У пошуках візуального рішення для цьогорічної теми DOCUDAYS UA – прав людини в цифрову епоху – ми запросили до співтворчості художника Олексія Сая. Серія його робіт створена в таблицях Excel та присвячена культурі корпоративного суспільства і повсякденню в добу цифрових технологій. Поговорити з Олексієм про те, які зміни принесли із собою в сучасний світ офісна робота та інтернет, про мистецтво, буденність і потребу в шумі ми попросили арт-критика, куратора Макса Ковальчука.
Льошо, твоя серія в Excel – це ж дуже кропітка, монотонна та трудомістка робота. Такою самою уявляється й робота в офісі…
Так, я сиджу і не відволікаюся. Відволікся – забув, що треба зробити, і весь процес наново починаєш. Ймовірно, це не настільки відповідальна робота, як у офісних працівників, бо я нічого не рахую, не маю справу з цифрами, але заняття медитативне та нудне.
![]()
Робота Олексія Сая. Фрагмент пейзажу. 2014
Якщо це такий складний процес, що вимагає багато часу та зусиль, чому ти не відмовишся від нього на користь іншого?
Я роблю перерви на інші серії, а цю вже давно хочу завершити. Але буває, що копну – і щось нове відкривається, виникає азарт. Цю серію не можна назвати концептуальним мистецтвом, де кожна робота має окреме значення. Вся вона несе певне спільне відчуття.
Чи ти можеш сказати, що у мистецтва є певний статус в корпоративному суспільстві? І чи змінився він якимось чином відтоді як мистецтво стало ще й цифровим?
Люди не надто серйозно ставляться до мистецтва. Я не думаю, що у нього є певний статус. Подобається або ні – ось чим вимірюється ставлення. Просто є люди, уважні до мистецтва, а є ті, для кого це радше декор. У цьому сенсі пропорції не надто змінилися. І тут немає різниці, чи це цифровий арт, чи ні. Мені здається, зараз будь-який середньостатистичний глядач звик до того, що мистецтво взагалі може бути різним.
![]()
Робота Олексія Сая. Будівельники за роботою. 2016 рік
Тема корпоративних суспільств – одна з твоїх репрезентативних. Що тебе в ній цікавить?
Я взявся за неї, коли корпоративність була у нас на вістрі – наприкінці 1990-х. Це було дико, неприродно та мало яскраво виражені форми. А зараз я спостерігаю за певним розпадом корпоративних суспільств та їх переродження. Зрозуміло, що цей спосіб життя змінюється, але це – світик, на який мало хто звертає увагу.
Мене цікавить система взаємин між людьми – як це працює в усьому світі. Зараз абсолютно всі можуть спілкуватися одне з одним, якщо між ними не стоїть релігійна стіна або якісь духовні скріпи. Я це пов’язую, звісно, з економікою. Скажімо, нині ледь не кожен може займатися торгівлею. В будь-якому разі можливостей більше, ніж коли людина, наприклад, виростила буряк та обмінює його на куницю.
Натуральний обмін…
А тепер ми натурально обмінюємося через Alibaba (глобальна китайська платформа для онлайн-торгівлі – ред.).
А ти купуєш щось на Ali?
Ні, але я одного разу намагався купити алюмінієвий профіль – відтоді мені щомісяця надсилають свіжі пропозиції покупки алюмінію з Китаю.
Діяльність корпоративних суспільств має потворні форми, які самовідтворюються, – як і в 1990-ті. Але зараз люди навчилися розділяти роботу та особисте життя, визначати пріоритети, спілкуватися. Є правило – не втручатися в емоційну складову життя людей.
А на тлі цього можна сказати, що в мистецькому середовищі є корпоративна етика?
Я не бачу жодної корпоративної етики у митців. Художники не зобов’язані дотримуватися правил, вони не так активно взаємодіють на основі дружби або незгоди. Субординації немає, тому й відсутній загальнообов’язковий кодекс, дрес-код…
Тоді ось тобі конкретна ситуація довкола національного павільйону Венеційської бієнале. Митці розділилися на тих, хто підтримує результат конкурсу на проект, що буде представляли Україну в Італії, і тих, хто проти.
