Огляд програми

DOCU/ХІТИ 2025: подорож болем та пошук щастя

22 травня 2025

Дізнавайтеся про улюблену глядацьку програму DOCU/ХІТИ на 22 Docudays UA в авторському огляді програмерки Ольги Сидорушкіної.


 

Цьогорічна добірка DOCU/ХІТИ — не просто колекція стрічок, відзначених на провідних світових фестивалях. Це запрошення до подорожі, що досліджує особисті мрії та складні сторінки історії, занурюється в болісне минуле, а потім виринає у філософські мандри у пошуках щастя. Це непроста, але натхненна і тепла подорож, кінцева мета якої — крок назустріч розумінню себе та інших.



«Скло — моє нереалізоване життя» 

Тепла, тонка, місцями кумедна, місцями зворушлива автобіографічна стрічка режисера Рогіра Капперса, який у 52 роки вирішує кардинально змінити своє життя, повернувшись до дитячої мрії — музичної гри на склянках. Рогір самотужки створює «скляний орган» і протягом семи років фільмує розвиток своєї музичної кар'єри — від провалів і розчарувань до перших успіхів. 

Спостерігати за його подорожжю — своєрідний терапевтичний досвід. Дивлячись на Рогіра, мимоволі питаєш себе: а що було б, якби я повірив/-ла у свої мрії? Можливо, ще не пізно зробити перший крок? Фільм делікатно досліджує теми самопізнання, пристрасті й пошуку сенсу.
«Скло — моє нереалізоване життя» дебютував на IDFA та отримав нагороду на Thessaloniki International Documentary Festival.



«Квартали»

Режисерка Алессандра Челезія досліджує особисту й колективну памʼять мешканців району Нью-Лодж у Белфасті, де й досі відлунює біль The Troubles — майже 30-річного конфлікту між католиками та протестантами.

У центрі стрічки — Джо Макнеллі, змучений роками чоловік, який пережив смерть свого дядька, убитого 1975 року. Тоді Джо було лише девʼять. Разом із режисеркою та психологинею він відтворює ключові моменти свого дитинства: похорон дядька, прощання з лідером ІРА Боббі Сандсом, розмови з бабусею, відпочинок у купленому за компенсацію каравані. Через ці реконструкції фільм показує, як дитячі травми перетворюються на незагойну рану, що впливає на все життя.

«Квартали» поєднують інтимні спогади з архівними кадрами та створюють мозаїку, де минуле й теперішнє зливаються в одне ціле. Цей фільм — потужне свідчення того, як спільноти намагаються зцілитися від глибоких ран минулого, знаходячи сили в пам’яті та взаємній підтримці.


Світова премʼєра стрічки відбулася на фестивалі CPH:DOX у Копенгагені, де вона здобула нагороду. Згодом «Квартали» також здобули приз у міжнародному конкурсі на фестивалі Visions du Réel у Швейцарії та були визнані найкращим ірландським документальним фільмом на Docs Ireland 2024.



«Агент щастя»

Амбер Кумар Ґурунг мандрує гірськими селами Бутану, ставлячи мешканцям 148 запитань: від «Чи є у вас кози?» до «Коли ви востаннє плакали?». Його подорож — не дивакувата примха, а офіційна робота, адже у Бутані рівень національного щастя вимірюють офіційно, а людей, що проводять опитування, називають «агентами щастя». Іноді відповіді респондентів змушують усміхнутися, а іноді — стискають серце. 

На тлі величних Гімалаїв стрічка поєднує філософську глибину та делікатний гумор, поступово переходячи від соціального дослідження до інтимного портрета самого Амбера — сорокарічного чоловіка, який живе з літньою матір’ю, мріє про шлюб і бутанське громадянство. Його очима ми бачимо сучасне бутанське суспільство — побут, традиції, виклики, радощі та самотність.
 

Ця стрічка режисерів Аруна Бхаттараї та Доротті Зурбо була представлена на понад 40 міжнародних фестивалях, отримала Приз глядацьких симпатій на фестивалі у Сан-Франциско та головну нагороду на Biografilm Festival у Болоньї.



