Огляд програми

Де віднайти «Рідкісний ресурс»?

28 травня 2025

Запрошуємо до спільного осмислення центральної теми цьогорічного фестивалю. Авторка цієї рефлексії – кураторка кінопідбірки та програмна директорка Docudays UA Юлія Коваленко

Одну зі своїх книг про історію України Сергій Плохій назвав «Брама Європи», підкреслюючи таким чином багато в чому визначальну роль нашої країни у формуванні європейського дискурсу. Разом із тим, і політичні, і географічні обставини нерідко ставали випробуванням для нас, змушуючи боротися за свободу. Одинадцять років українці й українки воюють проти значно більшого окупанта за вільне, демократичне майбутнє. І якщо більш-менш легко можна описати світ, в якому ми жити не хочемо і проти якого ми боремося, то з образом вільної демократичної країни, що ідейно надихає і живить нас протягом цього виснажливого шляху, зараз виявилося не все просто.

У різних куточках земної кулі останнім часом народовладдя проходить крізь непрості часи. Навіть США – країна, яка тривалий час позиціонувала себе в ролі світового гаранта демократії, – опинилися в зоні турбулентності. Концепти справедливості, свободи, гідності опинилися десь на периферії навіть самого лексикону, що побутує нині в політикумі та медіа, поступившись украй прагматичним і подекуди цинічним «користі», «угодам», «торгівлі». Не дивно, що й розслідування воєнних злочинів у цій метакапіталістичній картині поступово перетворюються на такий собі товар під час глобальних торгів. Схоже, мало що змінилося з середини ХХ століття, трагедію якого Ганна Арендт, зокрема, пов’язувала з колапсом моральних категорій.

І поки деякі одіозні політики/-ині поглиблюють цю сумну кризу, звинувачуючи демократії різних країн у тому, що вони поступаються перед праворадикальними й консервативними рухами, не зайвим буде замислитися над принципами партисипативного демократичного устрою, який залучає до співдії своїх громадян/-ок. Що це? В чому його сила? В чому його слабкості? І як, врешті-решт, врятувати цей омріяний українцями й українками світ свободи і демократії від глибоких тріщин? Пʼять фільмів нашої магістральної тематичної програми цьогоріч пропонують поміркувати над цими питаннями з різних позицій.



Розпочнемо ми цю розмову з очевидно нагального питання ресурсів на продовження боротьби. Зайве довго описувати фактори, через які виникає загальна втома й виснаження в суспільстві, яке вже дванадцятий рік воює зброєю і дипломатією проти загарбника за своє право на незалежне існування, яке водночас не припиняє будувати складні демократичні процеси та боротися з корупцією всередині країни. Безумовно, треба мати запас витримки й насамперед активний прошарок суспільства – людей, які своїми діями, наполегливістю, впертістю, принциповістю продовжуватимуть вести країну на цьому шляху. «Санаторій» ірландського режисера Гара О’Рурка, який відкриває цьогорічний Docudays UA, а заразом і цю тематичну програму, – доволі іронічна картина про легендарний оздоровчий центр в Одеській області, що працює з унікальними лікувальними грязями. Це місце, яке не лише може допомогти відновити сили, а й творить дива – загоює і фізичні, і душевні травми. За всім колоритом цього місця розкривається певний портрет українського суспільства, що не припиняє боротися, мріяти, кохати, горювати, планувати життя під звуки тривог. Люди – наш справжній рідкісний ресурс.



Кадр із фільму «Санаторій»

Саме людина має бути в центрі демократичного суспільства – це демонструє «Паперова країна» Маріон Бое. Французька документальна стрічка стежить за адвокаткою Мелані Ле Верже, яка вже двадцять років юридично супроводжує неповнолітніх мігрантів/-ок, які намагаються потрапити до Франції та опинилися на цьому шляху без супроводу дорослих. Робота Мелані – захопливий приклад того, як людяність та емпатія, взяті за основу будь-якої діяльності, а також небайдужість та громадянська активність відкривають двері в країну свободи та рівності. Навіть якщо ці двері підпирають важкі стоси бюрократії. Чи не найголовніша умова партисипативної демократії – небайдужість і суб’єктність громадян і громадянок, їхня здатність брати участь у прийнятті і впровадженні політичних рішень, замість делегування цього процесу умовним обраним елітам чи знеособленим інституціям. «Паперова країна» фільмує, як одна людина на своєму місці може докладатися до, здається, невеликих, але доленосних змін.



