Щодо «популярного» кола глядачів, «Козбарю» притаманний доволі скромний візуальний ряд. Дія фільму відбувається, по суті, в одному приміщенні. При цьому тексти й цитати, про які йдеться, нерідко подані на відеоряді цих текстів, набраного ком`ютерним курсивом.

 

У кадрі - Андрій Куликов та сучасники Шевченка, ролі яких виконують актори. При цьому трапляються такі недоречності, як художник із палітрою масляних фарб, який говорить свої слова перед мольбертом із паперовим ескізом, ось-ось збираючись продовжити роботу над ним.

 

Однак, попри деталі, фільм вийшов інформативним. До того ж, «Кобзар» пробуджує призабуту сучасним поколінням звичку читати. І, попри скупий відеоряд, не витягнутий і вправним монтажем, у залі разом із шелестінням сторінок вчувався запах книжок.

 

«Я з насолодою дивилася цей фільм,тому що він наближений до історичної правди. І немає тих домішків, з якими сучасне телебачення трактує Шевченка», -  каже науковець, шевченкознавець із Санкт-Петербурга Тетяна Лебединська.

 

Водночас вона шкодує, що атори фільму мало уваги приділили Петербургу в житті Шевченка, як і  Павлу Енгельгардту, постать і родину якого, на думку науковця, «в Україні розглядають під надто примітивним ракурсом».

 

Також вона зауважила: «Я згодна не з усіма рецензіями, поданими у фільмі. Перша рецензія на «Кобзаря», яка була опублікована в «Библиотеке для чтения», має подвійне значення, дуалізм. З одного боку він (автор рецензії. - ТК) заперечує українську мову, а з іншого боку, він говорить: «На каком бы языке он не писал, он великий поэт». І це треба підкреслювати, бути близько до правди. Тому що й за радянських часів іще ставили надто багато крапок: брали тільки першу половину, як  є у цьому фільмі. А другу половину до уваги не брали».

 

Для науковців-шевченкознавців стрічка стала справжньою подією. Задіяні у стрічці директор філіалу музею Шевченка в Києві «Хата на Приорку» Надія Наумова та відомий вчений, заступник директора Інституту літератури імені Т. Шевченка НАН України Сергій Гальченко прийшли на прем`єру із подарунками. Вони презентували режисеру Тарасу Ткаченку раритетні видання «Кобзаря».

 

«Телекритика»

19 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
25 – 
березня
3
квітня 2022
Усе, що потрібно знати, аби подати заявку на стипендію FILMBOOST
Новини
26 липня 2022
Усе, що потрібно знати, аби подати заявку на стипендію FILMBOOST
Новини
26 липня 2022
Зустрічайте журі стипендійної програми FILMBOOST
Новини
22 липня 2022
Зустрічайте журі стипендійної програми FILMBOOST
Новини
22 липня 2022
Правозахисник Максим Буткевич потрапив у полон до росіян
Новини
12 липня 2022
Правозахисник Максим Буткевич потрапив у полон до росіян
Закликаємо українську та міжнародну культурні спільноти вимагати визволення Максима, а також поширювати інформацію про його становище
Новини
12 липня 2022
Docudays UA спільно з Deutsche Filmakademie e.V. оголошують прийом за…
Новини
06 липня 2022
Docudays UA спільно з Deutsche Filmakademie e.V. оголошують прийом заявок на стипендійну програму FILMBOOST
Новини
06 липня 2022
Як пройшли індустрійні події Sheffield DocFest?
DOCU/ПРО
06 липня 2022
Як пройшли індустрійні події Sheffield DocFest?
DOCU/ПРО
06 липня 2022
«Пароль: паляниця»: як відбулися покази українських фільмів у Великій…
Новини
30 червня 2022
«Пароль: паляниця»: як відбулися покази українських фільмів у Великій Британії
Новини
30 червня 2022
«Якщо ми зараз дивимося на себе новими очима, то це і є вирішальний е…
Інтерв'ю
27 червня 2022
«Якщо ми зараз дивимося на себе новими очима, то це і є вирішальний етап трансформації, що почалась в розірваному досвіді наших батьків»
Українські учасниці/-ки індустрійних подій Sheffield DocFest розповідають про проєкти та роботу над ними під час війни.
Інтерв'ю
27 червня 2022
«Час — привілей мирного життя». Українські учасниці індустрійних поді…
Інтерв'ю
24 червня 2022
«Час — привілей мирного життя». Українські учасниці індустрійних подій Sheffield DocFest розповідають про роботу над проєктами під час війни
Інтерв'ю
24 червня 2022