Хто визначає цю межу між нами?

24 березня 2018

Цьогорічна програма «СИНДРОМ РІВНОСТІ» увібрала в себе три стрічки, в яких режисери намагаються відкинути старі тропи та створити нові естетичні сутності – представити не стільки вразливість та незахищеність людей з інвалідністю в сучасних суспільствах, скільки, скоріше, безглуздість та упередженість соціальних установок та деяких державних законів. Тому якщо в своєму фільмі «Дорослі» чилійка Майте Альберді зосереджується на сумнівності нездоланних бар’єрів між людьми з синдромом Дауна та того суспільства, що держава визначає «нормальним», то у двох інших стрічках – «Михайло та Даниїл» Андрія Загданського та «Я – інший ти» Нанфу Вонґ – подібні межі вже стають фактично прозорими.

 

Варто згадати, що історично деякі кліше в репрезентації теми інвалідності у кінематографі дзеркально цитувалися та транслювалися з одного періоду в інший. Наприклад, в кіно радянської доби норми соціальної поведінки десятиліттями були тісно пов'язані з політикою стимулювання трудової діяльності, відіграючи важливу роль не тільки у поліпшенні трудової дисципліни, а й у заохоченні зростання продуктивності праці. «Нормальність» дорівнювала «працездатність». Саме тоді слово «інвалід» надійно закріпилося в радянському дискурсі як «хворий, не здатний до праці». Відповідно, такі люди витіснялися на периферію, за межі «соціальної пристойності» – у тому числі в кіно. Адже такі герої просто не вписувалися в рамки колишнього радянського культурно-політичного проекту з характерною для нього героїкою війни та праці.

 

 

Утім, майже щоденникове кіно китаянки Нанфу Вонґ свідчить, що такий прагматичний принцип маргіналізації «не таких» людей – як таких, що не здатні працювати, – зберігається й по сьогодні. «Я – інший ти» починається як історія іммігрантки в Сполучених Штатах, що знайомиться майже з таким саме «чужинцем» в суспільстві – юним безхатьком Діланом. Його образ життя – повна протилежність усьому, що символізує в Америці успіх та добробут, до яких сама режисерка прагнула, полишивши Китай. Живучи разом з Діланом на вулицях, ночуючи просто неба та підробляючи за копійки, Вонґ поступово розвідує історію свого нового знайомого – як виявляється, «добровільного» безхатька. Велика сім’я, дім та забезпеченість залишилися в минулому – юнак став господарем вулиць за власним бажанням. Проте за романтикою вільних подорожей криється дещо глибша причина, ніж простий підлітковий протест. З часом режисерка дізнається про ваду здоров’я її героя, через яку в суспільстві такі, як Ділан, остаточно втрачають статус дієздатних, а з ним – і право на повноцінне, самостійне життя, роботу та сім’ю. А отже, як не дивно, добровільний крок у життя на периферії соціального стає боротьбою за власне право бути «нормальним». Разом з тим один з головних режисерських жестів полягає в тому, що камера Вонґ фіксує не стільки історію про втечу від віктимізації, скільки демонструє звільнення від владного дискурсу, від соціальних кордонів і страхів.

 

 

1981 рік Організація Об'єднаних Націй проголосила Роком інваліда, а період 1983-1992 – Десятиліттям інвалідів. Однак ще й сьогодні подекуди бракує як практичного, так і законодавчого переконання в тому, що людина з інвалідністю повинна мати ті ж права, що і здорова людина, користуватися тими ж благами. Мова не лише про непристосованість транспорту і будівель для пересування на візку чи небажання працедавця наймати інвалідів. Часом і звичайна людська черствість сприяє тому, що соціальне виключення продовжує процвітати на всіх рівнях суспільного життя. Найвлучніший приклад тому можна знайти у фільмі «Дорослі». Його герої відвідують спеціальний навчальний заклад для людей з синдромом Дауна. Тут їх вчать куховарити, вести власні фінансові справи, обговорюють з ними статеве життя. Все ніби як на спеціальних курсах з основ життєдіяльності для старшокласників, які от-от мають випурхнути з-під батьківської опіки. Героям навіть виплачують «стипендію» – плату за їхню роботу на кухні самого закладу. Проте все це нагадує лише лицемірний театр, що розігрують для самих героїв, яким вже переважно близько 40 років. Адже як тільки хтось з вихованців закладу занадто серйозно сприйме викладену йому науку про самостійне життя, її чи його чекатиме залізний паркан з соціальних упереджень: держава не визнає право цих людей на утворення сім’ї, а сміховинну зарплатню, яку вони отримують за свою повноцінну роботу, треба відкладати з десяток років, щоб дозволити собі хоч на місяць орендувати житло. Камера Майте Альберді фіксує абсурдність та жорстокість таких меж.

 

 

Критика несправедливості продовжує лунати зокрема і в художній творчості. Для героїв фільму Андрія Загданського «Михайло та Даниїл» цю критику навряд можна назвати протестом –радше живим доказом безглуздості дискримінації людей з інвалідністю. Михайло та Даниїл – батько та син. Вони живуть в різних чеських містах, але дуже часто бачаться та займаються однаковою справою: обидва чоловіки – митці. Михайло – знаний художник, у нього часто бувають виставки. Даниїл створює прикраси та сувеніри, терпляче схиляючись над дрібними деталями – у молодого чоловіка церебральний параліч. Проте хвороба нагадує про себе лише у фізичних проявах і в браку живого спілкування, яке Даниїл надолужує у своїй празькій квартирі за величезним комп’ютерним монітором, гортаючи стрічки соціальних мереж. Або – намагаючись подарувати квіти та заговорити з відвідувачкою батькової виставки, яка поспішить позбутися як букету, так і компанії чоловіка. Хто визначає, що таке «нормальність» і «ненормальність»?

 

Текст: Ася Шульгіна

21 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 31 — 9 
травня
червня 2024
DOCU/АРТ: пам’ятати невідоме — страшно, але смішно, але який жах
Огляд програми
22 квітня 2024
DOCU/АРТ: пам’ятати невідоме — страшно, але смішно, але який жах
Огляд програми
22 квітня 2024
DOCU/КОРОТКО: 15 кіноісторій із 10 країн світу
Огляд програми
18 квітня 2024
DOCU/КОРОТКО: 15 кіноісторій із 10 країн світу
Огляд програми
18 квітня 2024
Громадські організації та медіа cформують події RIGHTS NOW! під час 2…
Новини
16 квітня 2024
Громадські організації та медіа cформують події RIGHTS NOW! під час 21 Docudays UA
Новини
16 квітня 2024
RAW DOC. Відкриваємо прийом заявок!
DOCU/ПРО
10 квітня 2024
RAW DOC. Відкриваємо прийом заявок!
DOCU/ПРО
10 квітня 2024
Відкриваємо набір волонтерів/-ок на Docudays UA-2024
Новини
08 квітня 2024
Відкриваємо набір волонтерів/-ок на Docudays UA-2024
Новини
08 квітня 2024
ГО «Докудейз» розпочинає новий інституційний проєкт
Новини
04 квітня 2024
ГО «Докудейз» розпочинає новий інституційний проєкт
Новини
04 квітня 2024
Знайомтесь із журі RIGHTS NOW!-2024
Новини
01 квітня 2024
Знайомтесь із журі RIGHTS NOW!-2024
Новини
01 квітня 2024
Зустрічайте студентське журі цьогорічного Docudays UA
Новини
28 березня 2024
Зустрічайте студентське журі цьогорічного Docudays UA
Новини
28 березня 2024