«Аби весь світ побачив особистісну історію спротиву та боротьби українців/-ок»

30 травня 2022

Цьогоріч на кіноринку Cannes Docs два українські документальні проєкти отримали нагороди. Фільм Лізи Сміт «Слухаючи світ», унаслідок UKRAINIAN SHOWCASE здобув відзнаку від DAE, яка надасть проєкту членство в організації та доступ до консультацій на етапі чорнового монтажу від її провідних експертів/-ок. А стрічка «Залізна сотня» Юлії Гонтарук під час презентації Ukrainian Films Now отримала винагороду від французького фонду Ciclic Centre-Val de Loire — 15 тисяч євро на постродакшн. 

 

Презентація українських документальних проєктів на кіноринку в Каннах стала можливою завдяки спільним зусиллям Docudays UA та Українського інституту. 

 

Дарʼя Бассель, директорка індустрійної платформи DOCU/ПРО зазначає: «Я дуже рада, що Docudays UA та Український інститут представили цього року український документальний шоукейс. Це було б неможливо без сприяння команди Cannes Docs, яка надала нам все необхідне, разом із акредитаціями для учасників/-ць, на безоплатній основі. А також без Французького інституту в Україні, що допоміг з покриттям витрат на житло авторів/-ок проєктів». 

 

Українське документальне кіно продовжує стрімко розвиватись і зараз, у часи війни, виконуючи важливу функцію документування злочинів окупантів. Документаліст(к)и ведуть зйомки в найгарячіших точках України, на власні очі спостерігаючи найтрагічніші події. Тому на таких заходах, як Cannes Docs, вони перебувають там за амбасадорів/-ок України та промовляють з перших вуст про те, що відбувається в нас вдома.

 

Безумовно, зараз існує велика цікавість до документального кіно, виробленого в Україні. Під час українського шоукейсу в залі було настільки багато людей, що навіть автор(к)ам не вистачило місць. Я сподіваюся, що нові контакти, напрацьовані командами в Каннах, допоможуть їм завершити роботу над фільмами й успішно презентувати їх на найкращих світових майданчиках».

 


Наталія Мовшович, керівниця напряму «Кіно» Українського інституту: «У 2020 році разом з Docudays UA ми вперше організували український шоукейс в рамках Cannes Docs. Це був рік спалаху Covid-19, і Marche du Film проходив онлайн, але ми вирішили, що під час глобальної кризи українські кінематографіст(к)и мають залишатися інтегрованими у світову кіноіндустрію. З початком повномасштабного вторгнення і всіма його руйнівними наслідками, презентація українських проєктів для міжнародної кіноспільноти стала критично необхідною. Сьогодні кожен такий шоукейс на головній платформі для професіоналів/-ок кіно (як-от Каннський кіноринок) — це можливість для кінематографістів/-ок закінчити свій фільм та знайти партнерів для його промоції та дистрибуції. Для нас надзвичайно важливо, щоб українська кіноіндустрія могла продовжувати свій стрімкий розвиток, пережила ці страшні часи та не відкотилася назад. Особливо документалістика, яка є дуже потужною в Україні й перебуває зараз на передовій, фіксуючи війну. Ми вдячні Cannes Docs за цю співпрацю та Кіноринку за підтримку та солідарність».

 

Обидва українські проєкти-переможці пітчингів у різні способи описують війну в Україні. Фільм Лізи Сміт «Слухаючи світ» оповідає історію арткураторки та активістки Іви, яка відстоює права людей з інвалідністю через мистецькі проєкти. Іва має порушення слуху та не чує світ. Після початку повномасштабної війни та важких бомбардувань Харкова головна героїня і її син евакуювалися до Львова, а звідти — до Німеччини. А стрічка «Залізна сотня» Юлії Гонтарук показує світ очима трьох добровольців, які боролися з російською військовою агресією — спершу під час війни на Сході України, а згодом знову пішли на фронт після повномасштабного вторгнення Російської Федерації у 2022-му.

