Огляд програми

Де виблискують тіні – чилійське кіно як поетичний спротив

01 червня 2025

Цього року Docudays UA запрошує до зустрічі з чилійським кінематографом – мистецтвом, що виростає на уламках диктатури й пам’яті. Попри майже двадцять років насильства за режиму Авґусто Піночета, чилійське кіно стало мовою спротиву і відновлення. Для матеріалу фестивального гіда режисерка Тетяна Кононенко досліджує, як у фільмах народжується нова візія країни – крізь тіні забутого і незабутнього. 

Кіно Чилі – це голос периферії, де пригнічені культури та забуті історії проростають у кадрах. Це спроба не лише переосмислити минуле, а й запитати: що виживає у тіні? Питання спільного болю та особистої пам’яті об’єднують визнаних майстрів/-инь з молодими режисер(к)ами, які створюють сміливе, політично загострене кіно, на межі документальності та фікції. 


Фундаментальною постаттю для чилійської кінематографії є Рауль Руїс. «Соцреалізм» – його останній фільм, знятий перед еміграцією. Ця сатирична стрічка складається з низки коротких історій, у яких перетинаються два світи: робітників та  інтелектуалів. Фільм став частиною посмертної «трилогії втрачених робіт» режисера, яку завершила його дружина та постійна монтажерка Валерія Сарм’єнто – ще одна ключова фігура чилійського авторського кіно. Їхня творча співпраця почалася у перші роки кар’єри Руїса і глибоко вплинула на візуальну мову його фільмів. Сармієнто не тільки зберегла спадщину чоловіка, але й активно формувала її, прокладаючи власний шлях у розвитку жіночого авторського кіно в Чилі. У «Соцреалізмі» вона не просто відновлює старі плівки, а створює химерний кінематографічний простір на межі реальності та міфу. Фільм відкидає офіційні наративи пам’яті, натомість показуючи її як живе поле боротьби й сновидінь. Саме цим шляхом ідуть нові чилійські фільми.



Кадр із фільму «Соцреалізм»


Режисерка Селеста Рохас Мугіка у своєму фільмі «Непевна тінь» запрошує глядачів і глядачок у простір родинної пам’яті. Ми опиняємося у темній кімнаті поруч із батьком режисерки – колишнім учасником спротиву, який через фотографію знову проживає свою політичну та особисту історію. Як учасник опору він боровся з репресіями та порушеннями прав людини у період військової диктатури Авґусто Піночетa. У грі світла й тіні народжується глибоко зворушливий діалог про витіснене, недомовлене. Проявлення знімків стає тут актом пригадування – повільного, крихкого й необхідного. 


Фільм «Вогняне місто» Ніколаса Моліна теж значно більше, ніж документальний звіт про надзвичайну ситуацію на пагорбах міста Вальпараїсо. Це споглядальний і майже сновидний погляд на маскулінний світ пожежників – інституцію, що спирається на дисципліну, ієрархію та традиційне уявлення про чоловічість. Жінки тут – радше тіньові постаті: їх терплять, але майже не помічають. Фільм уникає прямої критики патріархальної інституції – вона вплетена в саму текстуру зображень: у ритуалізованих рухах, в архаїчних образах та в серйозності, з якою тут грають у героїзм. Вогонь, що відмовляється підкорятися, стає не просто стихією, а повноцінним персонажем – природною силою, яка щоразу руйнує людське бажання контролю й порядку. 


На відміну від «Вогняного міста» стрічка «Ті, кого не люблять» Тани Ґілберт занурюється в досвід жіночого ув’язнення. Замість порядку – невизначеність. Замість героїчних жестів – тіні. Маскулінний світ постає тут як рамка несвободи – ґрати, за якими життя чинить опір неволі. Фільм повністю змонтований із відео, знятих ув’язненими матерями на мобільні телефони в чилійських тюрмах. Поки інші стрічки звертаються до образів води, лісу й вогню, «Ті, кого не люблять» обирає тіні – обмежену свободу, відлуння пам’яті, крихку присутність. Камера тут – інструмент самовизначення, а кожне зображення – жест опору невидимості. 



