Клер Сімон: «Документальне кіно зневажають як пролетарське»

23 квітня 2020

Цьогоріч програма Docudays UA презентує ретроспективу французької режисерки Клер Сімон. У документалістику вона прийшла з бекграундом етнологині і продовжила власні дослідження у кіно. Її стиль пов'язують з методологією «прямого кіно», а роботи майже не зазнають стороннього впливу. У багатьох фільмах Клер Сімон поєднує ролі режисерки, операторки і монтажерки. На Docudays UA-2020 режисерка є членкинею фестивального журі та судитиме стрічки міжнародного конкурсу DOCU/СВІТ. Із Клер Сімон поговорила Ольга Куровець.

 

Завтра, 24-го квітня, після офіційного відкриття онлайн-фестивалю долучайтеся: 

 

20:00 – Tête-à-tête: Клер Сімон & Антельм Відо

21:30 – Показ першої серії фільму «Село» Клер Сімон

 

За основною освітою ви – етнологиня. Розкажіть, як це вплинуло на ваш режисерський почерк.

Усі кінематографісти трохи антропологи. Я дуже мало навчалася на етнології і так ніколи й не довчилася до того етапу, де починається робота «в полі». Завжди здавалося, що «поле» у Франції цікавіше, ніж за кордоном. Було відчуття, що інакше в цьому буде щось неоколоніальне.

 

Ваші розмови з героями «Лісів, з яких зроблені мрії» дуже людяні, підкреслюють безумовну вартісність їхнього досвіду. До кожного з героїв ви підбираєте власний, емпатичний підхід. Як вам вдалося випрацювати таку техніку діалогу?

Інакше немає сенсу знімати фільм. Люди наділені досвідами, які мене цікавлять. І через ці досвіди вони можуть розповісти про щось… Наприклад, про місце. Мені в голову приходить таке порівняння: якби я була письменницею-романісткою, я б говорила з людьми так, щоб їхнє єство і їхні слова складалися б у роман, який я сама прочитала б.

 

Чи складно було знайти всіх цих людей та переконати їх знятися?

Так, непросто. Особливо складно було вмовити на зйомки повій. Вони не хотіли «світитися» в кадрі. Але потім ми познайомилися зі Стефані. У цей момент вона вважала, що скоро покине цю роботу. Тож у неї було бажання говорити. Повії рідко погоджуються на зйомки, бо бояться, що їх побачать люди, які не знають про їхню професію. Але Венсанський ліс асоціюється з повіями і без них неможливо зробити фільм. З іншими героями було простіше. Вони розуміли, про що мій проєкт. Адже цей красивий ліс наближає нас до рідної країни у вигнанні; тут є щось сексуальне; тут займаються спортом. Ліс – це щось ритуальне, щось хороше для кожного.

 

Цьогорічний фестиваль присвячений темі дорослішання, як і половина обраних для вашої ретроспективи фільмів. Що для вас як для документалістки, важливо, коли йдеться про фільмування дитинства та юності?

Діти і підлітки – це майбутнє, правда майбутнього. З того, що вони кажуть та що відчувають, можна зробити висновки про те, яким воно буде. Думаю, вони знають все, що знаю я, і трішки більше. І мене цікавить саме це «трішки більше».

 

Дітей і підлітків цікаво знімати з суто кінематографічного боку. З прадавніх часів, із часів єгипетських пірамід, герої та фараони були підлітками: майже всім їм було менш ніж 16. Їхня історія ще не написана – ось що в молодості цікаве з формального погляду. Складніше знімати старших людей, чия історія вже визначена.

 

Як вам вдавалося зафільмувати дітей у «Шкільних перервах» так, що здається, наче вони вас зовсім не помічають?

Вони помічають мене, але я пояснила їм, що не збираюся їх навчати, а буду просто спостерігати, як відбуваються ігри у дворі під час перерви. Я не казатиму: «Ти маєш рацію, ти помиляєшся. Припини» тощо. І вони зрозуміли, що я кажу правду і не спинятиму їх.

 

Кадр з фільму «Шкільні перерви»

 

Як відбувався процес вашого зближення з героями «Перших самотностей»?

Від початку ми займалися у кіномайстерні. Я мала зробити з ними короткий метр, у якому герої мали б грати і з яким вони мені технічно допомагали б. Щоб це зробити, я сказала: «Мені треба пізнати вас трошки краще, бо інакше нічого не вийде». Я зробила день інтерв’ю. Герої приходили до мене одне за одним, двоє допомагали з камерою. Я раптово зрозуміла, що з цього вийде щось інше. Ми відштовхнулися від однієї фрази: «Розкажіть про ваш досвід самотності». Виявилося, що всім є що сказати. І це було так сильно, я зрозуміла, що тут є те, про що вони справді хотіли б проговорити.

