Огляд програми

DOCU/ХІТИ та МАЙСТРИ: кіно гарного самопочуття та сильної емпатії

18 березня 2021

Цьогоріч, окрім уже традиційної для Docudays UA програми DOCU/ХІТИ, ми звернемося до документальних робіт визначних митців. На 18 Docudays UA вони сформували нову програму фестивалю — МАЙСТРИ. Яким буде діалог між цими двома добірками, читайте у тексті програмера фестивалю Алекса Малишенка.



Криза коронавірусу серйозно вплинув на кіноіндустрію, але магічним чином це не позбавило цього року нас хорошого кіно. Попри нові формати — онлайнові та гібридні, — світові фестивалі вщент заповнили власні лайнапи. Що вони показували, невдовзі дізнаються українські глядачі, які досліджуватимуть секції DOCU/ХІТИ та МАЙСТРИ.

 

DOCU/ХІТИ — це яскраві, часом кумедні фестивальні улюбленці, після яких не полишатиме гарне самопочуття. МАЙСТРИ — це важковаговики, монументальні полотна вже визнаних майстрів, які залишають по собі сильне естетичне враження. Ці дві програми не протиставляються, а доповнюють та підсилюють одна одну.

 

DOCU/ХІТИ

 

«Кріт» Майте Альберді, граючись, проводить ревізію шпигунських трилерів та нуарів, пристосовуючи звичний там інструментарій для емоційної розповіді про старість та самотність. Разом з протагоністом, 83-річним агентом під прикриттям Сержіо, ми розкриватимемо злочини та виконуватимемо таємні завдання, які відкриють нам трагікомічну реальність будинку для літніх людей.

 

Не менш вдало поєднує кумедне та сумне картина Білла Росса IV та Тернера Росса «Розбитий ніс, пусті кишені». Брати взяли на озброєння естетику Нового Голлівуду, надихнулися п’єсою Юджина О’Нілла «Продавець льоду гряде» та пустилися берега разом з професійними завсідниками бару «Бурхливі 20-ті», що закриється наступного дня. Їхня камера уважно вглядається у відвідувачів, демонструючи нам глибокі, сповнені любові до героїв портрети.

 

Незвичайна спільнота любителів трюфелів — об’єкт інтересу авторів фільму «Полювання на трюфелі» Ґреґорі Кершоу та Майкла Двека. Вони нагромаджують цілу низку дивних та кумедних епізодів з життя людей, що марять пошуком, смаком та продажем делікатесних грибів. Як бонус — неймовірні італійські пейзажі місцевості, де Лука Гуаданьїно (до речі, виконавчий продюсер «Мисливців за трюфелями») знімав стрічку «Назви мене своїм ім’ям».

 

Живописність «Полювання на трюфелі» побіжно асоціюється з фільмом, який є насправді навколомистецьким — «Художниця і злодій» Беньяміна Рее. Втім, живопис тут виступає швидше антуражем, який відтіняє деструктивні потяги особистості, співзалежні стосунки (зокрема, і у творчому вимірі) та ще низку проблем, які нині може допомогти вирішити психотерапія. Водночас тут є вкрай зворушлива лінія дружби художниці та злодія, недаремно підкреслена назвою картини.

МАЙСТРИ

 

Фільми секції МАЙСТРИ беруться за складні теми та намагаються відповісти на непрості питання. Чи існує норма у світі, де вже немає близьких? З цим питанням китайський митець Ай Вейвей намагається розібратися у своїй роботі «Живі», що портретує мексиканські сім’ї, чиї діти вважаються зниклими безвісти з 2014 року. Тиха, сумна та ніжна робота, не схожа на звичне за розмахом мистецтво художника, чутливо розпитує про біль і трансформує фільм у «машину, що генерує емпатію», за висловом кінокритика Роджера Еберта.

 

Губерт Саупер в «Епіцентрі» зміщує фокус з особистого на суспільне. У поетичній, розважливій манері режисер розмірковує про Кубу — епіцентр численних протистоянь та точку зіткнення тектонічних плит цивілізацій, потенційний острів-утопію з однойменної книги Томаса Мора. Щоб передати дух Острова свободи, Юбер звертається до вільної, калейдоскопічної структури, здобрює її архівним кіно та уважно вислуховує місцевих дітей.

 

Груповий портрет Куби займає чільне місце серед інших полотен програм DOCU/ХІТИ та МАЙСТРИ, які намагаються побудувати хиткі місточки між різноманітними «бульбашками». Ступити на такий місток означає прийняти інших. Сміливий крок у часи самоізоляції, суспільної дистанції та глобальної кризи.

 

Переглянути фільми з програми можна буде в онлайн-кінотеатрі DOCUSPACE. Показ фільму «Полювання на трюфелі» онлайн скасовано.

Чільне фото: кадр з фільму «Художниця і злодій».
Ілюстрації до публікації: кадри з фільмів «Полювання на трюфелі», «Живі», «Кріт».

__________

18 Docudays UA відбувається за підтримки Посольства Швеції в Україні, Українського культурного фонду та Державного агентства України з питань кіно.

 

19 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
25 – 
березня
3
квітня 2022