Цьогоріч національний конкурс складатиметься із п'яти стрічок. Огляд програми DOCU/УКРАЇНА — в тексті Юлії Коваленко, програмної директорки Docudays UA.
Національний конкурс — завжди особливий простір, у якому українську прем’єру отримують стрічки, що народилися з української дійсності. А як відомо, найважче, але й найтепліше небо — над домом. Українське документальне кіно впродовж останніх десяти років розквітло у яскравий феномен на міжнародній кіномапі. Розповідаючи про історію цієї країни, її людей і складну боротьбу за свободу та незалежність, українські документаліст(к)и віднаходять неординарні форми і ретельно будують розповіді, що стають не просто сухою фіксацією дійсності, а вражаючими картинами, впізнаваними та зрозумілими глядач(к)ам як в Україні, так і за її кордонами.
Цього року до програми DOCU/УКРАЇНА увійшли фільми, що — кожен різний чином — через персональні історії конкретних людей змальовують непростий шлях України до незалежності та її сучасність. У цьому сенсі «Фрагменти льоду» Марії Стоянової розпочинають цю подорож і зазирають у роки відновлення державної незалежності. З приватних VHS-архівів свого батька-фігуриста, знятих у 1980–90-х як вдома, так і під час закордонних гастролей, режисерка структурує осмислення народження й дорослішання суспільства після краху імперії — процес, що триває й донині. Переглядаючи ті щемкі записи, нерідко сповнені свіжим відчуттям свободи і геть нового світу, в якому українському суспільству доводилося вчитися досягати успіхів і перемог, режисерка влучно оприявнює, як глибоко в’їлися в ту дійсність колонізаторські російські практики. ![]()
кадр із фільму «Фрагменти льоду»
У «Висоті» Максим Руденко також схоплює процес дорослішання і становлення — на прикладі юних учнів та учениць спортивної школи в Карпатах. Їхній вимогливий тренер прагне загартувати своїх вихованців/-ниць, навчити їх досягати перемог і професійних висот. У цьому кропіткому процесі стійкість і емпатія крокують разом, а найскладніші випробування відбуваються тоді, коли постає необхідність робити власні життєві вибори.![]()
кадр із фільму «Висота»
Світлана Ліщинська у «Трішки чужій» запрошує складної й подекуди болючої подорожі з дослідження ідентичності в чотирьох поколіннях своєї сім’ї. Найрідніші люди після початку повномасштабного вторгнення Росії до України змушені були полишити рідний Маріуполь — і на тлі цієї вимушеної розлуки переосмислити історію своєї родини і болісні питання самоусвідомлення.![]()
кадр із фільму «Nice Ladies»
Героїні «Nice Ladies» Марії Пономарьової також були змушені розлучитися: із початком повномасштабного російського вторгнення частина команди з чирлідингу жінок у віці 50+ мусила поїхати з Харкова, інша ж частина — лишилася. Докладаючи зусиль кожна зі свого боку — в тому числі з іншого боку кордону — аби допомогти ЗСУ захистити країну від окупантів, жінки не полишають також прагнень повернутися до улюбленого заняття — чирлідингу. Утім, камера режисерки схоплює незриму для ока, але дедалі відчутнішу скляну стіну, що зростає між героїнями, змальовуючи ще один вкрай болючий наслідок російської війни для українського суспільства.![]()
кадр із фільму «Все маєт жити»