Осінь найбільш плідна пора року для індустрії документального кіно. І відкриває її одна з найшанованіших європейських платформ Baltic Sea Forum for DOCS. Цього року в ній взяла участь рекордна кількість проєктів з України. Дар’я Бассель (керівниця індустрійної секції DOCU/ПРО) та Вікторія Хоменко (менеджерка з комунікацій індустрійної секції DOCU/ПРО) діляться своїм досвідом участі у Форумі.
Форум виник 23 роки тому в Данії, але згодом переїхав до Латвії, де й відбувається зараз. Йога мета – привернути увагу європейських дистриб’юторів/-ок та бродкастерів/-ок до проєктів з нашого регіону та надати підтримку тим, хто шукає додаткового фінансування. Участь у форумі безкоштовна, що робить його дуже привабливим для українських незалежних продюсерів/-ок, адже система грантів на подорожі або ж підтримки проєктів на стадії розроблення в Україні дуже нерозвинена.
Цього року я та моя колежанка Віка Хоменко побували на форумі як учасниці. Разом з режисеркою Олею Журбою ми представляли документальний проєкт «Рома», над яким зараз працюємо. Окрім нашого проєкту, серед 24 документальних історій з регіону були ще 4 з України, тобто загалом – 5. Забігаючи вперед, скажу, що один з них – отримав приз – «Консультація зі створення маркетингової кампанії фільму від Have Communications».
![]()
Режисерка Ірина Стеценко та продюсерка Олександра Кравченка фільму «Рози. Фільм-кабаре», а також режисерка Ґаяне Петросян фільму «The Transition»
Baltic Sea Forum for DOCS – це триденний воркшоп, під час якого тебе готують до пітчінгу, та, власне, сама презентація. Усе відбувається в доволі невимушеній атмосфері, 24 проєкти діляться на 3 групи, у кожної – по два тьютори. І таким способом чергуються наступні три дні. У перервах усі намагаються спіймати тих експертів/-ок, до яких за офіційним розкладом не потрапляють. За всім цим мовчки споглядають дві папуги, які, мабуть, і не таке у своєму житті бачили.
![]()
Під час цих трьох днів режисери та режисерки безкінечно перемонтовують трейлери, а продюсери та продюсерки переписують промови, намагаючись вгадати, які ж будуть питання в decision makers. У чому унікальність вашого проєкту? Чому він мусить бути цікавим аудиторії за межами вашої країни? Або, може, будуть питати про взаємовідносини автора та героя?
![]()
Індивідуальні зустрічі протягом Baltic Sea Forum for DOCS, режисерка Оля Журба та продюсерки Дар'я Бассель і Вікторія Хоменко проекту «Рома»
Індустрійна платформа для документальних проєктів зі Східної та Центральної Європи, а також країн Балтії – Baltic Sea Forum for DOCS – чітко продумана в організації. Перш ніж увінчатися пітчингом та опісля індивідуальними зустрічами з експертами та експертками, які слухали презентації фільмів, ти багато говориш про власне кіно та про проєкти інших учасників та учасниць. Хоч як крути, а це таки допомагає сфокусуватися на власному кіно. Адже дає змогу вирізнити, чим саме твій проєкт важливий і чому ти врешті-решт узявся розказати цю історію в контексті світу, суспільства й безлічі тем та життів, які є навколо.
І про це завжди важливо пам’ятати, ідучи на one-to-one зустрічі з агентами з продажу, відбірниками з телебачення, дистриб’юторами та фондами. А цього року Baltic Sea Forum for DOCS запросив до decision makers бродкастерів з Японії, Німеччини, Фінляндії, Естонії, Штатів, сейлзів з Франції та Британії і ще з десяток експертів/-ок, які зацікавлені в проєктах з нашого регіону.
![]()
Презентація автор(к)ами проекту «Залізна сотня»
З України тут було представлено п’ять документальних історій (на різній стадії виробництва). «Залізна сотня» режисерки Юлії Гонтарук та продюсера Ігоря Савиченка про трьох молодих ветеранів, які повернулися з війни й намагаються знайти себе в мирному житті. Історія дорослішання: як для молодих артисток фрік-кабаре Dakh Daughters Band, так і для їхньої переродженої країни – у фільмі «Рози. Фільм-кабаре» режисерки Ірини Стеценко та продюсерів Олександри Кравченка та Олега Соснова. Історія-буття про одну вулицю містечка Умань, що несподівано перетворюється на місце паломництва для євреїв-хасидів, які приїжджають з усього світу – у фільмі «Спротив» режисерки Керен Чернізон та продюсера Іллі Гладштейна.
![]()
Презентація фільму «Крихка пам’ять»
І також два інтимні й надблизькі портрети. У фільмі «Рома» режисерки Ольги Журби – портрет юнака Роми – від зустрічі з ним, 13-річним героєм революційного Майдану, до перших самостійних кроків у провінційному місті Яготин. «Крихка пам’ять» режисера Ігоря Іванько та продюсерів Марії Пономарової, Олександри Братищенко та Хармен Джалвінг – це історія-портрет дідуся режисера. Тут Ігор привідкриває глядачеві загублений архів свого дідуся, відомого радянського оператора. І тут, через втрату дідусем пам’яті та забуття зовсім в іншому світлі постає перед нами та напруга, що завжди існує між кіно та реальністю.
Дякуємо за підтримку поїздки B2B Doc.
Текст: Дар’я Бассель та Вікторія Хоменко
Фото: Дар’я Бассель, Вікторія Хоменко, Baltic Sea Forum for DOCS