DOCU/УКРАЇНА: у пошуках втраченого часу

26 лютого 2019

Цьогоріч до конкурсу українських документальних стрічок DOCU/УКРАЇНА увійшло 5 фільмів. Про виклики, переживання, швидкоплинність і свободу у фільмах розповідає кінокритикиня та випускова редакторка фестивалю Юлія Коваленко.

 


Машина їде типовим українським містечком. За вікном – безлюдні вулиці з кількаповерховими будинками і теплотрасами, що потопають у пишноті зелених дерев. На стовпах майорять українські прапори. Ще трохи, – і спокійний пейзаж замінять загороджувальні конструкції, бетонні блоки, шини та військова техніка. «Блокпост «Золоті ворота», який боронить місто Щастя» – іронічним тоном скаже водій. Реальна оборона, звісно, відбувається не тут, посеред розбитої дороги поверненого під державний контроль поселення, а глибше – з військових позицій та бліндажів, куди й прямує авто. «Брати по зброї» – фільм, який народився з документальних зйомок, зроблених Мирославом Гаєм, Костянтином Могильником та Сергієм Лисенко під час їх регулярних волонтерських поїздок у зону бойових дій на сході України.

 

Можливо, з-поміж картин про російсько-українську війну цю стрічку вирізняє відсутність пафосних ілюзій та певне відчуття втоми. «Я не хочу стріляти» – каже український військовий. На його танку намальовані шашки таксі – дотепний жарт, що нагадує про його цивільне життя, в якому він заробляв за кермом авто. «Я не хочу! Треба буде, доведеться, – буду стріляти. Але я не хочу» – продовжує чоловік. Побита кулями дійсність тут, на Донбасі, перетікає в іншому вимірі – в’язкий час виснажує, змушує рухатися по колу поміж здриганнями від вибухів. «Ми живемо тут кожен день, хлопці! Кожен день!» – пояснюють місцеві мешканці, показуючи підвал, де вони переховуються від бойових дій.

 

Кадр з фільму «Брати по зброї»

 

Поламалася техніка, підвезли їжу, передали листи від дітей, обстріляли позицію… В цій буденності війни час ніби зависає – його густий туман розсіюється лише коли доводиться назавжди прощатись із загиблими. Але за мить стрілка годинника знову входить у важкий уповільнений ритм. Недарма за хронологічними межами у фільмі можна простежити хіба що за дотичними подіями останніх років або за побіжно кинутими фразами героїв. «Ми не хочемо війни» – звучить неодноразово з екрану. Проте за роки трагічних подій та тисяч смертей ця фраза міцно переплелася з ідеологічним контекстом – здається, що нейтральним вихід зі збройного пекла бути не може. І все знову продовжується. «Цей фільм не можна вважати завершеним» – звучить за кадром. Причина зрозуміла – війна досі триває.

 

Дещо подібна тема зависання у часі звучить і в роботі Семена Мозгового «Історія зимового саду». Фільм, який виріс із короткометражного проекту, з формального погляду присвячений пристрастям кадрових змін у павільйоні квітникарства колишньої ВДНГ. Пропрацювавши 45 років із численними рослинами в експозиції, Валентина Вороніна тут справжня господиня – вона краще за інших знає, що і як треба робити, і уважно стежить, щоб усталені та перевірені роками порядки не порушувалися. В цьому саду про рух часу свідчать хіба що квіти, дерева і згадки про колишніх колег, які вже залишили цей світ. І хоча щодо добрих намірів пані Валентини не виникає сумнівів – варто лише подивитися, з якою любов’ю вона обходить свої володіння, з’ясовуючи, яка енергетика у кожного з зелених мешканців, – будь-який самостійний рух колег та підлеглих стає об’єктом її критики, ніби вони загрожують застиглому світу павільйону.

 

Кадр з фільму «Історія зимового саду»

 

Аж раптом у цьому безчассі сколихнулося саме повітря – Валентині Вороніній відмовляють у продовженні роботи та відправляють на пенсію. Павільйону потрібні зміни, нові обличчя, – жорстко повідомили жінці. Їй вже навіть знайшли заміну. «Ви вірите, що вона так просто піде? – питають співробітники у нового керівника, – Вона ж все одно буде приходити, втручатися, контролювати». Семен Мозговий знаходить вдалу метафоричну форму для розмови про чи не найгостріше українське питання – чи можливо після десятирічь насадження однієї картини світу і спотвореного підходу до історіографії, після тривалого зависання в минулому так просто струсити з плеч пил інерції та зробити крок вперед, як це уявляється з адміністративної позиції? Режисер дає глядачам можливість самостійно знайти відповідь на це запитання, зупиняючись на документації візиту пані Валентини до павільйону після звільнення.

 

Утім, хіба справедливо говорити про минуле, в цілому про час узагальнено, викреслюючи з нього приватні досвіди, переживання та історії? «Портрет на тлі гір» Максима Руденка є своєрідною листівкою про миле серцю колишнє особисте життя героїв. «Це ж мої батьки! Моя сім’я! Звідки це у вас?» – зі сльозами на очах питає знімальну групу чоловік, розглядаючи стареньку фотокартку. Цей щемкий знімок колись зробила Параска Плитка-Горицвіт. Мисткиня та дослідниця, ця жінка з 1970-х років фіксувала на плівці життя у своєму рідному гуцульському селі Криворівня. Будучи аскеткою та не маючи сім’ї, Параска залишила по собі лише свої численні роботи – зокрема, майже 4000 світлин та негативів, які ледь не випадково було віднайдено та врятовано від руйнівних процесів у 2015 році.

