Огляд програми

Архів, пам’ять і спадщина. Міждисциплінарна мистецька програма DOCU/CИНТЕЗ-2025

23 травня 2025

Цьогоріч програма DOCU/СИНТЕЗ складатиметься з виставки LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів Війни, міждисциплінарної мистецької лабораторії. Протягом року художники/-ці, досліджували документальні матеріали, розвивали свої проєкти, осмислюючи теми пам’яті та культурної спадщини. Експозицію під час 22 Docudays UA доповнять розмови з митцями й мисткинями, а також спеціальна подія з тематичною дискусією.



Виставка «Як ми пам’ятаємо»


Лабораторія LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів Війни включала в себе опенкол, тематичний освітній модуль для художників/-ць, їхню роботу з ментор(к)ами, реалізацію творів. На основі документальних матеріалів митці та мисткині створили проєкти, які охоплюють різні медіа й аспекти магістральної теми.


З-поміж робіт, що увійшли до експозиції: документальні фільми, зокрема у VR-форматі, живописний твір, мультимедійні інсталяції, які містять відео, фото та графіку, звук, монументальне панно, в’язані об’єкти, мапи пам’яті.


«Виставка в межах програми DOCU/СИНТЕЗ — результат річної мистецької міждисциплінарної Лабораторії, що розпочалась у червні минулого року. Радію, що спільними зусиллями вдалося створити унікальний простір для вдумливої розмови про те, що відбувається з нами в цей час. Наша виставкова локація — на Подолі: фестивальному центрі, історичному районі, осередку культурної спадщини та місці, де громада впродовж багатьох років відстоювала право на місто», — розповідає кураторка Лабораторії та мистецької міждисциплінарної програми Docudays UA Олександра Набієва.


Твори були обрані на конкурсній основі. Роман Бондарчук, артдиректор Docudays UA та співзасновник Архіву Війни, коментує:


«Я був вражений кількістю заявок, яка надійшла на конкурс, — не очікував, що буде так багато яскравих ідей та ентузіазму їх втілювати в таких винахідливих формах. Радий, що вдалося створити майданчик для розвитку ідей у завершені мистецькі вислови. І що Архів поповниться колекцією мистецьких робіт, яку ми плануємо експонувати на міжнародних майданчиках».


Після опенколу й освітнього модуля лишилася низка фінальних проєктів, які були реалізовані автор(к)ами за підтримки менторів/-ок і кураторки Лабораторії.

Фільм «Архів тиші»

Вартан Маркар’ян, Вадим Махітка


Фільм віртуальної реальності у форматі 360 градусів. Документальна стрічка присвячена темі пам’яті та збереження культурної спадщини в музеях на прикладі Полтавського краєзнавчого музею, що є взірцем українського модерну за проєктом Василя Кричевського.


Фільм (Re)Covered Memory

Олександра Плетенецька, Міхеєнко Анна


Група активістів/-ок бореться за збереження історичної пам’ятки в центрі Києва — будинку за адресою вул. Рейтарська, 37 — яку хоче знищити забудовник. Їхня боротьба перегукується з подіями минулого, коли радянська влада намагалася стерти українську ідентичність. Незручна спадщина стає основою для пам’яті та майбутнього.


Інсталяція «Сонний параліч»

Софія Короткевич


Здавалося б, сон, один із небагатьох доступних кожній людині способів відновлення, у воєнний час перетворюється на муки, коли ніч посилює стрес і страхи. Ця інсталяція — про щоденні впливи війни, яка, попри звикання, все ще нагадує жахливий сон наяву, з якого неможливо вибратися.


Проєкт «Чутливий контент»

Вікторія Лихольот


Міждисциплінарний проєкт, який ґрунтується на техніці в’язання. Під час війни стрічку новин заполонили тисячі фото, репортажів і відео жахливого змісту. Цей проєкт — спроба говорити про війну, не показуючи її. Через практику в’язання, яка на противагу насильству розслабляє тіло та розум.


Проєкт «Кам’яні вишиванки Нової Каховки»

Вікторія Розенцвейг


Міждисциплінарний проєкт про кам’яні вишиванки — орнаментальні панно, створені Григорієм Довженком у 1950-х роках під час будівництва Каховської ГЕС, які прикрасили майже 180 будівель Нової Каховки.


Інсталяція «Архів у війні»

Володимир Прилуцький, Алік Дарман


Аудіовізуальна інсталяція про досвід перебування авторів в архіві Цеху оброблення плівки. Митці досліджують тему колективної памʼяті, прагнуть передати стан занепаду кіноспадщини і наголосити на важливості її збереження.


Живописний твір «Відсутність»

Каріна Синиця


Проєкт про відсутність архіву порушує питання про пам’ять, час і способи збереження колективного досвіду. У контексті активного розквіту архівування в Україні авторка хоче поговорити про відсутність «архівного імпульсу», або певну неможливість збереження.


Інсталяція «Луганщина, пісня моя»

Анна Івченко


«Луганщина, пісня моя» — це двоканальна відеоінсталяція, що досліджує спогади й історії мешканців Луганська, які були змушені покинути місто через російське вторгнення в Україну 2014 року.


Відеоесей «Вночі сниться сад, залишений без нагляду»

Віталій Янковий


Відеоесей, присвячений пам’яті про ландшафт, вимушеному переселенню та схожості  місць, з яких тікаєш, і тих, де опиняєшся. Через образ міського озера — як точки маршруту, як спогаду, як сну — автор досліджує тілесну пам’ять, втрату дому, ностальгію без повернення та внутрішню дезорієнтацію, яка триває роками після початку війни.


