«Прощавай, кіно!» - збірка унікальної української документалістики

19 березня 2013

Національний центр Олександра Довженка, Олексій Радинський та Docudays UA представляють.

 

Перебудова та перші роки незалежності були унікальним періодом в історії українського документального кіно. Поступове зняття цензурних заборон у цій сфері спричинило хвилю критичної кінопубліцистики.

 

Українська документалістика, що протягом майже всієї своєї історії була обмежена до функцій пропаганди та обслуговування ідеологічних замовлень, перетворилася на ефективне знаряддя соціальної критики. Документальні та хронікальні стрічки, як і раніше, часто демонструвалися в кінотеатрах перед «основними», художніми фільмами, але замість ритуальних репортажів про досягнення народного господарства глядачі бачили гостру й дедалі більш радикальну критику наявного стану речей. Автори документальних фільмів усе частіше зверталися до таких тем, як неефективність радянського державного устрою, становище виключених категорій громадян СРСР, катастрофа на ЧАЕС, Голодомор, масові демократичні рухи.

 

 

Оскільки установка на «перебудову» та «гласність» відтепер була офіційною державною політикою, виникла парадоксальна ситуація: дедалі жорсткіша критика радянського устрою створювалась у рамках державної системи кіновиробництва. Фактично почалося формування демократичної публічної сфери у вигляді громадських мас-медіа, фінансованих державою та спрямованих на відкриту критику суспільних негараздів. Ця модель проіснувала недовго: разом із занепадом СРСР практично зникає запит на критику новоствореного державного устрою в форматі документалістики, кінохроніки та кінопубліцистики.

 

Шляхом відмови від державної підтримки виробництва документальних і хронікальних фільмів українська влада позбавила суспільство одного з демократичних інструментів громадянського впливу та контролю над політичними й суспільними процесами. У середині 1990-х років створення неігрового кіно в Україні майже припинилося. Документом цього процесу є фільм Ізраїля Гольдштейна «Прощавай, кіно!», що дав назву всій програмі української критичної документалістики.

 

24 березня, 14:00, Будинок кіно, Синя зала.

 

Олексій Радинський,медіа-активіст, кінознавець, редактор української версії журналу «Політична критика»

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
Маршрути до «Жовтня» та кіновішліст від комунікаційниць Docudays UA
Інтерв'ю
26 квітня 2025
Маршрути до «Жовтня» та кіновішліст від комунікаційниць Docudays UA
Інтерв'ю
26 квітня 2025
«20 днів у Маріуполі» й «Порцелянова війна» для американської аудитор…
DOCU/ПРО
25 квітня 2025
«20 днів у Маріуполі» й «Порцелянова війна» для американської аудиторії: досвід програми Razom Cinema та можливості для українських документалістів/-ок
DOCU/ПРО
25 квітня 2025
Нагорода для учасника/-ці RAW DOC від Rough Cut Service!
DOCU/ПРО
24 квітня 2025
Нагорода для учасника/-ці RAW DOC від Rough Cut Service!
DOCU/ПРО
24 квітня 2025
Розповідаємо про експертів/-ок RAW DOC 2025
DOCU/ПРО
21 квітня 2025
Розповідаємо про експертів/-ок RAW DOC 2025
DOCU/ПРО
21 квітня 2025
Громадська організація «Докудейз» оголошує конкурс із надання послуг …
Новини
21 квітня 2025
Громадська організація «Докудейз» оголошує конкурс із надання послуг у сфері моніторингу та оцінки
Новини
21 квітня 2025
Документальне кіно в прокаті та на стрімінгах. Теорія і практика кіно…
DOCU/ПРО
19 квітня 2025
Документальне кіно в прокаті та на стрімінгах. Теорія і практика кінодистрибуції
DOCU/ПРО
19 квітня 2025
Суспільне Мовлення: принципи роботи і можливості для кіновиробництва
DOCU/ПРО
11 квітня 2025
Суспільне Мовлення: принципи роботи і можливості для кіновиробництва
DOCU/ПРО
11 квітня 2025
Знайомтесь із студентським журі Docudays UA-2025!
Новини
11 квітня 2025
Знайомтесь із студентським журі Docudays UA-2025!
Новини
11 квітня 2025