Особливі фільми програми «Спеціальних подій» та їхній зв’язок із правозахисною тематикою — в огляді програмної директорки Docudays UA Юлії Коваленко.
До цьогорічної програми Спеціальних подій увійшли три стрічки, які об’єднує пульс правозахисної актуальності. Ці фільми тісно пов’язані з подіями у секції RIGHTS NOW! — вони відкривають широке поле для дискусій та кампаній. У певному сенсі ці стрічки виходять за межі кінозалів і запрошують до дії.
Кадр із фільму «Татова колискова»
Безумовно, чи не найгострішою для українського суспільства лишається низка питань щодо захисту прав військовослужбовців/-виць, ветеранів/-ок та їхніх сімей. Від ротацій, управління кадрами, звільнення з армії до реабілітації, виплат чи комунікації з рідними зниклих безвісти та загиблих. Очевидно, що у нас і у нашої держави ще чимало невиконаної «домашньої роботи». У програмі RIGHTS NOW! будемо говорити про це під час окремої дискусії «Захист прав військових: як має змінитися українська армія?» за участі уповноваженої Президента України з питань захисту прав військовослужбовців та членів їхніх сімей Ольги Решетилової.
А на великих екранах ці питання порушить камерна історія — «Татова колискова» Лесі Дяк. Це повнометражний дебют, у якому режисерка, спостерігаючи за своїм героєм, поступово і сама стає дійовою особою в кадрі. Шкода, завдана війною, переслідує навіть далеко від фронту — вона продовжує отруювати стосунки, руйнувати сім’ї і впливає на дедалі ширше коло людей. Навчитися загоювати ці рани — важливе завдання не лише для тих, хто з ними живе, а й для всього суспільства, яке інакше ризикує стати паралізованим.
Кадр із фільму «Державні іспити»
Інша картина, що також осмислює «домашню роботу» для суспільства — навіть у більш прямому сенсі, — переносить нас у Сакартвело. «Державні іспити» — фільм Ґіорґі Мревлішвілі, члена цьогорічного журі RIGHTS NOW!, — стежить за вчителькою картвельської мови та літератури Наною Мґалоблішвілі та її учнями й ученицями, які готуються до національного іспиту. Жінка ледве вижила під час жорстокого силового розгону антирадянського мітингу у Тбілісі 1989 року, проте на все життя зазнала шкоди здоров’ю — прямого нагадування про ціну і цінність незалежності. Саме цієї свідомості та деколонізаційного бачення вона намагається навчити своїх школярів — юне покоління, від якого залежить майбутнє країни. Кропітка деколонізаційна робота всередині суспільства лишається актуальною і для України, адже найкращого щеплення від імперіалістської пропаганди, окрім критичного мислення, людство ще не вигадало. Продовжимо розмову про це під час дискусії «Як не втратити демократію: ризики проросійського реваншу та уроки для України» у секції RIGHTS NOW!, в якій також візьме участь режисер фільму — Ґіорґі Мревлішвілі.
Кадр із фільму «Мій щоденник сексуального шантажу»
Третя стрічка програми символічно прокладає нам міст до ще однієї теми — роботи з дітьми та підлітками. «Мій щоденник сексуального шантажу» Патрісії Франкеси можна сміливо назвати документальним горором для усіх, хто хоч раз втрачав свій гаджет з персональною інформацією та доступами до різних акаунтів. Патрісії довелося пережити значно гірші наслідки крадіжки її лептопа, ніж просто втрату цінного пристрою. Альбоми з приватними фотографіями та доступи до облікових записів у соціальних мережах у таких ситуаціях роблять нас надзвичайно вразливими перед шантажистами та зловмисниками. Та чи не найвразливішими залишаються саме діти і підлітки. Фільм Патрісії — фактично її щоденник, який вона уривчасто знімала від дня крадіжки лептопа і впродовж усього часу сексуального шантажу, влаштованого таємним переслідувачем. На цьому шляху вона опинилася наодинці із системною байдужістю та повільністю поліції, тож мусила вигадати власний — елегантний і водночас дуже сильний — спосіб протистояти цьому жахіттю. А от як убезпечити дітей і підлітків від сексуального насильства в інтернеті — будемо обговорювати у програмі RIGHTS NOW! під час воркшопу «Як розпізнати і протидіяти сексуальному насильству над дітьми в мережі». Захід відбудеться у межах всеукраїнської інформаційної кампанії «Сексуальне насильство в інтернеті: як захистити дітей» — спільної ініціативи ГО «Докудейз» та ВГО «Магнолія».
Чільне фото: кадр із фільму «Татова колискова»
22 Docudays UA проводиться за фінансової підтримки Європейського Союзу, Посольства Швеції в Україні, Міжнародного фонду «Відродження». Думки, висновки чи рекомендації не обов'язково відповідають поглядам Європейського Союзу, урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть винятково її автор(к)и.