Членкиня Відбіркової ради та директорка Комунікаційного департаменту ГО «Докудейз» Дар’я Аверченко приїздила до Амстердаму на один із найбільших міжнародних фестивалів документального кіно — IDFA. Читайте спостереження й рефлексії авторки на цьогорічну програму, теми обговорення в кіноспільноті та знахідки для Docudays UA 2026.
Я давно вивчаю церемонії відкриття фестивалів. Зазвичай усі заклопотані люди з індустрії приїздять на день пізніше, але я — ні. Вже 17 років я пишу сценарії для відкриття Docudays UA і тому завжди зазираю на кухню колег.
Цього разу я приїхала на 38-й IDFA 13 листопада — подивитися на оновлений фестиваль, адже цьогоріч після завершення другої каденції Орви Найрабія його очолила Ізабель Аррате Фернандес.
Вже багато років фестиваль відкривається у театрі Карре, застеленому червоними килимами, з люстрами у позолоті. Проте сама церемонія проходила доволі стримано, без ведучих і музик. На сцену одразу вийшла сама очільниця фестивалю, яка розповіла про своє чилійське походження і долю родини емігрантів, які, програвши битву з урядом Піночета, опинилися в Римі, потім переїхали до Берліна й нарешті осіли в Амстердамі. Батько Ізабель щороку збирався повернутися до Чилі. Але не судилося. Відкриття фестивалю було схоже на особисту розмову, в якій нова директорка поступово підводила до показу трьох складних короткометражних фільмів: «Щастя» Фірата Юселя, «Як я помираю» Мохаммадрези Фарзада та Пеги Ахангарані, та «Перетинаючи памʼять» Шайми Авауде.
Палестинський фільм «Щастя» був про будні Гази. У кожному третьому кадрі — похорони дітей після обстрілів, у кожному наступному — місцеві тінейджери, які вистежують групи ізраїльських солдат, щоб пожбурляти в них каміння.
Другий фільм був про однокласників, які потрапили у вир Зеленої революції в Тегерані. Хтось намагався протестувати й опинився за ґратами, хтось — емігрувати, але безуспішно, хтось вирішив сховатися й перечекати та влаштувався працювати в барі, а хтось помер молодим просто на вулиці столиці від куль поліції.
А остання стрічка була знята в Нідерландах і розповідала про муки безсоння через страшні новини у світі і пропалестинські демонстрації в Амстердамі, які режисерка сумлінно відвідує.
З одного боку, відкриття мало політичну позицію — на відміну від, скажімо, «ДокЛейпцига», який роками оминає світові кризи. З іншого — праворуч від мене голландська документалістка тихо сказала:
«Я розумію, що у світі багато війн, але найбільш загрозлива для нас — російська війна проти України. Чому про неї не було сказано зі сцени?».
Назовні йшов дощ. Дорогою до готелю я помітила на незнайомих балконах кілька українських прапорів — часом поруч із палестинськими.
Уже наступного дня до Амстердама почали з’їжджатися українські кінематографіст(к)и.
Я знала про участь «Тихої повені» Дмитра Сухолиткого-Собчука в основному конкурсі, але щиро зраділа присутності «Мілітантропоса» Лізи Сміт, Аліни Горлової та Семена Мозгового, «2000 метрів до Андріївки» Мстислава Чернова та «Стрічки часу» Катерини Горностай у Best of Fests.
![]()
Режисерка Катерина Горностай та режисер монтажу «Стрічки часу» Нікон Романченко на фестивалі IDFA. Фото: Дар'я Аверченко
Також в індустрійній програмі паралельних із Форумом презентацій було два проєкти українських колег. Мушу сказати, що в рамках шоукейсу проєкти «Зустрінь це без страху» Світлани Ліщинської, (продюсер(к)и — Світлана Ліщинська та Фредрік Ланге) і «Все в дупі» Ганни Ярошевич (продюсерки — Катерина Пташка і Олександра Братищенко) виглядали на голову вище за проєкти іноземних колег із Угорщини, Словаччини й Сакартвело.
Наступного дня я вирушила на Форум. І стало очевидно: проєкти, які проходять до найбільшого європейського пітчингу, — це роки досліджень, особисті історії, наддетально прописана драматургія.
У кулуарах я дізналася, що репетиція пітчу на Форумі… платна. Та пітчі, що пройшли експертизу, видно одразу: перфектні, впевнені, гостросюжетні, дивитися — саме задоволення.
Забігаючи наперед, скажу, що виграв Форум проєкт про квір-жінку з китайської провінції. Одного дня вона здійснила камінгаут й розповіла про все родині. Бабуся не розгубилася й запропонувала план і навіть графік по… вигнанню з неї демонів. Неймовірно теплий, але й водночас гостросюжетний трейлер, описував методи розправи з демонами: від складних ритуалів за участю шамана до банального биття по сідницях тенісною ракеткою.
І хоча виступ і трейлер були справді багатообіцяючі, спіймала себе на думці, що, можливо, приз Форуму — це спосіб західної індустрії на мить відвернутися від політики й подивитися в «менші» світи, де немає воєн?
