Культурна дипломатія

«Гданськ — Стара Збур’ївка — Ялта»: есей Дар’ї Аверченко

27 вересня 2024

На початку вересня українські кінематографіст(к)и Дар’я Аверченко та Роман Бондарчук були запрошені до польської ініціативи «Гданськ: місто літератури», де мали змогу показати свою стрічку «Українські шерифи» (прим. ред. — нині фільм доступний для перегляду онлайн), а також презентувати фестиваль Docudays UA і онлайн-кінотеатр DOCUSPACE. Публікуємо есей Дар’ї про враження від зустрічі та міркування щодо проєктів культурної дипломатії. 


Мої маршрути ще не приводили мене до Гданська, тож запрошення від «Гданськ: місто літератури» стало для мене великим і приємним відкриттям. Я не підозрювала, що нині це новий Амстердам, тільки люди тут набагато привітніші, а кава — значно смачніша й дешевша. А ще від Гданська лише дві години за кермом до кордону з Калінінградською областю, що пояснює натовпи росіян, які гуляють місцевими вулицями, голосно коментуючи свої здобутки шопінгу. Через це сусідство ініціатива польських активістів/-ок запрошувати українських митців і мисткинь, щоб спілкуватися з ними без посередників, — надзвичайно важлива.

Показ нашого фільму «Українські шерифи» і розмова з режисером Романом Бондарчуком зібрали кілька десятків глядачів/-ок: як поляків/-льок, так і українців/-ок.

Раніше я не усвідомлювала, наскільки важливо для наших громадян підтримувати зв’язок із домом. Це контакт, який допомагає їм уявляти своє повернення, навіть якщо їхні міста зараз під окупацією.

«Українські шерифи» — наша улюблена документальна робота. Щоб зняти цей фільм, ми з Романом і звукорежисером Борисом Петером на кілька років переїхали до села Стара Збур’ївка Херсонської області й жили в дачному будинку моїх батьків.

Нас надихнула громада села. Те, як його жителі збиралися в будинку культури щоразу, коли потрібно було прийняти важливе рішення. Як обговорювали його всі разом, відкрито голосували — це була пряма демократія в дії. Сільський голова Віктор Маруняк, історик за освітою, пояснював, що ця традиція в них не переривалася. Колись старозбур’ївці були мореплавцями, рибалками, а за радянських часів у них так і не утворився колгосп. Тому й волелюбство не зникло.

Поліція приїжджала в село рідко — переважно, коли повідомляли про небіжчиків. На крадіжки чи побутові сварки не реагували взагалі: їхати далеко (немає бензину), а розбиратися важко — село розкидане по піщаних дюнах, немає ні карт, ні номерних табличок на будинках. Усіх тутешніх потрібно знати в обличчя. Так і виникла ідея призначити на роль сільських шерифів місцевих жителів — Віктора Кривобородька та Володимира Рудьковського.



Кадр із фільму «Українські шерифи» 

Віктор і Володя стали нашими провідниками в життя Старої Збур’ївки, де відбувалося багато щоденних драм: хтось уночі розбив вікно й украв із сараю євроселезнів або робітник зламав замок фермеру, своєму роботодавцю, або просто хтось блукав селом із сокирою, лякаючи перехожих.

Однак узимку 2013-го ми стали свідками спроби справжнього політичного перевороту. Проросійський сепаратист почав збирати громаду села, обіцяв скасувати всі податки й вивести своїх «підданих» із юрисдикції держави України в статус позадержавних «суверенів». Він почав видавати своїм «суверенам» паспорти й навіть водійські посвідчення. Йому вдалося зібрати село на «сходку», де він хотів встановити свою владу. На щастя, більшість активних жителів відправила його на найближчі вибори, щоб чесно змагатися з чинним головою.

З того часу ми вже не знімали комічну історію про пошук викрадених євроселезнів, а документували мікрокосм цілої країни, в якому живуть сміливі та волелюбні люди, але водночас діють проросійські сепаратисти. У багатьох інших селах і містечках на Сході України такі сепаратисти змогли розколоти громади, поширити небилиці про велич Росії та спільну щасливу історію, підготувати ґрунт для воєнної анексії.

