У боротьбі за простір. ОБРАЗ МІСТА

17 березня 2017

Фільми в програмі ОБРАЗ МІСТА пропонують подивитися на те, як кожен із нас може впливати, формувати і, зрештою, обирати простір, де вони мешкають. Про три особливі погляди на місто в цій добірці розповідає Дарина Ніколенко, прес-секретарка фестивалю.

 

Не буде перебільшенням сказати, що публічний простір має неабиякий вплив на наші щоденні практики й ритуали. Ми обираємо для пересування одні шляхи, а не інші; на вулиці та площі ми виходимо протестувати; для декого з нас місто сповнене бар’єрів, для більшості з нас – спогадів і приватних історій. Публічні простори є медіумом для ідентичності, саме завдяки ним містяни усвідомлюють свою належність до певної спільноти, міста. Тим важливішими є питання, як формується міське середовище і як ми можемо на нього впливати? Як його використовують і хто його контролює? Представлені в програмі ОБРАЗ МІСТА фільми об’єднує те, що в усіх них ми бачимо простір протесту – колективна чи одинока, це політична боротьба за свої права, вимога громади бути почутою чи прагнення зберегти пам’ять про місто.

 


«Audience Emancipated: Боротьба за кінотеатр «Емек» – це не лише історія протестів проти знесення історичної будівлі кінотеатру в Стамбулі – легендарного місця для багатьох кінематографістів і мешканців району Бейоглу. Це також боротьба проти комерціалізації публічного простору й проти того, як його привласнює великий капітал. Адже на місці кінотеатру планували побудувати черговий торговельний центр. Пригадаємо, що саме із бажання громадян реалізувати своє право на місто (за Лефевром) розпочалася хвиля протестів по всій Туреччині у 2013 році – а саме з площі Таксім і спротиву вирубці парку Ґезі.

 

Подібно до кінотеатру, таким місцем пам’яті для румунського містечка Петріла є місцева шахта, найдавніша в країні. Колись на ній працювало 4500 працівників і працівниць, зараз – кілька десятків. «Планета Петріла» розповідає про колишнього шахтаря Йона Барбу, який мобілізує спільноту виступити проти рішення уряду знести шахту, натомість прагне перетворити її на культурний кластер – ревіталізувати місце, аби воно знову стало своєрідним ядром містечка. На думку активістів, саме колишні індустріальні простори «культурної пустелі» Петріли мають потенціал згуртувати навколо себе населення, але вже завдяки іншим, мистецьким практикам.

 

На сході Польщі існує діалектизм «karzceby» на позначення людей, надзвичайно прив’язаних до землі, на якій вони працювали поколіннями. Це слово також означає частину дерева, що лишилася в землі після його зрубання. Таким «вкоріненим», прирослим до свого міста є фермер Наото, герой стрічки «Півжиття на Фукушімі», який після аварії на АЕС залишився жити у своєму будинку в зоні відчуження. Він – єдиний водій на спустошених вулицях, де продовжують працювати світлофори й де ніжний голос оголошує правила сортування відходів по гучномовцю. Ми бачимо напівзруйновані крамниці та чуємо звуки вуличної торгівлі, що натякають – колись на цих вулицях вирувало життя. Здається, місто тепер належить лише єдиному мешканцю. І це його приватний протест – залишитися в рідному для себе місці.

 

Міський простір, чутливий до будь-яких соціальних змін, зазнає постійних трансформацій через політичні стратегії й кампанії, природні катаклізми й техногенні катастрофи. Фільми в програмі ОБРАЗ МІСТА пропонують подивитися на те, як громадяни можуть впливати, формувати і, зрештою, обирати простір, де вони мешкають.

 

Програма ОБРАЗ МІСТА реалізована за підтримки Швейцарського бюро співробітництва в Україні

 

На фото - кадр з фільму «Півжиття на Фукушімі» Франчески Скалізі та Марка Олекса

18 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
26 – 
березня
4
квітня 2021
Переможці конкурсних програм та глядацькі улюбленці на DOCUSPACE до 2…
Новини
08 квітня 2021
Переможці конкурсних програм та глядацькі улюбленці на DOCUSPACE до 23 квітня
Новини
08 квітня 2021
Слова вдячності та кіно турботи на DOCUSPACE
Новини
05 квітня 2021
Слова вдячності та кіно турботи на DOCUSPACE
Дивіться фільми в онлайн-кінотеатрі навіть під час локдауну
Новини
05 квітня 2021
Людське з обох боків екрану
Огляд програми
03 квітня 2021
Людське з обох боків екрану
Культурологиня Ганна Циба про виставку Олександра Чекменьова «Ласкаво просимо, вхід заборонено» на DOCUSPACE
Огляд програми
03 квітня 2021
Нагороди Ukrainian Doc Preview
Новини
02 квітня 2021
Нагороди Ukrainian Doc Preview
Новини
02 квітня 2021
Переможці та переможниці Docudays UA-2021
Новини
02 квітня 2021
Переможці та переможниці Docudays UA-2021
Новини
02 квітня 2021
Запрошуємо медиків у кіно!
Новини
02 квітня 2021
Запрошуємо медиків у кіно!
Новини
02 квітня 2021
Сергій Бородін: «Усі шукають чарівну пігулку для повного одужання»
Інтерв'ю
01 квітня 2021
Сергій Бородін: «Усі шукають чарівну пігулку для повного одужання»
Інтерв'ю з Сергієм Бородіним, автором нагород 18 Docudays UA
Інтерв'ю
01 квітня 2021
Пам’яті Миколи Івановича Коробка
Новини
01 квітня 2021
Пам’яті Миколи Івановича Коробка
Новини
01 квітня 2021