Огляд програми

DOCU/УКРАЇНА: від особистого до спільного

26 квітня 2024

Цьогоріч національний конкурс складатиметься із п'яти стрічок. Огляд програми DOCU/УКРАЇНА — в тексті Юлії Коваленко, програмної директорки Docudays UA.

Національний конкурс — завжди особливий простір, у якому українську прем’єру отримують стрічки, що народилися з української дійсності. А як відомо, найважче, але й найтепліше небо — над домом. Українське документальне кіно впродовж останніх десяти років розквітло у яскравий феномен на міжнародній кіномапі. Розповідаючи про історію цієї країни, її людей і складну боротьбу за свободу та незалежність, українські документаліст(к)и віднаходять неординарні форми і ретельно будують розповіді, що стають не просто сухою фіксацією дійсності, а вражаючими картинами, впізнаваними та зрозумілими глядач(к)ам як в Україні, так і за її кордонами.


Цього року до програми DOCU/УКРАЇНА увійшли фільми, що — кожен різний чином — через персональні історії конкретних людей змальовують непростий шлях України до незалежності та її сучасність. У цьому сенсі «Фрагменти льоду» Марії Стоянової розпочинають цю подорож і зазирають у роки відновлення державної незалежності. З приватних VHS-архівів свого батька-фігуриста, знятих у 1980–90-х як вдома, так і під час закордонних гастролей, режисерка структурує осмислення народження й дорослішання суспільства після краху імперії — процес, що триває й донині. Переглядаючи ті щемкі записи, нерідко сповнені свіжим відчуттям свободи і геть нового світу, в якому українському суспільству доводилося вчитися досягати успіхів і перемог, режисерка влучно оприявнює, як глибоко в’їлися в ту дійсність колонізаторські російські практики. 


кадр із фільму «Фрагменти льоду»

У «Висоті» Максим Руденко також схоплює процес дорослішання і становлення — на прикладі юних учнів та учениць спортивної школи в Карпатах. Їхній вимогливий тренер прагне загартувати своїх вихованців/-ниць, навчити їх досягати перемог і професійних висот. У цьому кропіткому процесі стійкість і емпатія крокують разом, а найскладніші випробування відбуваються тоді, коли постає необхідність робити власні життєві вибори.


кадр із фільму «Висота»

Світлана Ліщинська у «Трішки чужій» запрошує складної й подекуди болючої подорожі з дослідження ідентичності в чотирьох поколіннях своєї сім’ї. Найрідніші люди після початку повномасштабного вторгнення Росії до України змушені були полишити рідний Маріуполь — і на тлі цієї вимушеної розлуки переосмислити історію своєї родини і болісні питання самоусвідомлення.


кадр із фільму «Nice Ladies»

Героїні «Nice Ladies» Марії Пономарьової також були змушені розлучитися: із початком повномасштабного російського вторгнення частина команди з чирлідингу жінок у віці 50+ мусила поїхати з Харкова, інша ж частина — лишилася. Докладаючи зусиль кожна зі свого боку — в тому числі з іншого боку кордону — аби допомогти ЗСУ захистити країну від окупантів, жінки не полишають також прагнень повернутися до улюбленого заняття — чирлідингу. Утім, камера режисерки схоплює незриму для ока, але дедалі відчутнішу скляну стіну, що зростає між героїнями, змальовуючи ще один вкрай болючий наслідок російської війни для українського суспільства.


кадр із фільму «Все маєт жити»

Анна, героїня «Все має жити» режисерського дуету Тетяни Дородніциної та Андрія Литвиненка, вирішила не їхати з рідного Миколаєва у 2022 році, коли російські ракети полетіли по всій країні, і падали в тому числі на її місто. Чемпіонка світу з паверліфтингу й тренерка Анна Куркуріна також палка зооволонтерка: завдяки її зусиллям і небайдужості багато тварин у Миколаєві та області не залишилися напризволяще, коли хижак у людській подобі почав нищити ракетами все живе. «Все має жити» — теплий і захопливий портрет людини з великим серцем і любов’ю до життя. Із таких людей складається той незримий щит, що допомагає українському суспільству вистояти в загарбницькій війні і не втратити людське обличчя.

Чільне фото: кадр із фільму «Трішки чужа».

___________
21 Docudays UA відбувається за підтримки Посольства Швеції в Україні, Посольства США в Україні, International Media Support, Посольства Королівства Нідерландів в Україні, Посольства Естонії в Україні, Польського інституту в Києві, Французького Інституту в Україні, Данського інституту культури, Чеського центру Київ і Посольства Угорщини, Київ. Думки, висновки чи рекомендації не обов’язково відбивають погляди урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть виключно її автор(к)и.
22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
Максим Буткевич: «Там, де немає можливості створювати сенси, ми потро…
Інтерв'ю
03 травня 2025
Максим Буткевич: «Там, де немає можливості створювати сенси, ми потроху припиняємо бути людьми»
Інтерв'ю
03 травня 2025
Французька кінематографічна екосистема: копродукція та співпраця з AR…
DOCU/ПРО
02 травня 2025
Французька кінематографічна екосистема: копродукція та співпраця з ARTE Франція
DOCU/ПРО
02 травня 2025
Суспільне Мовлення — головний партнер шоукейсу RAW DOC
DOCU/ПРО
02 травня 2025
Суспільне Мовлення — головний партнер шоукейсу RAW DOC
DOCU/ПРО
02 травня 2025
Стартує продаж абонементів на Docudays UA-2025!
Новини
01 травня 2025
Стартує продаж абонементів на Docudays UA-2025!
Новини
01 травня 2025
Лекція та практичний воркшоп із підтримки психічного здоров’я для кін…
DOCU/ПРО
30 квітня 2025
Лекція та практичний воркшоп із підтримки психічного здоров’я для кінематографістів/-ок в межах подій DOCU/ПРО
DOCU/ПРО
30 квітня 2025
ГО «Докудейз» оголошує конкурс із надання послуг у сфері фінансового …
Новини
29 квітня 2025
ГО «Докудейз» оголошує конкурс із надання послуг у сфері фінансового менеджменту
Новини
29 квітня 2025
Маршрути до «Жовтня» та кіновішліст від комунікаційниць Docudays UA
Інтерв'ю
26 квітня 2025
Маршрути до «Жовтня» та кіновішліст від комунікаційниць Docudays UA
Інтерв'ю
26 квітня 2025
«20 днів у Маріуполі» й «Порцелянова війна» для американської аудитор…
DOCU/ПРО
25 квітня 2025
«20 днів у Маріуполі» й «Порцелянова війна» для американської аудиторії: досвід програми Razom Cinema та можливості для українських документалістів/-ок
DOCU/ПРО
25 квітня 2025