В українському медіапросторі ще десять років тому основним наративом про наш Південь були російськомовність і депресивність регіону. Дослідження під час зйомок фільму довело, що на Півдні розмовляють українською, а люди далекі від депресивності й не чекають на жодну Росію. Навпаки — ідуть захищати Україну, коли їм приходять повістки. Із наративами було щось не так.

Нині село під російською окупацією — усе в оборонних спорудах, наповнене військовими, які поводяться з місцевими, як із кріпаками: відбирають майно, вимагають дозволів для переміщення між блокпостами. Росіяни призначили керувати селом родичку того сепаратиста, якого ми зняли у фільмі. Її робота тепер переважно складається зі зйомок у російських пропагандистських відео: як підняли триколор над сільрадою або як частували літніх людей села кашею з польової кухні.

Але навіть у цих умовах знаходяться смілив(и)ці, які ведуть партизанську боротьбу, передаючи інформацію про розташування ворога українським військовим чи навіть організовують диверсії.

Наші шерифи на фронті, а Віктор Маруняк дивом зміг врятуватися після тортур російськими спецслужбами. Їхні будинки зайняті окупантами, як і будинок моїх батьків.



Акція «Russia is a terrorist state» після показу фільму

На показі в Гданську ми познайомилися з дівчиною зі Старої Збур’ївки, в якої там залишилися батьки. Вона плакала, коли розповідала, як їм живеться зараз. Але всі разом ми домовилися повернутися за найпершої нагоди, щоб обійняти своїх, відновити житло і зняти другу серію «Українських шерифів».

І ще одна думка не полишала мене, коли я прогулювалася простором «Гданськ: місто літератури». Я думала, що прийде час, коли ми відкриємо подібний центр української культури у звільненій Ялті. Там теж буде книгарня з українськими книжками, стіни ми віддамо під виставки сучасних українських художників/-иць і фотографів/-инь. Там буде зала для зустрічей і обміну ідеями активних місцевих жителів. І будуть покази, дискусії за кавою і запах Чорного моря з набережної. Всім серцем вірю, що так і буде.

Авторка тексту: Дар’я Аверченко.

Поїздка здійснена на запрошення «Гданськ: місто літератури» і за сприяння фестивалю Docudays UA.

Фото надані ініціативою «Гданськ: місто літератури».

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
Схованка синефільської насолоди: програма DOCU/КОРОТКО 2025
Огляд програми
08 травня 2025
Схованка синефільської насолоди: програма DOCU/КОРОТКО 2025
Огляд програми
08 травня 2025
Представляємо міжнародне журі Docudays UA-2025!
Новини
08 травня 2025
Представляємо міжнародне журі Docudays UA-2025!
Новини
08 травня 2025
Про боротьбу та суб’єктність: програма DOCU/УКРАЇНА 2025
Огляд програми
07 травня 2025
Про боротьбу та суб’єктність: програма DOCU/УКРАЇНА 2025
Огляд програми
07 травня 2025
Можливість для документалістів/-ок: індивідуальна консультація для ва…
DOCU/ПРО
07 травня 2025
Можливість для документалістів/-ок: індивідуальна консультація для вашого фільму
DOCU/ПРО
07 травня 2025
Відкриваємо акредитацію медіа на 22 Docudays UA
Новини
07 травня 2025
Відкриваємо акредитацію медіа на 22 Docudays UA
Новини
07 травня 2025
Захоплива анімація, ігри та воркшопи для наймолодших глядачів і гляда…
Огляд програми
06 травня 2025
Захоплива анімація, ігри та воркшопи для наймолодших глядачів і глядачок на 22-му Docudays UA!
Огляд програми
06 травня 2025
«Рідкісний ресурс»: тема та візуальна концепція 22 Docudays UA
Новини
05 травня 2025
«Рідкісний ресурс»: тема та візуальна концепція 22 Docudays UA
Новини
05 травня 2025
Максим Буткевич: «Там, де немає можливості створювати сенси, ми потро…
Інтерв'ю
03 травня 2025
Максим Буткевич: «Там, де немає можливості створювати сенси, ми потроху припиняємо бути людьми»
Інтерв'ю
03 травня 2025