Огляд програми

Дивитися на образи минулого: 5 фільмів програми DOCU/УКРАЇНА

08 травня 2023

Концепція цьогорічного Docudays UA проголошує: «Образ майбутнього — це те, що нам варто уявляти й втілювати вже зараз». Утім, неможливо створювати образ майбутнього, не пам’ятаючи минулого. Допомогти з цим завданням береться цього року національний конкурс DOCU/УКРАЇНА.

Більшість з п’яти фільмів, зібраних у цій програмі, про зовсім недалеке минуле, яке, однак, стало точкою відліку нової реальності — про початок і перший рік повномасштабного вторгнення. Окупація Маріуполя, життя біженців/-ок в Ужгороді, перший День Незалежності в стані повномасштабної війни. Фільми Мстислава Чернова, Дмитра Грешка і Володимира Тихого — кожен на свій штиб документують прояви війни. Страшно, але багато з того, що їм вдалося вхопити, здається, ми вже починаємо забувати. Відбувається щось нове, і ці події перестають бути частиною нашої повсякденної реальності. Або, можливо, ми свідомо відштовхуємо пам’ять про ці найстрашніші дні й місяці якомога далі, бо так легше? 




«20 днів у Маріуполі»
Мстислава Чернова — документування війни, жорстке, безпосереднє й болісне. Кадри, знімати які було небезпечно, але, судячи з усього, для автора та його колеги, фотографа Євгена Малолетки — неможливо не знімати. Кадри, що вплинули на хід війни, а проте, не змінили його. Кадри, що лишилися нам як спадок, як згадка, як докази в майбутніх судах, як пам’ятник всім тим людям, що загинули в Маріуполі.


«Король Лір: як ми шукали любов під час війни» Дмитра Грешка розповідає про переселенців/-ок, які опинилися в Ужгороді та під керівництвом місцевого режисера ставлять шекспірівську трагедію. Режисер фільму спостерігає цей експеримент з арттерапії крок за кроком, від задуму до щасливого фіналу — успішної прем’єри вистави «Король Лір». У цій неспішній оповіді цікаво спостерігати за трансформацією переселенців/-ок, що за збігом трагічних обставин, відкривають самих себе по-новому. За емоційними змінами місцевих жителів/-ок, зокрема й режисера вистави, який раптом у хаосі війни бачить змогу втілити свою давню мрію.


У своєму новому фільмі «День незалежності» Володимир Тихий знову використовує прийом побудови наративу в межах «одного дня», який ми вже бачили в його попередній стрічці «День українського добровольця». «День незалежності» —  це один день народу, що, мов пазл, складається з різних реальностей незнайомих між собою людей із різних куточків країни. Військові, цивільні, безкінечні тривоги, святковий пиріг, спалена ворожа військова техніка на Майдані та промовистий напис на стінах зруйнованого будинку: «Час чує нас».


«Залізні метелики» Романа Любого розповідає про обставини збиття літака MH17. У цій стрічці архівні кадри, перформанс, документальні спостереження сплітаються в препарування риторики російської пропаганди та оприявнення інструментів масового вбивства. Ще у 2019 році, коли Любий починав роботу над стрічкою, за його словами, він відчув, що ця війна змінить світ. Надідея цього фільму — показати, що не буває війни, яка нас не стосувалася б. Будь-яка війна стосується всіх і кожного/-ої на цій планеті, і російська війна проти України — не виняток.


«Крихка пам’ять» —  інтимне, сімейне кіно, яке створювалося без прив’язок і відсилань до війни, — може здатися в цій добірці фільмом з іншої реальності та іншого життя. Але можливо, саме цей фільм, у якому молодий режисер фіксує втрату пам’яті свого діда, колись відомого й успішного оператора, створює місток між старим і новим світами, порушуючи питання сили та слабкості нашої пам’яті. Тендітності й сили наших життів. 


У фільмі Мстислава Чернова «20 днів у Маріуполі» є фраза про те, що дивитися на війну неможливо. Дуже боляче. Але дивитись потрібно. І від цього має бути боляче. Так само неможливо і боляче споглядати свого діда, який страждає від Альцгеймера, або фотографію родича, який загинув у авіакатастрофі. Неможливо і боляче дивитись на свою сім’ю, що вимушено мешкає в спортзалі незнайомого міста. Але потрібно. Без цього не вийде створити образ майбутнього.

Чільне фото: кадр з фільму «20 днів у Маріуполі».


Текст: Дар'я Бассель, координаторка програми DOCU/УКРАЇНА, директорка індустрійної платформи DOCU/ПРО.

_______
Ювілейний 20 Docudays UA відбувається за підтримки Посольства Швеції в Україні, Посольства Швейцарії в Україні, Українського культурного фонду, Посольства США в Україні, Посольства Ірландії в Україні, Посольства Данії в Україні, Посольства Бразилії в Україні, Польського інституту в Києві та Чеського центру Київ. Думки, висновки чи рекомендації не обов'язково відбивають погляди урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть винятково його автор(к)и.

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
«Виявляється, це нам треба вчитися в українців»: Grand voyage кіноклу…
Культурна дипломатія
22 листопада 2024
«Виявляється, це нам треба вчитися в українців»: Grand voyage кіноклубів у Париж
Культурна дипломатія
22 листопада 2024
Відкриваємо прийом фільмів на Docudays UA-2025
Новини
01 серпня 2024
Відкриваємо прийом фільмів на Docudays UA-2025
Новини
01 серпня 2024
ГО «Докудейз» запускає проєкт LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів війни
Новини
26 липня 2024
ГО «Докудейз» запускає проєкт LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів війни
Новини
26 липня 2024