Кадр із фільму «Паперова країна»


Утім, говорячи про такий досить практичний рівень осмислення партисипативної демократії, важко не помітити слона в кімнаті й не згадати, що ті ж таки реальні історичні та географічні обставини, в яких розвивалася та чи інша країна, також впливають на здатність і можливості будувати та практикувати демократію. «Лагуна воїна» Пабло Альвареса-Меси – чи не найпоетичніший фільм із цьогорічної магістральної тематичної програми. Слідуючи шляхом Симона Болівара крізь Андські гори Колумбії в його визвольному від іспанського імперського панування поході, що спричинив багать жертв, стрічка переплітає між собою місцеву екосистему, земельні ресурси та ландшафт із усними історіями та політичними процесами. Цей фільм – густе полотно, в якому шлях до свободи стає об’ємним і багатовимірним, а води з джерела, що стало останнім прихистком для воїнів, досі символічно та буквально живлять Колумбію. Історичний зв’язок між землями, насильством та політичною волею відтворюється в цій країні через покоління, зумовлюючи травми, силу та здатність співіснування й по сьогодні.



Кадр із фільму «Лагуна воїна»


Ще один фільм із Південної Америки – «Оаза» Тамари Урібе та Феліпе Моргадо із сусідньої Чилі, в інший, не менш феноменальний спосіб фіксує цупкість історичної обумовленості країни на шляху до розбудову партисипативної демократії. Це унікальна хоч у дечому впізнавана для українських глядачів і глядачок історія про те, як народовладдя не витримало сухої процедурності. У 2019 році в Чилі спалахнули протести – на вулиці хлинув натовп із вимогами змінити конституцію, адже чинний на той момент документ був прийнятий ще за диктатора Піночета й містив чимало обмежень свобод. Після масового вуличного волевиявлення країна занурилася в написання нової конституції – здавалося б, перемога народної волі! Утім, створення основного документу, що визначатиме устрій, порядок і принципи держави, звісно, – досить виснажлива і тривала робота, впродовж якої виринає чимало питань про дотримання принципів рівності і свободи. Режисер та режисерка в калейдоскопічній манері стежать за цим процесом, піднімаючи на поверхню чимало важливих питань про природу демократичного устрою. Врешті, через кілька років кропіткої роботи й дискусій всередині суспільства, чилійці та чилійки вийшли на референдум – і… провалили проєкт нової конституції та повернулися до видання часів Піночета. Хоч новини про такий розвиток подій аж ніяк не є секретом і облетіли кілька років тому світові медіа, «Оаза» лишається захопливою картиною, яка складається з безлічі питань про співіснування людей у суспільстві, шлях до суб’єктності, подолання історичної обумовленості та зрештою підкидає нам для розмірковувань гарне питання: як рушійну силу вуличних демонстрацій народної волі трансформувати в громадянську активність та відповідальність при інституціоналізації демократії?

 



Кадр із фільму «Оаза»


П’ятий пазл у цій програмі присвячений чи не найбільш політично гострому питанню. Ідея партисипативної демократії базується на уявленні про активних громадян/-ок, які здатні приймати розумні рішення. Відповідно партисипативна демократія фундаментально залежить від навичок критичного мислення. «Американська пастораль» Обері Едлер отримала світову прем’єру на великих екранах фестивалю IDFA через півтора тижня після президентських виборів у США 2024 року. Через цей контекст стрічка зазвучала не просто яскраво, а стала справжнім поясненням доступною мовою того, що відбувається з країною, яка тривалий час лишалася глобальним гарантом демократії. Це місцями сатиричне, але й глибоко сумне кіно, яке піднімає дуже незручне питання про протистояння пропаганді та критичне мислення як основу демократичного устрою.