Відеощоденник-епопея «Що ти будеш робити, якщо війна продовжиться?»

Владислав Плісецький


Відеощоденник-епопея у трьох частинах про повномасштабне вторгення росії в Україну. Цикл фільмів присвячений людям із клубної та мистецької сфер. Ці герої/-ні часто маргіналізовані в суспільному контексті, але їхній внесок у перемогу від цього не стає менш важливим. Це — «документ епохи», який залишить свідчення їхньої активності в сучасній історії.


До виставки потрапив також твір учасників/-ць освітнього модуля Лабораторії Олексія Шмурака та Даші Подольцевої, який вони реалізували незалежно.


Інсталяція «Кімната Музею Забування»

Олексій Шмурак, Даша Подольцева


Пам’ять, згадування, нагадування — поняття, важливі як для соціальної комунікації, так і для персонального досвіду. У своїй роботі Олексій та Даша зосереджуються на протилежному понятті — забуванні. Загальна жанрова рамка інсталяції — тематичний музей або архів. Автор(к)и створюють кімнату неіснуючого Музею Забування, присвячену забуванню снів.


Ukraïnka Gallery,

вул. Ігорівська, ⅛.

6–13 червня, 12:00–20:00.

Вхід вільний.

Артист-токи


Розмови з митцями та мисткинями Лабораторії про їхні твори, роботу з документальними матеріалами, форматом і темою проєкту. Художники/-ці розкажуть глибше про кожен з аспектів своєї роботи, а також дадуть відповіді на питання аудиторії.


У події 8 червня візьмуть участь Софія Короткевич, Олександра Плетенецька та Вартан Маркар’ян, 10 червняАнна Івченко, Каріна Синиця, Володимир Прилуцький, Олексій Шмурак, Даша Подольцева.


Модеруватиме зустрічі Ольга Балашова — PhD, мистецтвознавиця, кураторка, викладачка, а також менторка LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів Війни.


Ukraïnka Gallery,

вул. Ігорівська, ⅛.

8 червня, 17:30–18:30 (19:00).

10 червня, 18:30–19:30 (20:00).

Вхід вільний.

 


Спеціальна подія та дискусія «(Не)рухома культурна спадщина»


Показ та обговорення роботи Жанни Кадирової «ВПО» в межах тематичної дискусії, присвяченої культурній спадщині, а саме проблемі евакуації із загрожених територій.


За офіційними даними Міністерства культури та стратегічних комунікацій України, на прифронтових територіях нараховують 6 мільйонів об’єктів рухомої культурної спадщини. Яка позиція у державних інституцій щодо питання евакуації? Яка пріоритетність у порятунку культурної спадщини під час повномасштабної війни? Чи береться до уваги позиція громади та локальних спільнот? Чи працюють у такому випадку самоорганізація та особисті ініціативи?


Спікер(к)и: Жанна Кадирова, Леонід Марущак, TBA.

Модераторка: Олександра Набієва.


Кінотеатр «Жовтень», зала «Класік»,

вул. Костянтинівська, 26.

7 червня, 18:00.

Вхід вільний.


22 Docudays UA проводиться за фінансової підтримки Європейського Союзу, Посольства Швеції в Україні, Міжнародного фонду «Відродження». Думки, висновки чи рекомендації не обов'язково відповідають поглядам Європейського Союзу, урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть винятково її автор(к)и.

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
Спеціальні події 2025: імпульс до дій!
Огляд програми
23 травня 2025
Спеціальні події 2025: імпульс до дій!
Огляд програми
23 травня 2025
Практичні поради від розробки фільму до виходу на екрани. Не пропусті…
DOCU/ПРО
22 травня 2025
Практичні поради від розробки фільму до виходу на екрани. Не пропустіть на DOCU/ПРО!
DOCU/ПРО
22 травня 2025
DOCU/ХІТИ 2025: подорож болем та пошук щастя
Огляд програми
22 травня 2025
DOCU/ХІТИ 2025: подорож болем та пошук щастя
Огляд програми
22 травня 2025
Чилійський погляд: фокус кінофестивалю FIDOCS на 22 Docudays UA
Огляд програми
21 травня 2025
Чилійський погляд: фокус кінофестивалю FIDOCS на 22 Docudays UA
Огляд програми
21 травня 2025
Копродукція в документальному кіно: огляд можливостей різних країн Єв…
DOCU/ПРО
20 травня 2025
Копродукція в документальному кіно: огляд можливостей різних країн Європи
DOCU/ПРО
20 травня 2025
Docs4Teens на 22 Docudays UA: прагнення до свободи у фільмах для підл…
Огляд програми
20 травня 2025
Docs4Teens на 22 Docudays UA: прагнення до свободи у фільмах для підлітків
Огляд програми
20 травня 2025
Мистецька робота з архівами: LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів Війни на 2025 A…
Новини
19 травня 2025
Мистецька робота з архівами: LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів Війни на 2025 AFIELD Forum
Новини
19 травня 2025
У cвіті ARTE: спецпрограма 22 Docudays UA
Огляд програми
19 травня 2025
У cвіті ARTE: спецпрограма 22 Docudays UA
Огляд програми
19 травня 2025