«Терапія сміхом»: як ірландець Гар О’Рурк зняв фільм про український санаторій під час війни

20 жовтня 2025
Уперше за шість років, 14 жовтня, відкрилися двері кінотеатру будинку культури на території санаторію «Куяльник» в Одесі. Тут показали фільм «Санаторій» в межах Мандрівного фестивалю, знятий у стінах закладу. З нагоди показу, редакторка сайту Мандрівного Docudays UA Олександра Березовська поговорила з режисером стрічки Гаром О’Рурком про те, як народжувалася ідея фільму, чому український гумор близький ірландцям, як працювати з героями в реальних умовах та чому навіть у найтемніші часи можна знайти щось світле.

Гар, це вже ваш другий фільм, пов’язаний з Україною. Ви родом з Ірландії. Чому ви шукаєте теми в Україні?


Україна мене, так би мовити, «заразила». Усе почалося близько семи років тому. Мій брат тоді жив у Києві. Він ходив до спортзалу, і саме через фотографії з цього місця я вперше побачив Україну. Це було дуже химерне перше враження (сміється).

Я приїхав до Києва, почав знайомитися з людьми, спостерігати за містом і зняв свій перший фільм — «Качалка». Відтоді я повертався в Україну багато разів і зняв тут уже два фільми. Мене захопила не лише культура, а й ставлення українців до здоров’я, добробуту, спільнот.

Крім того, я відчув щось дуже близьке — чорний гумор, який є і в українців, і в ірландців. Мене завжди цікавили архітектура, невеликі спільноти та спосіб, у який люди підтримують одне одного. Обидва мої фільми — і «Качалка», і «Санаторій» — багато в чому саме про це.

З ірландської перспективи Україна — неймовірна. Вона — інша, і водночас дуже жива. Мені просто хочеться сюди повертатися.


Ідея фільму «Санаторій» почалася з фотографії санаторію «Куяльник» в Одесі, що потрапила на очі в фотоальбомі. Що вас зачепило?


Так, саме так. Я побачив фото старого басейну «Куяльника» й подумав: «Боже, яка краса! Що це за місце?». Ще до того, як побачити цю фотографію, я вже хотів досліджувати тему зцілення і відновлення. Це було під час COVID-19 у 2021 році. Я багато думав про те, як люди зцілюються — фізично й емоційно.

Приблизно за місяць після цієї ідеї я вже був в Одесі. Прожив у санаторії тиждень, пройшов усі процедури — деякі були приємні, деякі болючі (сміється). Спілкувався з персоналом, гостями, слухав їхні історії. І тоді зрозумів: тут є фільм.

Санаторій — не новий, і персонал це добре розуміє. Це місце з минулого, але водночас — жива спільнота. І саме це поєднання старої інституції й живого людського тепла мене дуже зацікавило.



Кадр із фільму «Санаторій»

Ви почали проєкт до початку повномасштабного вторгнення. Що змінилося після 24 лютого 2022 року?


Ми думали, що зйомки неможливі — санаторій зачинився. Але згодом він знову відкрився, і я повернувся. Ідея фільму змінилася. Це вже була не просто історія про зцілення. Це стало історією про людей, які намагаються жити звичайним життям, відпочивати, лікуватися — попри війну, яка завжди поруч.

В Ірландії чи США важко по-справжньому уявити, як це — жити з війною щодня. Глядачі можуть співчувати, але не завжди можуть відчути. Саме тому важливо показати прості сцени: пляж, дискотеку, обід, масаж, жарти — те, що нагадує нормальне життя. І водночас — нагадати, що війна нікуди не зникла.

Люди просто хочуть жити. Мати безпечне життя. І ця боротьба за звичайність — надзвичайно сильна.

Також згадували про одеське почуття гумору. Як його сприймають за кордоном?

О, так! Одеса відома у світі своїм гумором. Це блискавичний, чорний гумор — і дуже живий.

Під час міжнародних показів глядачі чудово розуміють, наскільки руйнівною є війна. Але іноді вони не впевнені, чи доречно сміятися. І що найцікавіше — найбільше сміху було саме на київських прем’єрах.

Українці в залі ніби дозволяють усім іншим сміятися з цього болю. Це не сміх над війною — це сміх попри неї. Це гідність, сила і надзвичайна життєстійкість. Фільм не показує всю жахливу реальність війни — для цього є інші важливі документальні стрічки. «Санаторій» — радше як терапевтичний курс: після нього хочеться вдихнути глибше.


Під час зйомок ви працювали з перекладачем? Як відбувалася комунікація з героями?


Так, я завжди працюю з людьми, які не просто перекладають мову, а розуміють культуру. Вже сім років моїм головним партнером є Сергій Солодько. Також оператор — Денис Мельник. Вони допомагають мені відчувати контекст, нюанси гумору, тональність.

Ми будуємо довіру з героями ще до того, як наводимо камеру. Українці, до речі, набагато спокійніше реагують на камеру, ніж ірландці. В Ірландії всі хвилюються, як виглядають. А в Україні — «У нас є важливіші проблеми, ніж ця камера» (сміється). І це дуже допомагає створити щирий фільм.

Монтаж тривав 23 тижні. Ми багато працювали над тим, щоб сцени виглядали природно й цілісно, хоча часто вони були зняті в різні дні.



Кадр із фільму «Санаторій»

Як «Санаторій» змінив вас особисто й професійно?

Я став більш вдячним. Це великий привілей — знімати фільм, яким справді пишаєшся, і чути вдячність від українців.

Мені багато хто писав: «Дякуємо, що зняли цей фільм». І це те, чого я ніколи не очікував почути. Бо кіно — річ егоїстична, але коли воно починає жити самостійно, воно може щось змінювати.

Я почав краще розуміти українців. І зрозумів, що світ насправді менший: під усіма культурними шарами ми дуже схожі.


Ви знаєте, що ваш фільм викликав-таки деякі зміни в самому «Куяльнику»
?

Справді? Я не знав.

Так. Після показу почалися реальні зміни в Будинку культури санаторію. Про це нам розповіла під час Q&A сесії Олена, яка відповідає за розважальну програму в «Куяльнику»

Це фантастична новина. Я дуже щасливий це чути. Уявити, що наш фільм став частиною відновлення цього місця — неймовірно. І звичайно, дуже зворушливо, що показ фільму в рамках Мандрівного Docudays UA відбудеться саме в «Куяльнику». Це, мабуть, одне з найкращих місць, де ми могли показати фільм.

Чільне фото: Сергій Хандусенко.


22-й Мандрівний Docudays UA проводиться за фінансової підтримки Європейського Союзу, Посольства Швеції в Україні та International Media Support. Думки, висновки чи рекомендації не обов’язково відповідають поглядам Європейського Союзу, урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть винятково її автор(к)и. 

23 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 5 — 12 
червня 2026
Відкриваємо прийом фільмів на Docudays UA-2026
Новини
19 серпня 2025
Відкриваємо прийом фільмів на Docudays UA-2026
Новини
19 серпня 2025