Серра Кілів: «Рушій у нас простий: увага не лише до важливих історій, а й до людей, що за ними стоять»

02 червня 2025

На сьогодні DOCU/ПРО є найбільшою професійною платформою для творців/-чинь неігрового кіно в Україні. В її межах відбуваються різноманітні освітні та кіновиробничі проєкти, проводяться шоукейси та організовуються нетворкінги для документалістів/-ок. Цього року власників/-иць індустрійної акредитації очікує не лише насичена програма подій, а й окремий день, присвячений темі покращення психічного здоров’я в кіноіндустрії.

Зокрема, гостею DOCU/ПРО стане Серра Кілів, експертка з травмо-інформованого підходу в кіновиробництві, яка проведе відкритий онлайн-семінар. Напередодні фестивалю кінокураторка Ольга Бірзул поговорила з Серрою про чутливість у світі документального кіно.
 

Серро, як виникла ідея створити тренінги з ментального здоров’я та травмо-інформованого підходу для документалістів і документалісток? Що стало рушієм цього проєкту?

Я – частина колективу Film in Mind. Це об’єднання фахівців і фахівчинь у галузі ментального здоровʼя, які працюють саме зі станом людей, які створюють документальне кіно. Усі ми прийшли з кіноіндустрії – працювали в різних її сферах ще до того, як почали займатися психотерапією та коучингом – і добре знаємо зсередини, наскільки бракує психологічної підтримки. Ідея тренінгів виникла як відповідь на реальну нестачу допомоги: документалісти й документалістки занурюються в найгостріші проблеми світу – війни, беззаконня, вимушене переселення, але часто залишаються з цим емоційним і етичним тягарем наодинці. Ми хотіли організувати щось таке, де будемо обговорювати не тільки відповідальний підхід до пропрацювання травм, а й те, наскільки ця робота впливає на самих авторів і авторок, їхні команди, героїв і героїнь, глядачів і глядачок. Рушій у нас простий – увага не лише до важливих історій, а й до людей, що за ними стоять.

Собі думаю, що камера створює відчуття дистанції. Документалістам і документалісткам може здаватися, що обʼєктив захищає їх від жорстокої дійсності. Але це небезпечна ілюзія. На вашу думку, чому тема ментального здоров’я так довго не зʼявлялася в публічному просторі кіноіндустрії?

Це важливе питання. Частково відповідь – у стигмі навколо психічного здоровʼя. Нас привчають вважати емоційні труднощі особистими слабкостями, а не наслідками системних проблем. У документалістів і документалісток є ще й величезне відчуття відповідальності перед історією та її наслідками: часто вони готові брати її на себе навіть ціною власного добробуту. Крім того, галузь неігрового кіно економічно нестабільна і це робить пріоритезацію психічного здоровʼя ще складнішою. Потрібні системні зміни на всіх рівнях індустрії – від телекомпаній до фестивалів, – щоб турботливе ставлення до світу включало піклування про тих, хто його документує.



Лекція та практичний воркшоп 9 червня із підтримки психічного здоров’я для кінематографістів/-ок в межах подій DOCU/ПРО.

 

Російсько-українська війна – одна з найбільш задокументованих. У прагненні викривати воєнні злочини Росії ми іноді забуваємо ставитися одне до одного з чуйністю. В Україні точиться велика дискусія щодо етичності фільмування героїв і героїнь у найтрагічніші моменти їхнього життя. Про які принципи травмо-інформованого підходу мусять знати люди з камерами?

Коли знімаєш людину, яка пережила травму, важливо, щоб вона почувалася в безпеці, розповідаючи свою історію. На можна змушувати її повертатися до занадто болючих моментів. Хай ваш герой або героїня самостійно обирає темп оповіді і визначає кордони власної відвертості. Також людина має надати усвідомлену згоду. І не лише на початку спілкування, а й упродовж усього процесу вона мусить відчувати, що контроль над її історією належить їй. Важливо залишатися уважним і обережним до емоцій та постійно запитувати себе, чи не нашкодить вашим персонажам і персонажкам те, як ви розповідаєте їхні історії. Це не просто етичні стандарти,  це – принципи, якими визначається рівень довіри героя чи героїні. Вони ж показують і рівень нашої поваги до чужих переживань. Під час презентації на Docudays UA я розкажу про це детальніше.

Ви також досвідчена психотерапевтка і я не можу не запитати про ретравматизацію. Враховуючи тривалу стресову ситуацію в Україні, чимало людей вагаються перед переглядом документальних фільмів, вважаючи їх психологічно важкими. Як, на вашу думку, можна надихнути людей дивитися складні стрічки?

Так, дуже важливо зважати на емоційний стан своєї аудиторії. Тривала травматизація, як у випадку з Україною, викликає потребу в психологічному самозахисті. Але уникнення складного не завжди означає заперечення, це може бути спосіб виживання. У такій ситуації є важливим делікатне запрошення та, звісно, усвідомлена згода. Наприклад, можна запропонувати емоційні орієнтири. Це може бути щире й водночас чуйне вступне слово перед переглядом, а також час на осмислення опісля. Дуже добре, коли є можливість обговорити побачене, спільно прожити цей досвід, а не залишати людей на самоті з важкими емоціями. І не варто квапити глядачів і глядачок. Відчуваючи, що режисер або режисерка чи й уся фестивальна команда переймаються не лише історією, а й психічним станом аудиторії, ця аудиторія охочіше приймає складну дійсність.

Чільне фото: Серра Кілів, надано героїнею інтерв'ю

22 Docudays UA проводиться за фінансової підтримки Європейського Союзу, Посольства Швеції в Україні, Міжнародного фонду «Відродження». Думки, висновки чи рекомендації не обов'язково відповідають поглядам Європейського Союзу, урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть винятково її автор(к)и.

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
Дивіться онлайн на DOCUSPACE під час 22 Docudays UA
Огляд програми
03 червня 2025
Дивіться онлайн на DOCUSPACE під час 22 Docudays UA
Огляд програми
03 червня 2025
Де виблискують тіні – чилійське кіно як поетичний спротив
Огляд програми
01 червня 2025
Де виблискують тіні – чилійське кіно як поетичний спротив
Огляд програми
01 червня 2025
Доступна програма Docudays UA: субтитри, звукоопис і жестова мова
Новини
30 травня 2025
Доступна програма Docudays UA: субтитри, звукоопис і жестова мова
Новини
30 травня 2025
Між правозахистом і документалістикою: позаконкурсна програма «АРХІВ …
Огляд програми
30 травня 2025
Між правозахистом і документалістикою: позаконкурсна програма «АРХІВ ВІЙНИ/ДОКАЗИ» на 22 Docudays UA
Огляд програми
30 травня 2025
«Рідкісний ресурс»: ГО «Докудейз» розпочинає комунікаційну кампанію з…
Новини
29 травня 2025
«Рідкісний ресурс»: ГО «Докудейз» розпочинає комунікаційну кампанію з промоції партисипативної демократії в Україні
Новини
29 травня 2025
Фільми-номінанти на приз «RIGHTS NOW!-2025»
Новини
29 травня 2025
Фільми-номінанти на приз «RIGHTS NOW!-2025»
Новини
29 травня 2025
Щастя як найрідкісніший ресурс. Фільми, які відкриють і завершать 22 …
Огляд програми
28 травня 2025
Щастя як найрідкісніший ресурс. Фільми, які відкриють і завершать 22 Docudays UA
Огляд програми
28 травня 2025
DOCU/СВІТ: фільми про перемогу добра
Огляд програми
28 травня 2025
DOCU/СВІТ: фільми про перемогу добра
Огляд програми
28 травня 2025