«Прощавай, кіно!» - збірка унікальної української документалістики

19 березня 2013

Національний центр Олександра Довженка, Олексій Радинський та Docudays UA представляють.

 

Перебудова та перші роки незалежності були унікальним періодом в історії українського документального кіно. Поступове зняття цензурних заборон у цій сфері спричинило хвилю критичної кінопубліцистики.

 

Українська документалістика, що протягом майже всієї своєї історії була обмежена до функцій пропаганди та обслуговування ідеологічних замовлень, перетворилася на ефективне знаряддя соціальної критики. Документальні та хронікальні стрічки, як і раніше, часто демонструвалися в кінотеатрах перед «основними», художніми фільмами, але замість ритуальних репортажів про досягнення народного господарства глядачі бачили гостру й дедалі більш радикальну критику наявного стану речей. Автори документальних фільмів усе частіше зверталися до таких тем, як неефективність радянського державного устрою, становище виключених категорій громадян СРСР, катастрофа на ЧАЕС, Голодомор, масові демократичні рухи.

 

 

Оскільки установка на «перебудову» та «гласність» відтепер була офіційною державною політикою, виникла парадоксальна ситуація: дедалі жорсткіша критика радянського устрою створювалась у рамках державної системи кіновиробництва. Фактично почалося формування демократичної публічної сфери у вигляді громадських мас-медіа, фінансованих державою та спрямованих на відкриту критику суспільних негараздів. Ця модель проіснувала недовго: разом із занепадом СРСР практично зникає запит на критику новоствореного державного устрою в форматі документалістики, кінохроніки та кінопубліцистики.

 

Шляхом відмови від державної підтримки виробництва документальних і хронікальних фільмів українська влада позбавила суспільство одного з демократичних інструментів громадянського впливу та контролю над політичними й суспільними процесами. У середині 1990-х років створення неігрового кіно в Україні майже припинилося. Документом цього процесу є фільм Ізраїля Гольдштейна «Прощавай, кіно!», що дав назву всій програмі української критичної документалістики.

 

24 березня, 14:00, Будинок кіно, Синя зала.

 

Олексій Радинський,медіа-активіст, кінознавець, редактор української версії журналу «Політична критика»

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
17 подій Docudays UA у відкритому доступі в онлайн-кінотеатрі DOCUSPA…
Огляд програми
22 червня 2025
17 подій Docudays UA у відкритому доступі в онлайн-кінотеатрі DOCUSPACE
Огляд програми
22 червня 2025
Незліченні рідкісні ресурси: підсумки Docudays UA 2025
Новини
20 червня 2025
Незліченні рідкісні ресурси: підсумки Docudays UA 2025
Новини
20 червня 2025
Docudays UA розпочав цифровізацію Каталогів української документаліст…
Культурна дипломатія
17 червня 2025
Docudays UA розпочав цифровізацію Каталогів української документалістики та презентує онлайн-видання 2019 року
Культурна дипломатія
17 червня 2025
Зустрічайте проєкти-переможці шоукейсу RAW DOC 2025
Новини
14 червня 2025
Зустрічайте проєкти-переможці шоукейсу RAW DOC 2025
Новини
14 червня 2025
Робота з пам'яттю, особлива акустика та діалог: інтерв’ю з організато…
Інтерв'ю
13 червня 2025
Робота з пам'яттю, особлива акустика та діалог: інтерв’ю з організатор(к)ами та ментор(к)ами Лабораторії
Інтерв'ю
13 червня 2025
«Кожен уламок — це пам’ять»: Сашко Долгий про нагороду для Docudays U…
Інтерв'ю
13 червня 2025
«Кожен уламок — це пам’ять»: Сашко Долгий про нагороду для Docudays UA 2025
Інтерв'ю
13 червня 2025
Вітайте переможців і переможниць Docudays UA 2025!
Новини
12 червня 2025
Вітайте переможців і переможниць Docudays UA 2025!
Новини
12 червня 2025
Щоденник крихкості та любові: режисерка Аліна Максименко про стрічку …
Інтерв'ю
12 червня 2025
Щоденник крихкості та любові: режисерка Аліна Максименко про стрічку «Зшиті кроки»
Інтерв'ю
12 червня 2025