 

Кадр з фільму «Портрет на тлі гір»

 

У 1992-му Павло Фаренюк зняв документальну роботу про гуцульську мислительку – ще за її життя. Тоді камера Олександра Коваля, який був оператором, зафіксувала 30-хвилинний портрет Параски, що чергувався із дивовижними гірськими пейзажами. Трохи більше чверті століття потому Максим Руденко знімає жителів Криворівні на тлі гір, цитуючи в такий спосіб серію фоторобіт самої Плитки-Горицвіт. Звернувшись до творчого доробку жінки, режисер фокусується радше на тому, як працює пам’ять – що саме вона проносить крізь роки. Фотографуючи односельців, свята, традиції, природу, власні роботи, Параска ніби вільно літала, полишаючи важке минуле із засланням, понівеченою молодістю та втраченими можливостями. «Мене нещодавно запитали – як так можна жити в горах? – каже одна з героїнь стрічки, – Транспорт не доїжджає, підійматися треба пішки…». Її розповідь підхоплює співрозмовник: «Одна п’ятирічна дівчинка подивилася знизу на наші хати і сказала, що це зірочки. Бо ввечері сяють так високо, мов на небі». Тут, серед цих зірочок, люди навчилися літати, беручи із собою у пам’яті лише найважливіше з минулого.

 

Своєрідну свободу та незалежність від часу шукають і герої стрічки Андрія Литвиненка «Заповідник Асканія». Чарівна операторська робота розкриває на екрані дивовижну красу українського степу – причину, через яку більшість героїв фільму пов’язали своє життя із роботою в цій природній перлині Херсонщини. Дехто з них провів тут вже не одне десятиліття – і тепер, здається, веде внутрішній діалог із тваринами, що тут мешкають, знаючи всі секрети життя в Асканії. Ані час, ані метушня соціального світу не торкаються заповідника. Тут можна зачиняти двері лише для годиться на цвях, а старі вирізки з газет лежать непорушно на одному місці роками, вкриваючись сантиметрами пилу. Здається, що Асканія – це окреме царство, де відмінили рух часу: тут існують лише пори року, які змінюють одна одну по колу.

 

Кадр з фільму «Заповідник Асканія»

 

«Але людина – це соціальна тваринка» – зазначає зрештою наймолодший герой Павло. Парубка, юного дослідника, який колись з ніжністю допомагав вибратися з яйця крихітному пташеняті, через два роки камера режисера знаходить у Києві на брудній роботі із лопатою в руках. Герметичність світу Асканії, його безчасся виявляються такими ж крихким, що й шкарлупа, перед одним надто людським питанням – що буде завтра? Годинникові стрілки, перспективи змушують юнака обирати між улюбленою справою та прозаїчною роботою, а його колегу – продавати яскраве пір’я павича.

 

Зрештою, міська метушня, швидкоплинність моментів, які зливаються у щільний часопросторовий гомін, знаходять відображення в документальному фільмі Романа Бордуна «Божественні». Формально ця стрічка складається з щоденникових відеозаписів режисера, які він робить у Києві, Львові та Одесі в різні пори року. Політичні суперечки між сусідами на лавці біля під’їзду; нічний візит до знайомого в гуртожиток; прогулянка з коханою дівчиною; сусідка в плацкарті, яка намагається запхати у багажний відсік оберемок пластикових бутлів; хам на авто посеред трамвайних колій; незнайома жінка на балконі; випадкова п’яна компанія посеред одеської літньої ночі; шовковисте волосся коханої, яка ще спить вранці поруч; пляж для нудистів; таксист-фотограф; потяги; маршрутки; повідомлення від засмученої дівчини; будинки; перехожі; сходи… Цей калейдоскоп моментальних відеозаписів створює єдиний шалений потік часу, в якому не полишає відчуття, що щось губиться. Щось не встигається, вислизає з повсякденності – і зависає, ніби велика таємниця, над самим життям.

 

Фестиваль Docudays UA стартує цього року 22-го березня. Розклад показів усіх фільмів незабаром з'явиться на сайті. Уже зараз ви маєте можливість придбати фестивальний абонемент за спеціальною ціною.

 

Текст: Юлія Коваленко

Чільне фото: кадр з фільму «Божественні»

21 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 31 — 9 
травня
червня 2024
DOCU/КОРОТКО: 15 кіноісторій із 10 країн світу
Огляд програми
18 квітня 2024
DOCU/КОРОТКО: 15 кіноісторій із 10 країн світу
Огляд програми
18 квітня 2024
Громадські організації та медіа організують події RIGHTS NOW! під час…
Новини
16 квітня 2024
Громадські організації та медіа організують події RIGHTS NOW! під час 21 Docudays UA
Новини
16 квітня 2024
RAW DOC. Відкриваємо прийом заявок!
DOCU/ПРО
10 квітня 2024
RAW DOC. Відкриваємо прийом заявок!
DOCU/ПРО
10 квітня 2024
Відкриваємо набір волонтерів/-ок на Docudays UA-2024
Новини
08 квітня 2024
Відкриваємо набір волонтерів/-ок на Docudays UA-2024
Новини
08 квітня 2024
ГО «Докудейз» розпочинає новий інституційний проєкт
Новини
04 квітня 2024
ГО «Докудейз» розпочинає новий інституційний проєкт
Новини
04 квітня 2024
Знайомтесь із журі RIGHTS NOW!-2024
Новини
01 квітня 2024
Знайомтесь із журі RIGHTS NOW!-2024
Новини
01 квітня 2024
Зустрічайте студентське журі цьогорічного Docudays UA
Новини
28 березня 2024
Зустрічайте студентське журі цьогорічного Docudays UA
Новини
28 березня 2024
Представляємо міжнародне журі Docudays UA-2024!
Новини
22 березня 2024
Представляємо міжнародне журі Docudays UA-2024!
Новини
22 березня 2024