Не без фанатизму: лихоманки копенгагенського кінофестивалю

03 грудня 2015

Ольга Бірзул, програмна координаторка Docudays UA, про зміну ідейного курсу одного  із «найрозкутіших» фестивалів документального кіно CPH:DOX, що проходив у листопаді у Копенгагені.

 

Торік моїм попутником у Копенгагені був письменник Андерсен. І це цілком очевидно: той факт, що я приїхала на Міжнародний копенгагенський фестиваль документального кіно CPH:DOX відбирати фільми для Docudays UA і провела шість днів біля великого екрану, слухаючи обговорення з режисерами та спостерігаючи злагоджену індустрію неігрового кіно, де це кіно продають і купують, уже здавався мені казкою. Ганс Християн приєднався до гурту інших моїх данських «знайомих» – Дреєра, Трієра і Лєта – теж з тієї простої причини, що в моєму житті з’явилася дитина, і мене раптом зацікавили історії з настановою на вигадку. Втім, після поїздки на CPH:DOX я дізналася, що бувають документальні фестивалі, на яких правду розводять брехнею, фікцію видають за реальність, а дійсність оброблять так ретельно, поки вона не витончиться, мов марля. Якщо авторське висловлювання призводить до соціальних і політичних змін, розтягувати рамки неігрового жанру, на думку директора Копенгагенського кінофоруму Триші Фішер (на фото), не просто можна, а й треба. Тому в програмі фестивалю показують мок’юментері Андрія Кончаловського, медитативне і нескінченне філіппінське кіно Лав Діаза та експериментальний відео-арт, для якого теж є окремий конкурс New:Vision. І, чесно кажучи, щоб переглянути всі фільми цієї секції, треба бути Термінатором візуального мистецтва, спинити якого може тільки гідравлічний преc.

 

 

Утім, потрапивши одного разу на CPH:DOX, розумієш усю силу «гібридного» кіно. Це не тільки підніжка тому, хто подумав, що наблизився до розуміння неігрового жанру, але й у певному сенсі – обов’язковий рівень для людей, які сумніваються, що кінематографічний всесвіт – безкраїй. І тут доводиться змиритись, що для виходу у відкритий космос без зон турбулентності не обійтися. Пам’ятаю, моя перша турбулентність тут припала на зону фільму «Паразит» Вільгельма й Анки Саснал: картина буквально викликає нудотні реакції, але саме «нудота» стає ключем до розуміння сартрівських глибин цієї історії. Забути таке – неможливо, і я, натхненна смаками данських колег, цілий рік поводжуся чемно й прошу в Оле Лукойє носити мені яскраву парасольку з краєвидами Копенгагена. До слова, знову прилетівши в листопаді до Данії, я розумію, чому Оле Лукойє завжди носить із собою парасольку, а не хусточку чи, скажімо, свічку. Всі шість днів я мокну під капризними північними хмарами, які плачуть частіше за найнещаснішу дитину. Прикметно, що цього року похмура погода опускається і на сам CPH:DOX: один із «найрозкутіших» фестивалів документального кіно демонстративно ущільнює свою програму політичною та гостро соціальною документалістикою. В програмі є що завгодно: від журналістських розслідувань – до кураторської програми Наомі Кляйн, канадійської письменниці, яка досліджує феномен антидемократичних корпоративних економік. Не буду приховувати – я знову потрапляю в зону турбулентності, але вже на другий день розумію, що пройшла її успішно й навіть починаю кайфувати від польоту. Не секрет, що в розвинутих країнах по ТБ активно показують документальне кіно. ТБ-редакторів цікавлять фільми на гарячі теми, і режисери змушені дослухатися до цього запиту, якщо хочуть заробляти гроші. З другого боку, світ і справді лихоманить. Чому ж не спробувати розібратися за допомогою свіжого зрізу документалістики, яка чутливо реагує на довколишню дійсність і показує, в яких місцях суспільству болить найдужче.

