Огляд програми

Смерть їй личить: про фільм-закриття

01 травня 2020

Цьогорічний фільм-закриття ставить крапку у будь-якій темі – головна героїня стрічки «Хороша смерть» Жанетт зважується на евтаназію. Про фільм розмірковує кінокритикиня Наталя Серебрякова.

 

Стрічку можна переглянути на docuspace.org до 10-го травня включно. 


Словацький режисер Томаш Крупа займається виключно документалістикою і не тримається якоїсь одної теми. У 2012-му він зняв фільм «Випускники» про те, як молоді люди після вишів шукають роботу і влаштовують життя. Через три роки він створив серію з довгочасного телевізійного серіалу «13 палата» про словацького актора і політика Мілана Княжко. Той роком раніше брав участь у президентських виборах як кандидат.

 

Останній на сьогодні фільм Томаша, «Хороша смерть», побував у прокаті у Чехії і Словаччині, мав телевізійну прем’єру. Починається стрічка з того, що не дуже літня жінка прокидається на квітчастих простирадлах у просторому будинку. У неї гарні дерев’яні меблі, безліч світлин на комоді, домробітниця, яка пилососить килими, а будівля оточена садом з альтанками і теплицями. Але 72-річна Жанетт готується полишити свій будинок.

 

 

У неї невиліковна хвороба, яка змушує жінку пересуватися на милицях до поштової скриньки у дворі, а потім шкандибати назад із газетою в зубах. Жанетт пам’ятає, як довго і болісно помирала її мати від недіагностованої тоді м’язової дистрофії, і прийняла для себе рішення: вона більше не страждатиме в очікуванні, поки сили покинуть її.

 

Трагічна історія має, втім, і терапевтичний ефект: режисер показує вольову людину, яка добровільно розлучається з життям, і на екрані це не виглядає травматично. Дії Жанетт настільки раціональні, вона так впевнена у своєму рішенні піти, що трагедія сама по собі нівелюється. Час від часу документальний кінематограф наближається до смерті, і зокрема можна згадати картину «Пані Фан» китайського режисера Ван Біна. Однак останній стежив за реакцією рідних і близьких вмираючої. А Томаш Крупа зобразив свободу вибору в екзистенціальній площині. І можна скільки завгодно розмірковувати про моральність евтаназії (з грецької «хороша смерть»), але кожна людина, напевно, гідна піти з цього світу у спокої.

22 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 6 — 13 
червня 2025
Проєкти-учасники шоукейсу RAW DOC 2025
DOCU/ПРО
16 травня 2025
Проєкти-учасники шоукейсу RAW DOC 2025
DOCU/ПРО
16 травня 2025
DOCU/ЮНІСТЬ 2025: NEVER GIVE UP
Огляд програми
16 травня 2025
DOCU/ЮНІСТЬ 2025: NEVER GIVE UP
Огляд програми
16 травня 2025
DOCU/АРТ 2025: Мистецтво пам’яті та переосмислення історії
Огляд програми
15 травня 2025
DOCU/АРТ 2025: Мистецтво пам’яті та переосмислення історії
Огляд програми
15 травня 2025
З активної спільноти — в дієву інституцію: знайомство з Асоціацією не…
DOCU/ПРО
14 травня 2025
З активної спільноти — в дієву інституцію: знайомство з Асоціацією неігрового кіно
DOCU/ПРО
14 травня 2025
Опанувати чутливе: етичні питання в документальному кіно
DOCU/ПРО
11 травня 2025
Опанувати чутливе: етичні питання в документальному кіно
DOCU/ПРО
11 травня 2025
Знайомимо з журі Спілки кінокритиків України 22 Docudays UA
Новини
09 травня 2025
Знайомимо з журі Спілки кінокритиків України 22 Docudays UA
Новини
09 травня 2025
Схованка синефільської насолоди: програма DOCU/КОРОТКО 2025
Огляд програми
08 травня 2025
Схованка синефільської насолоди: програма DOCU/КОРОТКО 2025
Огляд програми
08 травня 2025
Представляємо міжнародне журі Docudays UA-2025!
Новини
08 травня 2025
Представляємо міжнародне журі Docudays UA-2025!
Новини
08 травня 2025