 


Українська делегація в Каннах долучилася не лише до пітчингів, але й до лекцій, воркшопів, міжнародних шоукейсів та спеціальних показів. Ліза Сміт ділиться думками про події кіноринку: «Враження від Canne Docs дуже позитивні. Відчувається відкритість та підтримка колег. Звичайно, ти увесь час бігаєш, запізнюєшся на зустрічі, але це того варте — відчуваєш, що люди світу документалістики розмовляють однією мовою. Усі думки зараз про нашу країну, тому було важко перебувати у Франції в реальності кіноринку. Ми концентрувалися на завданнях, зустрічалися з потенційними партнерами, аби отримати підтримку та далі продовжувати зйомки. Тепер ми знімаємо «Прислухаючись до світу» одночасно в Україні та Німеччині, тож участь у Canne Docs допомогла нам зустріти потенційних партнерів та, що найважливіше, говорити про Україну».   

 

Юлія Гонтарук, режисерка фільму «Залізна сотня», що побував у двох пітчингах, зазначає, що здобута нагорода наблизить команду фільму до його завершення. Цього року для нашої команди та інших команд проєктів було надзвичайно важливо розповісти про сучасну українську культуру та дійсність, у якій вона сьогодні існує. Юлія розповідає: «У першу чергу я їхала в Канни, щоб розказати про війну в Україні та героїв нашого фільму — добровольців. Своєю місією я вбачала поширення якомога більшої кількості інформації про війну в Україні серед європейців/-ок. Не було ні дня, щоб я не говорила про наших захисників/-ць і наслідки російської агресії. На всіх зустрічах розповідала про Маріуполь, «Азовсталь» та війну загалом. І навіть з Канн дистанційно монтувала серію документального серіалу «Фортеця Маріуполь» та була на зв’язку з хлопцями та дівчатами з «Азовсталі»: саме в цей час вони йшли в полон».

 

Іванна Хіцінська, продюсерка фільму «Залізна сотня», зауважує: «Участь українських фільмів, разом із нашою стрічкою про українських захисників на індустрійній секції кіноринку Каннського кінофестивалю, слугують свого роду контрнаступом на культурному фронті, надаючи змогу говорити правду та нівелювати пропагандистські міфи. Те, що наш фільм про воїнів отримав нагороду від французького фонду Ciclic Centre-Val de Loire, є показовим і вказує на одне — уся згуртована українська індустрія рухається у правильному напрямку. Довіра та цікавість іноземної аудиторії до військової теми значно зросли. І нам надзвичайно важливо, аби весь світ побачив особистісну історію спротиву та боротьби українців/-ок».

 

Окрім шоукейсу документальних проєктів, увесь день 21-го травня на кіноринку був присвячений Україні. Протягом нього відбулися презентації українських продюсерів/-ок на Producers Network, а талліннський кінофестиваль Black Nights представив низку ігрових проєктів у межах секції Goes to Cannes. Також наступного дня відбулася презентація українських проєктів Ukrainian Films Now, організована EAVE, First Cut Lab та італійською кіноподією When East Meets West, у партнерстві з EFAD та CineRegio.

Фото: Роман Бондарчук
22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
«Виявляється, це нам треба вчитися в українців»: Grand voyage кіноклу…
Культурна дипломатія
22 листопада 2024
«Виявляється, це нам треба вчитися в українців»: Grand voyage кіноклубів у Париж
Культурна дипломатія
22 листопада 2024
Відкриваємо прийом фільмів на Docudays UA-2025
Новини
01 серпня 2024
Відкриваємо прийом фільмів на Docudays UA-2025
Новини
01 серпня 2024
ГО «Докудейз» запускає проєкт LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів війни
Новини
26 липня 2024
ГО «Докудейз» запускає проєкт LAB: DOCU/СИНТЕЗ х Архів війни
Новини
26 липня 2024