Кадр із фільму «Ті, кого не люблять»


У «Коли хмари ховають тінь» режисер Хосе Луїс Торрес Лейва віднаходить сховище невимовного в пейзажах півдня Чилі, де мешкає корінний народ яґан. Акторка Марія приїздить у найпівденніше місто світу Пуерто-Вільямс на зйомки. Однак шторм перешкоджає приїзду знімальної групи. Під час вимушеного очікування Марія знайомиться з місцевими мешканцями, зокрема з молодою яґанкою, яка ділиться історією своєї хвороби та можливої смерті. Ця зустріч пробуджує в Марії власні спогади про втрату й біль. Фільм розмірковує про збереження культури як акту тихого, але незламного спротиву.  


Хоч ці стрічки дуже різні, їх об’єднує чуття пам’яті, що живе не у великих наративах, а в голосах, тілах, образах. Чилійське кіно сьогодні – це не лише переосмислення минулого, а й спроба змінити майбутнє, дати слово тим, хто досі лишався в тіні.  


Програму створено у співпраці з FIDOCS, одним із найбільших кінофестивалів Чилі та Латинської Америки, та підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Добірка не обов'язково відображає позиції Міжнародного фонду «Відродження».


Чільне фото: кадр із фільму «Непевна тінь»

22 Docudays UA проводиться за фінансової підтримки Європейського Союзу, Посольства Швеції в Україні, Міжнародного фонду «Відродження». Думки, висновки чи рекомендації не обов'язково відповідають поглядам Європейського Союзу, урядів чи благодійних організацій цих країн. Відповідальність за зміст публікації несуть винятково її автор(к)и.
22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
17 подій Docudays UA у відкритому доступі в онлайн-кінотеатрі DOCUSPA…
Огляд програми
22 червня 2025
17 подій Docudays UA у відкритому доступі в онлайн-кінотеатрі DOCUSPACE
Огляд програми
22 червня 2025
Незліченні рідкісні ресурси: підсумки Docudays UA 2025
Новини
20 червня 2025
Незліченні рідкісні ресурси: підсумки Docudays UA 2025
Новини
20 червня 2025
Docudays UA розпочав цифровізацію Каталогів української документаліст…
Культурна дипломатія
17 червня 2025
Docudays UA розпочав цифровізацію Каталогів української документалістики та презентує онлайн-видання 2019 року
Культурна дипломатія
17 червня 2025
Зустрічайте проєкти-переможці шоукейсу RAW DOC 2025
Новини
14 червня 2025
Зустрічайте проєкти-переможці шоукейсу RAW DOC 2025
Новини
14 червня 2025
Робота з пам'яттю, особлива акустика та діалог: інтерв’ю з організато…
Інтерв'ю
13 червня 2025
Робота з пам'яттю, особлива акустика та діалог: інтерв’ю з організатор(к)ами та ментор(к)ами Лабораторії
Інтерв'ю
13 червня 2025
«Кожен уламок — це пам’ять»: Сашко Долгий про нагороду для Docudays U…
Інтерв'ю
13 червня 2025
«Кожен уламок — це пам’ять»: Сашко Долгий про нагороду для Docudays UA 2025
Інтерв'ю
13 червня 2025
Вітайте переможців і переможниць Docudays UA 2025!
Новини
12 червня 2025
Вітайте переможців і переможниць Docudays UA 2025!
Новини
12 червня 2025
Щоденник крихкості та любові: режисерка Аліна Максименко про стрічку …
Інтерв'ю
12 червня 2025
Щоденник крихкості та любові: режисерка Аліна Максименко про стрічку «Зшиті кроки»
Інтерв'ю
12 червня 2025