DOCU/АРТ: вторинна переробка

14 березня 2017

Про закони збереження енергії у фільмах нинішньої програми DOCU/АРТ розповідає програмна координаторка фестивалю Ольга Бірзул.

 

Фундаментальний закон природи каже: енергія не може виникнути з нічого й не може зникнути в нікуди, вона лише переходить з однієї форми в іншу. Закон збереження енергії можна застосувати до всього, зокрема й мистецтва. У певному розумінні саме він логічно пояснює постійний процес переродження сюжетів, героїв, образів і ідей. Схожу вторинну переробку остаточно легітимізував постмодернізм: переплавивши творчий пошук на свідоме цитування, він довів до абсурду роль автора в сучасному суспільстві. Свобода творчості тепер дарована всім, енергія й справді нікуди не зникає, але її повторне використання у світі, перенасиченому відходами, усе частіше потребує розсортування.

 

 

Усі три фільми, зібрані в цій секції, з одного боку, демонструють дивовижний потенціал механізму вторинної переробки, а з іншого – застерігають, що, як сказав би Віктор Пєлєвін, колесо сансари поскрипує й у людини залишається все менше циклів до абсолютної утилізації.

 

Тоді як герої швейцарського фільму «Мелодія шуму» безупинно експериментують зі звуками навколишнього середовища, добуваючи оригінальну музику з водостічних труб, індустріальних звалищ і покинутих фабрик, персонажі азіатської історії «Китайські ван гоги» багатотисячним натовпом тиражують мільйони копій для європейських сувенірних крамниць, узагалі не бачивши оригіналів. Утім, у такій антитезі є своя зворотна лінійна перспектива. Збільшуючи фон, на якому зображені герої, ці фільми чітко проявляють ту дійсність, у якій відбувається локальний творчий процес.

 

У третьому фільмі «Homo Sapiens», що виразно нагадує про крихкість людського існування на цій планеті, немає жодного героя й навіть жодного людського звука. Якщо вже бути відвертим до кінця, у вічному циклі вторинної переробки все одно переможе природа. Вона просто перейде з однієї форми в іншу, проросте крізь нас буйним цвітом і відродить себе, якщо ми в найближчому майбутньому не навчимося жити в гармонії із законом збереження енергії.

 

Фото - кадр з фільму «Мелодія шуму» Ґітти Ґcелл

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
17 подій Docudays UA у відкритому доступі в онлайн-кінотеатрі DOCUSPA…
Огляд програми
22 червня 2025
17 подій Docudays UA у відкритому доступі в онлайн-кінотеатрі DOCUSPACE
Огляд програми
22 червня 2025
Незліченні рідкісні ресурси: підсумки Docudays UA 2025
Новини
20 червня 2025
Незліченні рідкісні ресурси: підсумки Docudays UA 2025
Новини
20 червня 2025
Docudays UA розпочав цифровізацію Каталогів української документаліст…
Культурна дипломатія
17 червня 2025
Docudays UA розпочав цифровізацію Каталогів української документалістики та презентує онлайн-видання 2019 року
Культурна дипломатія
17 червня 2025
Зустрічайте проєкти-переможці шоукейсу RAW DOC 2025
Новини
14 червня 2025
Зустрічайте проєкти-переможці шоукейсу RAW DOC 2025
Новини
14 червня 2025
Робота з пам'яттю, особлива акустика та діалог: інтерв’ю з організато…
Інтерв'ю
13 червня 2025
Робота з пам'яттю, особлива акустика та діалог: інтерв’ю з організатор(к)ами та ментор(к)ами Лабораторії
Інтерв'ю
13 червня 2025
«Кожен уламок — це пам’ять»: Сашко Долгий про нагороду для Docudays U…
Інтерв'ю
13 червня 2025
«Кожен уламок — це пам’ять»: Сашко Долгий про нагороду для Docudays UA 2025
Інтерв'ю
13 червня 2025
Вітайте переможців і переможниць Docudays UA 2025!
Новини
12 червня 2025
Вітайте переможців і переможниць Docudays UA 2025!
Новини
12 червня 2025
Щоденник крихкості та любові: режисерка Аліна Максименко про стрічку …
Інтерв'ю
12 червня 2025
Щоденник крихкості та любові: режисерка Аліна Максименко про стрічку «Зшиті кроки»
Інтерв'ю
12 червня 2025