Цьогоріч DocLab, який я щоразу відвідую на IDFA, був теж доволі аполітичним. Темою обрали взаємини людини й інтернету, вплив гаджетів, скрінтайм та AI. І тема не нова, і тільки зрідка було щось справді дотепним, як, наприклад, лесбійський симулятор, що пропонував приміряти нову ідентичність із усіма упередженнями суспільства й родини.
А от читати листи до «Інтернету», який нібито рятує від самотності чи навпаки навчає ліні, було нудно. Яка розкіш — міркувати на таку пережовану тему ще й на майданчику IDFA.![]()
DocLab-інсталяція «У 36 000 напрямків» художника з Тунісу Таріна бен Хуліфа. Фото: Дар'я Аверченко
Єдиною справді важливою інсталяцією кросмедійної секції була, на мій погляд, «У 36 000 напрямків» тунісця Таріна бен Хуліфа. Відвідувачу пропонувалося зайти в кімнату, де на подушці лежав шматок залізної шрапнелі, а ліворуч висіли навушники. Як тільки ти одягав навушники і брав до рук уламок снаряду, у кімнаті вмикалося світло, яке підсвічувало тисячі дрібних залізних уламків, які застигли в просторі кімнати. Голос у навушниках пояснював, що залізні деталі підбиралися художником на передовій в Україні і саме так виглядає снаряд, який розірвався і летить у 36000 напрямків, несучи смертельну небезпеку людям і тваринам. Навіть для відвідувачів/-ок з України, це було сильним враженням. Зі стрічки новин я не уявляла, які важкі й страшні ці уламки. А після нагоди потримати їх у руках, ходила сильно причавленою, уявляючи лінію фронту й життя у прифронтових містах.
Та найголовніше на IDFA — це міжнародні кінопремʼєри. Я старалася встигнути переглянути фільми основного конкурсу на великому екрані, дивилася на заповненість зали і реакцію публіки. Справді приємним є те, що на фестивалі повні зали, зберігається висока цікавість до документального кіно, тут, як ніде, відчувається його трендовість і затребуваність. ![]()
Будівля EYE Filmmuseum. Фото: Дар'я Аверченко
Звісно, найбільше я чекала на премʼєру «Тихої повені» Дмитра Сухолиткого-Собчука. Ми зустрілися з режисером в EYE Filmmuseum, одній з найкрасивіших локацій фестивалю. Дмитро згадав, що після прем’єри «Українських шерифів» минуло 10 років, і жоден український фільм не потрапляв у основний конкурс. Ми пожартували: якщо вже потрапив — маєш взяти приз.
Після перегляду я вже була просто впевнена в цьому.
Це фільм-притча, красивий і повільний. Туман, переправа через Дністер високо в Карпатських горах. У кадрі дорослі й діти, які чекають на березі канатний понтон. Голоси селян розповідають про тиху повінь, яка сталася тут ще в минулому столітті, але памʼять про неї і страх — живуть досі.
Ми переносимося у селище релігійної громади, яку в народі називають «кашкетниками», за формою їхніх головних уборів. Вони живуть тихо, у своєму закритому поселенні, не користуючись цивілізаційним благами: перуть у річці, натираючи речі об камінь, самі вирощують пшеницю, мелють борошно й випікають у печі хліб. Вкладаються спати з заходом сонця. Встають рано й одразу йдуть працювати. Релігія забороняє чоловікам комуни воювати, дівчата після 9 класу готуються до заміжжя. Здається, ось він тихий, маленький світ гармонійного існування з природою та іншими людьми, за уявленнями кашкетників.
Але над полями підіймаються дими. Машина в сутінках при світлі фар збирає продукти на фронт: хліб, щойно з печі, загортають у плівку.
Ми в іншій частині країни. В хаті на Різдвяну вечерю зібралися військові. Вони з вдячністю їдять домашні страви, передані на їхній святковий стіл і тужливо говорять про дім. Тиха повінь, небезпечна стихія війни, часом не очевидна для тих, хто далеко від фронту, але вона невідворотно насувається на береги. ![]()
Команда фільму «Тиха повінь» під час нагородження за найкращу операторську роботу. Фото: IDFA
Вітаючи команду з премʼєрою, ми домовилися, що перший показ в Україні відбудеться на Docudays UA у червні. Цю картину важливо дивитися на великих екранах, адже минулої пʼятниці журі нагородило фільм за найкращу операторську роботу. Приєднуємося до вітань усім чотирьом операторам «Тихої повені»: Івану Морарашу, Олександру Коротуну, В’ячеславу Цвєткову, Дмитру Сухолиткому-Собчуку! Хочеться, щоб наступного українського фільму в міжнародному конкурсі чекати нам довелося максимум один рік, рівно до 39-го IDFA.
За участь у IDFA в рамках «Української делегації» авторка дякує Українському інституту, Нідерландському кінофонду, а також Docudays UA.
Чільне фото: Церемонія нагородження. Фото: з сайту IDFA