Кадр із фільму «Американська пастораль»


На прикладі цієї документальної стрічки занурення в громадські дебати в маленькому містечку Елізабеттаун в штаті Пенсильванія напередодні виборів до місцевої шкільної ради ми бачимо, що самих процедур народоправства недостатньо для того, аби суспільство не з’їхало з глузду й могло протистояти радикально зарядженому популізму. «Американська пастораль» фіксує ще не рівень великої політики, а досить локальні рухи в населеному пункті на приблизно 12 тисяч мешканців/-ок. А те, як легко вдається на цій сходинці підготувати ґрунт для найбезглуздіших ненависницьких та ксенофобних наративів, спочатку навіть смішить, проте загалом шокує. Чому здатність до критичного мислення програє цю битву? Чи справа дійсно в освіті? Звісно, освіченість дуже багато значить, і запекла битва, що розгортається впродовж «Американської пасторалі» тому яскраве свідчення. Проте цей фільм виносить на поверхню й решту проблем, які виходять за межі цього зручного висновку про освіту. Він говорить нам про те, що освіченість – це ще не все, що визначає здатність людини мислити й приймати розумні рішення. Філософиня Джудіт Батлер нещодавно чудово підсумувала з цього приводу: «Наративи, які привели Трампа вдруге до Білого Дому, знайшли відгук у багатьох людей не тому, що вони дурні чи сліпі й не можуть зрозуміти, що їм обіцяють нездійсненне, а саме тому, що вони знають, що це популізм, і їм подобається це непристойне вивільнення брехні, фарсу та ненависті в поле дозволеного». І те, як протистояти саме цьому – це найбільше питання і найскладніший виклик для партисипативної демократії, на мій погляд. І «Американська пастораль» запрошує подумати саме над цим.

Чільне фото: кадр із фільму «Санаторій»

22 Docudays UA проводиться за фінансової підтримки Європейського Союзу, Посольства Швеції в Україні, Міжнародного фонду «Відродження». Думки, висновки чи рекомендації не обов'язково відповідають поглядам Європейського Союзу, урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть винятково її автор(к)и.

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
«Рідкісний ресурс»: ГО «Докудейз» розпочинає комунікаційну кампанію з…
Новини
29 травня 2025
«Рідкісний ресурс»: ГО «Докудейз» розпочинає комунікаційну кампанію з промоції партисипативної демократії в Україні
Новини
29 травня 2025
Фільми-номінанти на приз «RIGHTS NOW!-2025»
Новини
29 травня 2025
Фільми-номінанти на приз «RIGHTS NOW!-2025»
Новини
29 травня 2025
Щастя як найрідкісніший ресурс. Фільми, які відкриють і завершать 22 …
Огляд програми
28 травня 2025
Щастя як найрідкісніший ресурс. Фільми, які відкриють і завершать 22 Docudays UA
Огляд програми
28 травня 2025
DOCU/СВІТ: фільми про перемогу добра
Огляд програми
28 травня 2025
DOCU/СВІТ: фільми про перемогу добра
Огляд програми
28 травня 2025
Стійкість, що тримається на цінностях: програма RIGHTS NOW! 2025
Огляд програми
27 травня 2025
Стійкість, що тримається на цінностях: програма RIGHTS NOW! 2025
Огляд програми
27 травня 2025
DOCU/ТАБІР на 22 Docudays UA: мистецтво, руханки й кінопокази для діт…
Огляд програми
27 травня 2025
DOCU/ТАБІР на 22 Docudays UA: мистецтво, руханки й кінопокази для дітей!
Огляд програми
27 травня 2025
Переглядова кімната Архіву Війни
Огляд програми
26 травня 2025
Переглядова кімната Архіву Війни
Огляд програми
26 травня 2025
Сила співдії: якою буде «Кава з правозахисниками» на 22 Docudays UA
Огляд програми
25 травня 2025
Сила співдії: якою буде «Кава з правозахисниками» на 22 Docudays UA
Огляд програми
25 травня 2025