 

 

Валіза, вокзал, третій світ


У перший день фестивалю в Копенгагені показують фільм «Милі люди» (Nice People) Каріна Клінтберга й Андерса Гельґесона – історію про те, як активісти одного шведського містечка вирішують адаптувати сомалійських біженців, перетворивши їх на хокеїстів. Тренування проходять погано, але сомалійська команда все-таки їде на Всесвітній чемпіонат з хокею в Сибір. І, звісно, програє там усім. Зокрема, українцям. Якби цю стрічку побачило керівництво каналу «1+1», ми би, мабуть, побачили її у прайм-тайм. У ній є все: кумедні персонажі, туга сина за матір’ю, мозкодробильна музика і навіть 30 секунд гри української хокейної збірної, яка розгромила сомалійців з рахунком 13:0. Проте це навряд станеться, і про це не варто шкодувати. Що справді варто побачити всім, то це фільм «Флотель "Європа"»  (Flotel Europa) Владіміра Томіча. Нічого щирішого, ближчого й доступнішого про життя біженців, ніж фільм про спогади 12-річного хлопчика, який зустрів перше кохання, першу дружбу та першу смерть на копенгагенському кораблі, де «Червоний хрест» оселив боснійських біженців 1992 року, я досі не бачила.

 

 

В цілому, говорячи про міграцію, фільми дедалі частіше натякають, а іноді й говорять прямо, що невідкладне зміцнення кордонів Європи, яке декларують політики, призводить до радикалізації та загострення стосунків між народами. Фінансування армій і організацій на кшталт «Фронтекс», боротьба з тероризмом і створення негативного образу жителів третього світу – це крижана стіна, що ризикує впасти від гарячого дихання біженців, підігрітих бідністю, відчаєм і жадібністю політиків по обидва боки кордону.

 

«Боже, благослови Америку!»


Цього року складається враження, ніби на CPH:DOX приїхала спеціальна делегація, мета якої розповісти глядачам про всі червоточини американської системи. В топі – темний і вже не надто секретний після Едварда Сноудена і серіалу «Картковий будинок» бік американської політики, а також інтриги, сенсації та розслідування з життя Інтернету. Наприклад, у фільмі «Глибоке павутиння» (Deep Web) Алекса Вінтера прогресивна громадськість переймається питанням, чому в Фейсбуці можна показувати голі сідниці, але вже не можна оголити жіночі груди, хто визначає межу між вишуканою еротикою і відвертим порно, а також хто насправді ховається за анонімною Інтернет-мережею Silk road, що створила таємний ринок наркотиків. Наївно чекати від американських документалістів разбєжкінського методу «намацування реальності», але гонитва за гарячою темою, ціною якості її розкриття, стоїть комком у горлі. Крупні плани із заголовками, надмір банальних перебивок і потік закадрового тексту – переводять документалістику в категорію відеоілюстрації до журналістського тексту. Таку турбулентність мені важко перенести.

 

 

Після подібних фільмів ми жартуємо з Мартеном, програмером нідерландського фестивалю документального кіно Movies that matter, який щороку проходить в Гаазі:

- Ти сьогодні подивився американський фільм?

- Ще ні.

- Обов’язково подивись, ризикуєш марно прожити день.

Утім, жарти жартами, але активності та пробивності американських документалістів можна позаздрити. Стів Джобс, Фейсбук, Silk road, скандальні особистості на кшталт поліцейського з канібалістськими нахилами Гільберто Валле – про все це вже є готові документальні фільми, що спонукають до громадських обговорень і професійних дискусій.

 

Не без фанатизму


Інша моя нова знайома – Міа Донован – з якою ми познайомилися на одній із фестивальних вечірок, виявляється канадійською режисеркою. В розмові про засилля фільмів зі Штатів у програмі вона раптом озвучує дуже цікаву думку: «Це добре, що тут представлено так багато американських фільмів. Мені здається, треба якомога більше критикувати політику США, – зауважує вона. – Це ж імперія, яка веде чітко продуману пропагандистську кампанію. Якщо громадськість лінуватиметься і буде невпевнено говорити про заїжджені питання, ми всі ризикуємо отримати ще одного сусіда з тоталітарним норовом».