Найцікавіше тут – це бабусі на мітингах. Дивовижно, що найняті демонстранти, які не розуміють змісту питання, виступають з такого вузькопрофесійного приводу.
А те протистояння, яке ти маєш на увазі, не лежить у площині мистецтва – це протистояння зацікавлених осіб. Мені здається, що проект, який посів друге місце, треба показувати на якомусь іншому фестивалі, а не йти пробоєм у цій історії. Звісно, художнику важливо висловитися, але робити це треба так, щоб висловлювання не стало більшим за саму роботу.
Коли ти працюєш, то дивишся старі серіали…
У мене три одних і тих самих серіалів. Коли я працюю, для мене важливо, щоб не надходила нова інформація. Але в повній тиші я починаю втрачати глузд. Музика потребує концентрації. А от один і той самий сюжет зі стріляниною, шпигунами та напруженим саундтреком – це те, що допомагає втягуватися в ритм та безупинно працювати. Це старі американські та британські серіали про шпигунів. Британській більш депресивний – ядерна бомба, хімічна зброя, там все дуже погано. Вмикаю в маленькому віконці, і воно десь шумить. Але коли я не працюю над цією серією, то не дивлюся серіали.
Як ти для себе вирішив питання технічної відтворюваності цифрового мистецтва?
Усе просто – я не роблю тиражів, друкую один екземпляр. Коли роблю речі, то розумію, що кожна з них унікальна. Мені подобається створювати щось нове і водночас не розраховувати, що це зацікавить більшість глядачів. В іншому випадку я радше би зайнявся бізнесом та виробляв щось корисне для людей у якомога більшій кількості.
![]()
Робота Олексія Сая. Пейзаж з заправкою. 2014 рік.
Оскільки за тобою не стоїть жодної інституції, ти не отримуєш гранти – ти self-employed artist. Як ти в цій ситуації взагалі відпочиваєш?
Іноді я зайнятий більше, ніж офісні працівники. У мене часто немає навіть можливості щось запланувати. Якщо працівники офісів знають, що у липні-серпні буде певна кількість законних вільних днів, тому йдуть у турфірму та купують собі путівки, то у мене такого немає – все вирішується в останній день.
Як давно ти був під пальмою на пляжі?
Давно, у 2015-му. У мене є певне різноманіття в житті, яке заміняє мені відпустку, але спланувати щось неможливо. Раніше я щодня прокидався о 8:00 та йшов працювати. Зараз мушу сам на себе тиснути, обмежувати. В цьому сенсі художник трудиться так само, як і всі нормальні люди. Але стандартний восьмигодинний робочий день у мене буває рідко, зазвичай я працюю довше. Пізно прийшов додому, не встиг поспілкуватися з дітьми. Сьогодні був у ЖЕКу.
Чи є якісь речі в мистецькому середовищі, які тебе дратують?
Мене дратує бажання всім сподобатися, притаманне навіть не художникам, а їх роботам. Це, ймовірно, пов’язано з особливостями мого виховання. Мені здається, це обмежує роботу.
Трохи дратує перебільшена важливість конфліктів під час з’ясування стосунків. Але серед митців цього, напевно, менше, ніж, скажімо, в бізнесі.
Я не можу стверджувати, що мистецьке середовище хворе. Вся невизначеність становища художників – через відсутність художнього ринку. Митець прив’язаний до суспільства: якщо соціуму нічого не треба від художника, останньому живеться погано. І тут нічого не можна вдіяти, окрім як обирати президентів, уряди, платити податки тощо. Ми не можемо відмахнутися від держави. Водночас я вважаю зарозумілою позицію тих політичних митців, котрі насправді не живуть життям людей, яких захищають. Тобто, якщо художник не живе політичним життям, а лише в мистецтві до нього звертається – це недостатньо чесно.
Розмову вів Макс Ковальчук
Чільне фото: художник Олексій Сай