 

«Мілісутандо»

«Мілісутандо» — глибоко особиста, есеїстична документальна стрічка режисерки та письменниці Мілісутандо Бонґели, яка досліджує вплив апартеїду на її власну ідентичність та сучасне південноафриканське суспільство. Через архівні відео, поетичну оповідь, щирі діалоги з близькими та візуально захопливий монтаж Бонґела вибудовує кіноесе про памʼять, расу, любов і приналежність.

Режисерка Мілісутандо виросла в Транскеї — республіці, створеній режимом апартеїду. Це була ілюзія незалежності, покликана приховати системну расову сегрегацію. Фільм охоплює майже 30 років та сплітає особисте з політичним, демонструючи, як расова нерівність продовжує жити у тонких, майже невидимих структурах мислення, емоцій і стосунків.

«Мілісутандо» здобув нагороду за найкращий дебют на Durban International Film Festival, мав прем’єру на Sundance 2023, брав участь у CPH:DOX 2023, Sheffield DocFest 2023 та багатьох інших.



«Поїзди»

Вражаюча безсловесна кінопоема польського класика документального кіно Мачея Дригаса, створена повністю з архівних чорно-білих матеріалів. Це медитативна подорож Європою початку XX століття, де кожен кадр — фрагмент історії, а кожен поїзд — символ і прогресу, і катастрофи.

Дригас переглядав сотні архівів по всьому світу, аби зібрати цю гіпнотичну, глибоко емоційну розповідь про століття мрій і кошмарів. У стрічці немає ані коментарів, ані титрів — лише образи та атмосферний звуковий дизайн: ритмічний гуркіт коліс, індустріальний шум, зітхання металу та музика Павела Шиманського. Від майстерень паровозів до переповнених вагонів з біженцями, від розкішних туристичних мандрівок до ешелонів війни — це не просто захопливі архівні зйомки, а дослідження таких понять, як пам’ять, травма та час.

«Поїзди» отримали гран-прі за найкращий фільм та найкращий монтаж на IDFA 2024 і стали справжнім фестивальним хітом.

Чільне фото: кадр із фільму «Агент щастя».

22 Docudays UA проводиться за фінансової підтримки Європейського Союзу, Посольства Швеції в Україні, Міжнародного фонду «Відродження». Думки, висновки чи рекомендації не обов'язково відповідають поглядам Європейського Союзу, урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть винятково її автор(к)и.

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
Чилійський погляд: фокус кінофестивалю FIDOCS на 22 Docudays UA
Огляд програми
21 травня 2025
Чилійський погляд: фокус кінофестивалю FIDOCS на 22 Docudays UA
Огляд програми
21 травня 2025
Копродукція в документальному кіно: огляд можливостей різних країн Єв…
DOCU/ПРО
20 травня 2025
Копродукція в документальному кіно: огляд можливостей різних країн Європи
DOCU/ПРО
20 травня 2025
Docs4Teens на 22 Docudays UA: прагнення до свободи у фільмах для підл…
Огляд програми
20 травня 2025
Docs4Teens на 22 Docudays UA: прагнення до свободи у фільмах для підлітків
Огляд програми
20 травня 2025
Мистецька робота з архівами: LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів Війни на 2025 A…
Новини
19 травня 2025
Мистецька робота з архівами: LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів Війни на 2025 AFIELD Forum
Новини
19 травня 2025
У cвіті ARTE: спецпрограма 22 Docudays UA
Огляд програми
19 травня 2025
У cвіті ARTE: спецпрограма 22 Docudays UA
Огляд програми
19 травня 2025
Проєкти-учасники шоукейсу RAW DOC 2025
DOCU/ПРО
16 травня 2025
Проєкти-учасники шоукейсу RAW DOC 2025
DOCU/ПРО
16 травня 2025
DOCU/ЮНІСТЬ 2025: NEVER GIVE UP
Огляд програми
16 травня 2025
DOCU/ЮНІСТЬ 2025: NEVER GIVE UP
Огляд програми
16 травня 2025
DOCU/АРТ 2025: Мистецтво пам’яті та переосмислення історії
Огляд програми
15 травня 2025
DOCU/АРТ 2025: Мистецтво пам’яті та переосмислення історії
Огляд програми
15 травня 2025