Огляд програми

DOCU/УКРАЇНА: від особистого до спільного

26 квітня 2024

Цьогоріч національний конкурс складатиметься із п'яти стрічок. Огляд програми DOCU/УКРАЇНА — в тексті Юлії Коваленко, програмної директорки Docudays UA.

Національний конкурс — завжди особливий простір, у якому українську прем’єру отримують стрічки, що народилися з української дійсності. А як відомо, найважче, але й найтепліше небо — над домом. Українське документальне кіно впродовж останніх десяти років розквітло у яскравий феномен на міжнародній кіномапі. Розповідаючи про історію цієї країни, її людей і складну боротьбу за свободу та незалежність, українські документаліст(к)и віднаходять неординарні форми і ретельно будують розповіді, що стають не просто сухою фіксацією дійсності, а вражаючими картинами, впізнаваними та зрозумілими глядач(к)ам як в Україні, так і за її кордонами.


Цього року до програми DOCU/УКРАЇНА увійшли фільми, що — кожен різний чином — через персональні історії конкретних людей змальовують непростий шлях України до незалежності та її сучасність. У цьому сенсі «Фрагменти льоду» Марії Стоянової розпочинають цю подорож і зазирають у роки відновлення державної незалежності. З приватних VHS-архівів свого батька-фігуриста, знятих у 1980–90-х як вдома, так і під час закордонних гастролей, режисерка структурує осмислення народження й дорослішання суспільства після краху імперії — процес, що триває й донині. Переглядаючи ті щемкі записи, нерідко сповнені свіжим відчуттям свободи і геть нового світу, в якому українському суспільству доводилося вчитися досягати успіхів і перемог, режисерка влучно оприявнює, як глибоко в’їлися в ту дійсність колонізаторські російські практики. 


кадр із фільму «Фрагменти льоду»

У «Висоті» Максим Руденко також схоплює процес дорослішання і становлення — на прикладі юних учнів та учениць спортивної школи в Карпатах. Їхній вимогливий тренер прагне загартувати своїх вихованців/-ниць, навчити їх досягати перемог і професійних висот. У цьому кропіткому процесі стійкість і емпатія крокують разом, а найскладніші випробування відбуваються тоді, коли постає необхідність робити власні життєві вибори.


кадр із фільму «Висота»

Світлана Ліщинська у «Трішки чужій» запрошує складної й подекуди болючої подорожі з дослідження ідентичності в чотирьох поколіннях своєї сім’ї. Найрідніші люди після початку повномасштабного вторгнення Росії до України змушені були полишити рідний Маріуполь — і на тлі цієї вимушеної розлуки переосмислити історію своєї родини і болісні питання самоусвідомлення.


кадр із фільму «Nice Ladies»

Героїні «Nice Ladies» Марії Пономарьової також були змушені розлучитися: із початком повномасштабного російського вторгнення частина команди з чирлідингу жінок у віці 50+ мусила поїхати з Харкова, інша ж частина — лишилася. Докладаючи зусиль кожна зі свого боку — в тому числі з іншого боку кордону — аби допомогти ЗСУ захистити країну від окупантів, жінки не полишають також прагнень повернутися до улюбленого заняття — чирлідингу. Утім, камера режисерки схоплює незриму для ока, але дедалі відчутнішу скляну стіну, що зростає між героїнями, змальовуючи ще один вкрай болючий наслідок російської війни для українського суспільства.


кадр із фільму «Все маєт жити»

Анна, героїня «Все має жити» режисерського дуету Тетяни Дородніциної та Андрія Литвиненка, вирішила не їхати з рідного Миколаєва у 2022 році, коли російські ракети полетіли по всій країні, і падали в тому числі на її місто. Чемпіонка світу з паверліфтингу й тренерка Анна Куркуріна також палка зооволонтерка: завдяки її зусиллям і небайдужості багато тварин у Миколаєві та області не залишилися напризволяще, коли хижак у людській подобі почав нищити ракетами все живе. «Все має жити» — теплий і захопливий портрет людини з великим серцем і любов’ю до життя. Із таких людей складається той незримий щит, що допомагає українському суспільству вистояти в загарбницькій війні і не втратити людське обличчя.

Чільне фото: кадр із фільму «Трішки чужа».

___________
21 Docudays UA відбувається за підтримки Посольства Швеції в Україні, Посольства США в Україні, International Media Support, Посольства Королівства Нідерландів в Україні, Посольства Естонії в Україні, Польського інституту в Києві, Французького Інституту в Україні, Данського інституту культури, Чеського центру Київ і Посольства Угорщини, Київ. Думки, висновки чи рекомендації не обов’язково відбивають погляди урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть виключно її автор(к)и.
22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
Сила співдії: якою буде «Кава з правозахисниками» на 22 Docudays UA
Огляд програми
25 травня 2025
Сила співдії: якою буде «Кава з правозахисниками» на 22 Docudays UA
Огляд програми
25 травня 2025
Цінність людського ресурсу: «Жива бібліотека 2025» на Docudays UA
Огляд програми
24 травня 2025
Цінність людського ресурсу: «Жива бібліотека 2025» на Docudays UA
Огляд програми
24 травня 2025
Архів, пам’ять і спадщина. Міждисциплінарна мистецька програма DOCU/C…
Огляд програми
23 травня 2025
Архів, пам’ять і спадщина. Міждисциплінарна мистецька програма DOCU/CИНТЕЗ-2025
Огляд програми
23 травня 2025
Спеціальні події 2025: імпульс до дій!
Огляд програми
23 травня 2025
Спеціальні події 2025: імпульс до дій!
Огляд програми
23 травня 2025
Практичні поради від розробки фільму до виходу на екрани. Не пропусті…
DOCU/ПРО
22 травня 2025
Практичні поради від розробки фільму до виходу на екрани. Не пропустіть на DOCU/ПРО!
DOCU/ПРО
22 травня 2025
DOCU/ХІТИ 2025: подорож болем та пошук щастя
Огляд програми
22 травня 2025
DOCU/ХІТИ 2025: подорож болем та пошук щастя
Огляд програми
22 травня 2025
Чилійський погляд: фокус кінофестивалю FIDOCS на 22 Docudays UA
Огляд програми
21 травня 2025
Чилійський погляд: фокус кінофестивалю FIDOCS на 22 Docudays UA
Огляд програми
21 травня 2025
Копродукція в документальному кіно: огляд можливостей різних країн Єв…
DOCU/ПРО
20 травня 2025
Копродукція в документальному кіно: огляд можливостей різних країн Європи
DOCU/ПРО
20 травня 2025