Кінофестиваль у Салоніках: під напругою документального кіно

08 квітня 2017

Документальні фільми в цьогорічних Салоніках – це насамперед музика, мистецтво та смак. З 3 по 12 березня тут відбувався 19-й Міжнародний фестиваль документального кіно TDF. Українська режисерка Поліна Мошенська розповідає про свої враження від Салонік.  

 

Перший фільм, який я подивилася на відкритті, розповідав про легендарних Роллінг Стоунз у турі країнами та містами Південної Америки «The Rolling Stones Ole Ole Ole!: Поїздки по Латинській Америці». Стрічка вдало передавала драйв їхніх концертів, але зосереджувалася насамперед на тому, як «роллінги» та їхні найвідданіші фани поводяться до і після виступів, що вони за люди, які в них хобі (так, музика показана як серйозна та важка праця). Саме цей погляд на їхню людяність, на противагу мегазірковому статусу, і став найбільш цінним та цікавим для мене.

 

 

Наступна стрічка була довгоочікуваною та надзвичайно складною для сприйняття. «Рідні» Віталія Манського – це для мене 112 хвилин напруги в повному кінотеатрі «Олімпіон», спроба впоратися з емоціями, аби прислухатися до власних думок, і надія, що цей фільм проллє трохи світла на події кількох останніх років для глядачів, які не знайомі з деталями конфлікту між Україною та Росією і яких у Греції чимало. У Віталія Манського фігурувала його сім’я, він сам та їхня дуже особиста й відверта історія. «Рідні» розповідали про особливу повсякденну близькість і, водночас, далекість, яка залежить чи ні (що також дуже важливе питання) від зовнішніх та внутрішніх кордонів. Схожу напругу я також відчувала минулоріч під час перегляду «Українських шерифів» Романа Бондарчука.

 

 

Особливий настрій у Салоніках створила також добірка короткого метру: «Візьми мене додому» Аббаса Кіаростамі, де зображено стіни, сходи, тіні, м’яч, що стрибав сходами, та маленький хлопчик, більше нічого; другим фільмом у добірці був біографічний «76 хвилин та 15 секунд з Аббасом Кіаростамі». Він зафіксував, яким чином Кіаростамі створював магічне зображення та атмосферу з абсолютно реалістично-буденного пейзажу на кшталт собаки в снігу, що її він побачив із вікна машини.

 

Про «Аустерліц» Сергія Лозниці вже багато говорили й писали, а мені ж під час показу більше хотілося продовжити його тишу відсутності діалогів і просто відчути тональність, колір та настрій, слідкувати за обличчями відвідувачів, за цим амбівалентним простором. Одне скажу напевно: мова цього фільму і причини, чому режисер зробив його саме так, були для мене зрозумілими та очевидними.

 

Наостанок, хотілось би написати кілька слів про чудову професійну зустріч і розмову на тему жінок у кіно та створення організації «Жінки в кіно й на телебаченні»,продюсерками з Афін та Салонік, на яку також завітала директор кінофестивалю, французька режисерка Еліз Жаладо. Такі події дають багато підтримки для особистого розвитку та допомагають долати стереотипи, що можуть заважати кінематографісткам у їхній роботі.

 

Текст і фото Поліни Мошенської

19 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
25 – 
березня
3
квітня 2022
«Пароль: паляниця»: як відбулися покази українських фільмів у Великій…
Новини
30 червня 2022
«Пароль: паляниця»: як відбулися покази українських фільмів у Великій Британії
Новини
30 червня 2022
«Якщо ми зараз дивимося на себе новими очима, то це і є вирішальний е…
Інтерв'ю
27 червня 2022
«Якщо ми зараз дивимося на себе новими очима, то це і є вирішальний етап трансформації, що почалась в розірваному досвіді наших батьків»
Українські учасниці/-ки індустрійних подій Sheffield DocFest розповідають про проєкти та роботу над ними під час війни.
Інтерв'ю
27 червня 2022
«Час — привілей мирного життя». Українські учасниці індустрійних поді…
Інтерв'ю
24 червня 2022
«Час — привілей мирного життя». Українські учасниці індустрійних подій Sheffield DocFest розповідають про роботу над проєктами під час війни
Інтерв'ю
24 червня 2022
«Деколонізація старих ідеологічних конструктів та практик кіноіндустр…
Новини
22 червня 2022
«Деколонізація старих ідеологічних конструктів та практик кіноіндустрії». Дискусія в межах індустрійної секції Інституту документального кіно
Новини
22 червня 2022
Запускаємо сайт «Архіву війни»
Новини
20 червня 2022
Запускаємо сайт «Архіву війни»
Новини
20 червня 2022
Звіт за роботу фонду підтримки DOCU/HELP для документалістів/-ок за к…
Новини
09 червня 2022
Звіт за роботу фонду підтримки DOCU/HELP для документалістів/-ок за квітень та травень
Новини
09 червня 2022
Українські проєкти-учасники кіноринку MeetMarket @ Sheffield DocFest
Новини
08 червня 2022
Українські проєкти-учасники кіноринку MeetMarket @ Sheffield DocFest
Новини
08 червня 2022
Переможцем DOCU/УКРАЇНА-2022 став фільм «Плай» режисерки Єви Джишиашв…
Новини
06 червня 2022
Переможцем DOCU/УКРАЇНА-2022 став фільм «Плай» режисерки Єви Джишиашвілі
Новини
06 червня 2022