Багато самотності, багато кохання й любові, північних та південних ландшафтів. Про лейтмотив Міжнародного кінофестивалю в Салоніках традиційно ділиться у своєму блозі українська режисерка Поліна Мошенська.
Фестивалю виповнилося 58 років, а я його знаю з 2014-го. У наших стосунках були різні періоди та почуття. Перший раз був дуже емоційним та шаленим, торішній – сповнений хвилювання («хвилями» накривало з головою від неймовірних фільмів).
![]()
Цього року з'явився відтінок чогось добре знайомого та звичного, але водночас готовності до сприйняття та пошуку нового й цікавого. Можливо, тому, що лейтмотивом фестивалю був пошук незвичного бачення чогось звичайного та hashtag-заклик до вибору кадру (#Chooseyourframe).
Мабуть, це взаємне дорослішання. А з ним з'явилася й необхідність глибше осмислити власні переживання від кіно, прислухатися до внутрішніх реакцій та сигналів тіла й душі. Відкривав фестиваль фільм «Тіло і душа» Ільдіко Еньєді. Картина заполонила від першого кадру – його кольори, рухи та звуки, кожний персонаж був майстерно втілений режисеркою.
![]()
На фестивалі не відпускало відчуття захоплення від дуже об'ємних, тактильних та однослівних оригінальних назв фільмів («Beast», «Thorn»). Такі самі відчуття викликали й сильні жіночі персонажі, які влаштовують радикальний бунт, аби подолати внутрішні та зовнішні, але швидше внутрішні конфлікти й травми, бажання або підсвідоме. У цих фільмах важлива навіть не причина, а наслідки, спричинені діями героїнь.
![]()
Було багато вбивства тварин у промислових масштабах, багато самотності (проактивної та реактивної з трагічним фіналом), ізольованості, багато кохання й любові (без ґендерних умовностей), багато північних та південних ландшафтів.
![]()
Традиційно, попри те, що окрема документальна частина фестивалю проходить у березні, у листопаді є кілька документальних фільмів. Цього разу це були «Людина-дельфін» Лефтеріса Харітоса, масштабний проект копродукції Греції, Франції, Італії, Канади та Японії про величину занурення в глибини світового океану та людської самотності, а також кілька ранніх фільмів володаря цьогорічної пальмової гілки Рубена Естлунда, у яких він досліджує власну природу та стосунки свого оточення (друзів та сім’ї). Отже, з античного «γνώθι σαυτόν» («пізнай самого себе» грецькою – ред.) сьогодні так само все починається та завершується.
![]()
Цього року я не відвідала жодну із численних вечірок фестивалю, просто, мабуть, не потрапили до мого «frame» («кадр» англійською – ред.). Проте в мене була довга прогулянка вздовж моря з думками та планами, де скрізь на камінні набережної були чорнильні сліди від каракатиць, примарно-прекрасні.
Текст та фото: Поліна Мошенська