Огляд програми

Контексти, іронія та фігура об'єднання. Фільми Spotlight on: Docudays UA 2022

17 жовтня 2022

Сьогодні розпочинається Міжнародний фестиваль документального кіно та анімації в Лейпцизі. До 23 жовтня можна буде побачити програму Spotlight on: Docudays UA 2022, до якої увійшли чотири стрічки з цьогорічного національного конкурсу DOCU/УКРАЇНА. Про контексти, фігуру об'єднання суспільства та зрозумілу всім іронію щодо соціальних ритуалів. В огляді програми кінокритик Сергій Ксаверов шукає перетини та протилежності у сприйнятті фільмів українськими та неукраїнськими глядач(к)ами.  

 

«Нескінченність за Флоріаном» (реж. Олексій Радинський) — вочевидь найбільш доступна для європейської публіки робота програми за своїм змістом. Це історія класичного протистояння візіонера-творця та представника дикого капіталізму, який хоче знищити його роботу. За цим зручним та комфортабельним тропом стрічку можна розпізнати майже як універсальну. Утім, зазвичай такі фільми відбуваються у визначених та інституціоналізованих вимірах, де позиції сторін є зрозумілими, де вони спираються на свою мораль та оперують у рамках існуючих структур, підкоряючись державному регулюванню. Позиції сторін визначені й тут, але не межі, в яких вони існують та діють. Битва за будівлю, яка є центром всієї стрічки, відбувається й фільмується водночас із карбуванням сенсів щодо того, чому її, власне, треба захищати. На початку фільму вона не є розпізнаною державою культурною цінністю. І це характерна риса навколо статусу та долі багатьох споруд архітектури радянського модернізму, яка створює контекст, що важко помітити поза межами України.

«Плай» (реж. Єва Джишиашвілі) легше сприйняти неукраїнській аудиторії через чисельні аналогії в документальному кіно — обсерваційні стрічки, які споглядають за життям людей в екзотичних для аудиторії європейських фестивалів місцевостях. Однак життя родини Малковичів у фільмі «Плай» не утворює типової фігури протиставлення. Вона не відсилає до поширених патернів гармонійного співіснування з природою чи, навпаки, селянського зубожіння, спричиненого корумпованою державною політикою. Для українських глядачів/-ок родина героїв/-нь, безперечно, є фігурою об’єднання — свідченням того, що війною та супутніми травмами з 2014 року докорінно просякнуте все українське суспільство.

Особисто мені найцікавіше, як побачать глядачі/-ки DOK Leipzig фільм «Між небом та горами» (реж. Дмитро Грешко). Його було знято в місцевості, надто колоритній навіть для значної частини України. Утім, мені здається, це одна з найбільш соціальних та репрезентативних робіт останніх років у нашому документальному кіно. «Між небом та горами» — панорама карпатського села через його героїв/-нь, працівників/-ць швидкої допомоги, упродовж першого року COVID-19. Ця стрічка насичена інтеракціями між людьми — у цьому сенсі пару їй міг би скласти «Привоз» (реж. Єва Нейман), відзнятий в протилежній частині України та присвячений, навпаки, урбанізованому типу життя. 

Думаю, що «Між небом та горами» в Україні має сприйматися як іронічна робота. І ця іронія щодо соціальних ритуалів, які не може винищити жоден страх перед незнайомим вірусом, безперечно, повинна бути зрозумілою глядач(к)ам DOK Leipzig. Хоча, звісно, розуміння контексту іноді значно підсилює емоційне сприйняття цього фільму.

 
Чільне фото: кадр з фільму «Між небом та горами».

_______

Програма Spotlight on: Docudays UA 2022 стала можливою завдяки підтримці Федерального Уповноваженого з питань культури та медіа Німеччини (BKM). Завдяки підтримці Українського інституту, Гете-Інституту та Гете-Інституту в екзилі, додаткова кількість кінематографістів/-ок та делегацій з України зможе взяти участь у фестивалі та скористатися індустрійними можливостями в Лейпцизі.

 

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
17 подій Docudays UA у відкритому доступі в онлайн-кінотеатрі DOCUSPA…
Огляд програми
22 червня 2025
17 подій Docudays UA у відкритому доступі в онлайн-кінотеатрі DOCUSPACE
Огляд програми
22 червня 2025
Незліченні рідкісні ресурси: підсумки Docudays UA 2025
Новини
20 червня 2025
Незліченні рідкісні ресурси: підсумки Docudays UA 2025
Новини
20 червня 2025
Docudays UA розпочав цифровізацію Каталогів української документаліст…
Культурна дипломатія
17 червня 2025
Docudays UA розпочав цифровізацію Каталогів української документалістики та презентує онлайн-видання 2019 року
Культурна дипломатія
17 червня 2025
Зустрічайте проєкти-переможці шоукейсу RAW DOC 2025
Новини
14 червня 2025
Зустрічайте проєкти-переможці шоукейсу RAW DOC 2025
Новини
14 червня 2025
Робота з пам'яттю, особлива акустика та діалог: інтерв’ю з організато…
Інтерв'ю
13 червня 2025
Робота з пам'яттю, особлива акустика та діалог: інтерв’ю з організатор(к)ами та ментор(к)ами Лабораторії
Інтерв'ю
13 червня 2025
«Кожен уламок — це пам’ять»: Сашко Долгий про нагороду для Docudays U…
Інтерв'ю
13 червня 2025
«Кожен уламок — це пам’ять»: Сашко Долгий про нагороду для Docudays UA 2025
Інтерв'ю
13 червня 2025
Вітайте переможців і переможниць Docudays UA 2025!
Новини
12 червня 2025
Вітайте переможців і переможниць Docudays UA 2025!
Новини
12 червня 2025
Щоденник крихкості та любові: режисерка Аліна Максименко про стрічку …
Інтерв'ю
12 червня 2025
Щоденник крихкості та любові: режисерка Аліна Максименко про стрічку «Зшиті кроки»
Інтерв'ю
12 червня 2025