Кінофестиваль у Салоніках: пізнай свій кадр

15 листопада 2017

Багато самотності, багато кохання й любові, північних та південних ландшафтів. Про лейтмотив Міжнародного кінофестивалю в Салоніках традиційно ділиться у своєму блозі українська режисерка Поліна Мошенська.

 

Фестивалю виповнилося 58 років, а я його знаю з 2014-го. У наших стосунках були різні періоди та почуття. Перший раз був дуже емоційним та шаленим, торішній – сповнений хвилювання («хвилями» накривало з головою від неймовірних фільмів).

 

 

Цього року з'явився відтінок чогось добре знайомого та звичного, але водночас готовності до сприйняття та пошуку нового й цікавого. Можливо, тому, що лейтмотивом фестивалю був пошук незвичного бачення чогось звичайного та hashtag-заклик до вибору кадру (#Chooseyourframe).

 

Мабуть, це взаємне дорослішання. А з ним з'явилася й необхідність глибше осмислити власні переживання від кіно, прислухатися до внутрішніх реакцій та сигналів тіла й душі. Відкривав фестиваль фільм «Тіло і душа» Ільдіко Еньєді. Картина заполонила від першого кадру – його кольори, рухи та звуки, кожний персонаж був майстерно втілений режисеркою.

 

 

На фестивалі не відпускало відчуття захоплення від дуже об'ємних, тактильних та однослівних оригінальних назв фільмів («Beast», «Thorn»). Такі самі відчуття викликали й сильні жіночі персонажі, які влаштовують радикальний бунт, аби подолати внутрішні та зовнішні, але швидше внутрішні конфлікти й травми, бажання або підсвідоме. У цих фільмах важлива навіть не причина, а наслідки, спричинені діями героїнь.

 

 

Було багато вбивства тварин у промислових масштабах, багато самотності (проактивної та реактивної з трагічним фіналом), ізольованості, багато кохання й любові (без ґендерних умовностей), багато північних та південних ландшафтів.

 

 

Традиційно, попри те, що окрема документальна частина фестивалю проходить у березні, у листопаді є кілька документальних фільмів. Цього разу це були «Людина-дельфін» Лефтеріса Харітоса, масштабний проект копродукції Греції, Франції, Італії, Канади та Японії про величину занурення в глибини світового океану та людської самотності, а також кілька ранніх фільмів володаря цьогорічної пальмової гілки Рубена Естлунда, у яких він досліджує власну природу та стосунки свого оточення (друзів та сім’ї). Отже, з античного «γνώθι σαυτόν» («пізнай самого себе» грецькою – ред.) сьогодні так само все починається та завершується.

 

 

Цього року я не відвідала жодну із численних вечірок фестивалю, просто, мабуть, не потрапили до мого «frame» («кадр» англійською – ред.). Проте в мене була довга прогулянка вздовж моря з думками та планами, де скрізь на камінні набережної були чорнильні сліди від каракатиць, примарно-прекрасні.

 

Текст та фото: Поліна Мошенська

21 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 31 — 9 
травня
червня 2024
ГО «Докудейз» запускає проєкт LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів Війни
Новини
26 липня 2024
ГО «Докудейз» запускає проєкт LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів Війни
Новини
26 липня 2024
Другий сезон подкасту RIGHTS NOW!: розмови про уроки історії, світову…
Новини
25 липня 2024
Другий сезон подкасту RIGHTS NOW!: розмови про уроки історії, світову безпеку та українську ідентичність
Новини
25 липня 2024
DOCU/Україна: Розуміння інших. Огляд Катерини Горностай
Огляд програми
23 липня 2024
DOCU/Україна: Розуміння інших. Огляд Катерини Горностай
Огляд програми
23 липня 2024
Режисерки DOCU/Україна: про активну згоду, жіночу оптику, вестернів і…
Конспект
11 липня 2024
Режисерки DOCU/Україна: про активну згоду, жіночу оптику, вестернів і те, як знайти фільм у купі сміття
Конспект
11 липня 2024
Архів війни. Словник
Новини
05 липня 2024
Архів війни. Словник
Новини
05 липня 2024
DOCU/СИНТЕЗ. Волонтерство, звукові архіви та солідарність
Інтерв'ю
04 липня 2024
DOCU/СИНТЕЗ. Волонтерство, звукові архіви та солідарність
Інтерв'ю
04 липня 2024
Дар’я Бассель: «Документальне кіно краще говорить з людьми про події,…
Інтерв'ю
03 липня 2024
Дар’я Бассель: «Документальне кіно краще говорить з людьми про події, які відбуваються тут і зараз»
Інтерв'ю
03 липня 2024
Вейн Джордаш: «Якщо ми втратимо Україну, наші діти житимуть у дуже не…
Інтерв'ю
02 липня 2024
Вейн Джордаш: «Якщо ми втратимо Україну, наші діти житимуть у дуже небезпечному світі»
Інтерв'ю
02 липня 2024