 

 

До речі, Міа – авторка актуального для України фільму про жертв фанатизму «Депрограмування» (Deprogrammed). Близько п’яти років вона знімала кіно про людей, які в 70-80-х роках потрапили під вплив сект. Її головний герой – Тед Патрік, неоднозначний експерт з «депрограмування» підлітків. Її історія – це сімейна драма, в якій вона мало не втратила звідного брата через його одержимість ідеями. Фільм Мії нагадав, як у дитинстві мені доводилося на самоті ходити в художню школу, тому що через «Біле братство» моїх друзів не випускали вечорами з дому. Пам’ятаю, нам не дозволяли розмовляти з незнайомцями, дивитися їм в очі, і це надихало нас на ідіотські історії про  зомбі-людей у білих саванах. Історії закінчились, коли швидка відвезла мою сусідку в гамівній сорочці й увесь дім збирав гроші її літній матері – донька віднесла всі цінні речі на потреби своїх «білих братів». Утім, тема фанатизму цього року лунала на CPH:DOX в більшості фільмів. Тут говорили про фанатизм релігійний, що паралізував арабський світ, про ідейну сліпоту, яка живить пропагандистські режими, про втрату діалогу між людьми через нетерпимість до чужих поглядів і переконань.

 

 

Ідеальним підтвердженням згубності фанатизму став для мене фільм «Він назвав мене Малалою» (He named me Malala) Девіса Гуггенхайма – глядацька, але при цьому вражаюча історія тоді ще 17-річної Малали, лауреатки Нобелівської премії миру. 2012 року ця пакистанська дівчина дивом вижила після поранень. Таліби обстріляли автобус, у якому вона разом із іншими дівчатками їхала до школи. Цей ісламістський рух вважає, що жінки не мають права на освіту, а непокірних треба знищити. Сьогодні головна мета Малали – зробити освіту доступною для жінок по всьому світу. І тут просто неможливо не процитувати Вольтера: «чим далі крокує розум, тим сильніше скреготить зубами фанатизм». Після CPH:DOX моя найбільша мрія – щоб ці гнилі зуби пошвидше стерлися і не було чим скреготати.

 

На фото: Триша Фішер, директорка Копенгагенського кінофестівалю CPH:DOX

 

Текст: Ольга Бірзул

21 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 31 — 9 
травня
червня 2024
Громадські організації та медіа організують події RIGHTS NOW! під час…
Новини
16 квітня 2024
Громадські організації та медіа організують події RIGHTS NOW! під час 21 Docudays UA
Новини
16 квітня 2024
RAW DOC. Відкриваємо прийом заявок!
DOCU/ПРО
10 квітня 2024
RAW DOC. Відкриваємо прийом заявок!
DOCU/ПРО
10 квітня 2024
Відкриваємо набір волонтерів/-ок на Docudays UA-2024
Новини
08 квітня 2024
Відкриваємо набір волонтерів/-ок на Docudays UA-2024
Новини
08 квітня 2024
ГО «Докудейз» розпочинає новий інституційний проєкт
Новини
04 квітня 2024
ГО «Докудейз» розпочинає новий інституційний проєкт
Новини
04 квітня 2024
Знайомтесь із журі RIGHTS NOW!-2024
Новини
01 квітня 2024
Знайомтесь із журі RIGHTS NOW!-2024
Новини
01 квітня 2024
Зустрічайте студентське журі цьогорічного Docudays UA
Новини
28 березня 2024
Зустрічайте студентське журі цьогорічного Docudays UA
Новини
28 березня 2024
Представляємо міжнародне журі Docudays UA-2024!
Новини
22 березня 2024
Представляємо міжнародне журі Docudays UA-2024!
Новини
22 березня 2024
Сексуальне насильство, пов’язане з війною: як допомогти постраждалим
Конспект
21 березня 2024
Сексуальне насильство, пов’язане з війною: як допомогти постраждалим
Конспект
21 березня 2024