Знайти свій простір і свій шлях

04 липня 2019

9 місяців, 3 тижні і 12 фільмів. Майстерня Ex Oriente Film, організована Інститутом документального кіно, має довгу історію роботи з авторами та авторками креативної документалістики. Уже шістнадцятий рік поспіль сюди відбирають проекти з країн Центральної та Східної Європи, аби учасники та учасниці мали змогу попрацювати над розробленням своїх фільмів з відомими фахівцями документального кіно. На участь у цьогорічному воркшопі відібрали проекти зі Словаччини, Чехії, Білорусі, Росії, Румунії, Польщі, Угорщини, Сербії, Словенії, Чорногорії та України. Це 12 неймовірно різних фільмів – від експериментальної оповіді про відомого архітектора Адольфа Луса та його п’ять будівель у чеському містечку Пілсені до історії з українських Карпат, де 12-річна дівчинка мріє стати чемпіонкою зі швидкісного спуску на лижах. У нашому блозі Вікторія Хоменко, продюсерка та менеджерка з комунікацій фестивальної індустрійної платформи DOCU/ПРО, ділиться своїм досвідом участі в майстерні Ex Oriente Film.

 

Тиждень Ex Oriente Film у гірському словацькому містечку Банська Штавніца – це інтенсивний кемп, що допомагає з головою зануритися в пошук «стержня» та «серця» свого документального проекту. Недаремно ця перша сесія майстерні присвячена «Find Your Way – Vision – Space and Storytelling». Наступні сесії майстерні будуть у Їглаві та Празі. Але саме цей перший тиждень повністю заточений на те, щоб поставити перед авторами фільму надважливе питання – куди і як ти рухаєшся в просторі свого фільму.

 

Мікаель Опструп розповідає про фільми, які його надихають

 

Щоранку тут ти маєш «Inspiration talk» – розмови про досвід та спосіб нащупування реальності за допомогою документального кіно від тьюторів Ex Oriente Film. Цього року це ранкові майстер-класи від таких відомих осіб: чеського режисера та продюсера Філіпа Ремунди, режисерки та сценарної консультантки Івани Мілошевічової з не менш знаною продюсеркою Хіллою Медаліа, датського продюсера Мікаеля Опструпа та сценарного консультанта й відомого монтажера та режисера Яна Гоголи.

 

Дала Нейч говорить про експерименти з музикою в документальному кіно

 

Щовечора – перегляд кіно й майстер-класи з режисерами, опісля – чесні розмови й зізнання про те, без чого ці фільми не могли б відбутися. Скажімо, без дружби, без приперченої іронії та гумору головного героя й джазового ритму як в одному з вечірніх показів фільму «SteamontheRiver» Філіпа Ремунди та Роберта Кірчофа про трьох джазменів.

 

Робоча група з продюсерами та продюсерками 

 

І поряд з цим щодня багато говориш про своє власне кіно та про проекти інших учасників та учасниць. У програмі першої сесії майстерні – презентації фільмів авторами та авторками, а також індивідуальні зустрічі із запрошеними експертами та тьюторами в наступні кілька днів. Серед них – знаменитий консультант та ментор Туе Стін Мюллер, режисер та продюсер Роберт Кірчхоф та програмерка відомих фестивалів документального кіно Рада Шешич, а також успішний польський продюсер Мачей Кубіцкі, німецька письменниця та режисерка експериментального кіно Дала Нейч. Також у програмі – окремі робочі групи продюсерів та режисерів. Перші мають консультації з роботи з копродюсерами, правильного укладання договорів та створення бюджету та фінансових планів проектів тощо. Другі працюють над «прописуванням» героїв документального кіно своїх фільмів.

 

«Я та мій герой документального кіно» - режисери та режисерки у роботі з тьюторами

 

Інколи неочевидне стороннє питання: «А твій герой радіє чомусь?», яке ти сам раніше чомусь уникав собі озвучувати, може підштовхнути тебе інакше розказати про цей світ у своєму фільмі. Цим і цінні подібні розмови з іншими і з собою про свій фільм. Адже дуже важливо в цьому процесі – «як» ти проходиш цей світ. І для мене досвід радості та здивування, коли виникає відчуття, що якісь речі ти починаєш розуміти все краще й краще, зіставний загалом із самим процесом кіно – чесним авторським. Кіно, яке допомагає тобі впорядкувати хаотичність навколишнього світу.

 

Текст: Вікторія Хоменко

Фото: Daniel Svoreň / Ex Oriente

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
Доступна програма Docudays UA: субтитри, звукоопис і жестова мова
Новини
30 травня 2025
Доступна програма Docudays UA: субтитри, звукоопис і жестова мова
Новини
30 травня 2025
Між правозахистом і документалістикою: позаконкурсна програма «АРХІВ …
Огляд програми
30 травня 2025
Між правозахистом і документалістикою: позаконкурсна програма «АРХІВ ВІЙНИ/ДОКАЗИ» на 22 Docudays UA
Огляд програми
30 травня 2025
«Рідкісний ресурс»: ГО «Докудейз» розпочинає комунікаційну кампанію з…
Новини
29 травня 2025
«Рідкісний ресурс»: ГО «Докудейз» розпочинає комунікаційну кампанію з промоції партисипативної демократії в Україні
Новини
29 травня 2025
Фільми-номінанти на приз «RIGHTS NOW!-2025»
Новини
29 травня 2025
Фільми-номінанти на приз «RIGHTS NOW!-2025»
Новини
29 травня 2025
Щастя як найрідкісніший ресурс. Фільми, які відкриють і завершать 22 …
Огляд програми
28 травня 2025
Щастя як найрідкісніший ресурс. Фільми, які відкриють і завершать 22 Docudays UA
Огляд програми
28 травня 2025
DOCU/СВІТ: фільми про перемогу добра
Огляд програми
28 травня 2025
DOCU/СВІТ: фільми про перемогу добра
Огляд програми
28 травня 2025
Де віднайти «Рідкісний ресурс»?
Огляд програми
28 травня 2025
Де віднайти «Рідкісний ресурс»?
Огляд програми
28 травня 2025
Стійкість, що тримається на цінностях: програма RIGHTS NOW! 2025
Огляд програми
27 травня 2025
Стійкість, що тримається на цінностях: програма RIGHTS NOW! 2025
Огляд програми
27 травня 2025