 

Ви одразу вирішили знімати «Село» у форматі документального серіалу? Чи ця ідея прийшла до вас потім?

Спочатку я думала, що сценарій йтиме від цифрового (створення платформи Tënk) до бетонного (спорудження Будівлі для документального кіно). Це передбачало моє залучення у процес упродовж якогось часу. Коли я почала знімати, то зрозуміла, що структура серіалу буде релевантнішою, бо все розвивалося маленькими кроками, як у самому селі, так і відносно кінопроєктів та проєктів сільського господарства в ньому.

 

Мене дуже зворушила можливість зняти щось, що неминуче трансформується. Це видно у серіалі. І, нарешті, я вірю, що село – це мікрокосм і що воно є ідеальною локацією для серіалу. Тут всі одне одного знають!

 

Кадр з фільму «Село»

 

Якою є головна причина того, що жителям Люсса вдалося створити це унікальне суспільство, зайняте водночас кіно та сільським господарством?

Це – диво, створене спільністю пристрастей, зокрема Жана-Марі Барба та мера, які вирішили тримати високу планку для свого села замість того, щоб залишити його та поїхати втілювати свої мрії деінде. Це їхній альянс і їхнє бажання думати, що село не на околиці всього, а навпаки – в центрі, в якому можна мріяти та втілювати.

 

На противагу паризькій елітаристській чи, навпаки, посередній культурі, Жан-Марі Барб завжди думав, що життя мешканців села призначене для документального кіно, кіно народного. Публіка фестивалю у Люсса дуже молода, і фестивальники вважають, що документальне кіно радикально сучасне, доступне та вільніше, ніж ігрове.

 

Меровий підхід до сільського господарства досить традиційний, і він завжди виступав за те, щоб фермерські землі залишалися всередині спільноти. Але Патріс, якого ми бачимо у серіалі, або Маню мають сучасніші підходи. Один із них займається торгівлею, а інший виготовляє натуральне вино без добрив та сульфітів. Це дуже схоже на документалістику. Документальне кіно чи сільське господарство – обидва не можуть творитися без пристрасті.

 

Ви маєте великий викладацький досвід, зокрема працювали у престижній кіношколі La Fémis. Чи є якийсь важливий меседж, який ви передусім передаєте майбутнім режисерам?

Як казав Фредерік Вайзмен: «Для меседжів існує пошта». Мені цікаво вести діалоги зі студентами. Іноді я щиро ними захоплююся, інколи розчарована.

 

Як би ви охарактеризували спільноту документалістів у сьогоднішній Франції?

Останні кілька років все ще дуже важливими є теми транс-, ЛГБТК+ тощо. Мабуть, актуальний автобіографізм: розглядати себе, певна нарцисичність. Кіно в найширшому сенсі часто колонізується журналістикою. Вона може бути непоганою, але у них немає нічого спільного: журналістика та кіно, як і журналістика та роман, – це не одне і те ж. Документальне кіно зневажають як пролетарське. Вважають, що це бідне кіно; дуже амбітне, але бідне. І це сумно, бо, безсумнівно, за ним майбутнє кіно: дуже часто тренди з’являються передусім у документалістиці.

 

Усі фільми програми можна буде безкоштовно переглянути на docuspace.org з 24 квітня по 10 травня включно. Усе, що варто знати про Docudays UA-2020 Online, читайте за посиланням.

21 МІЖНАРОДНИЙ ФЕСТИВАЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО КІНО ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ
 31 — 9 
травня
червня 2024
DOCU/АРТ: пам’ятати невідоме — страшно, але смішно, але який жах
Огляд програми
22 квітня 2024
DOCU/АРТ: пам’ятати невідоме — страшно, але смішно, але який жах
Огляд програми
22 квітня 2024
DOCU/КОРОТКО: 15 кіноісторій із 10 країн світу
Огляд програми
18 квітня 2024
DOCU/КОРОТКО: 15 кіноісторій із 10 країн світу
Огляд програми
18 квітня 2024
Громадські організації та медіа cформують події RIGHTS NOW! під час 2…
Новини
16 квітня 2024
Громадські організації та медіа cформують події RIGHTS NOW! під час 21 Docudays UA
Новини
16 квітня 2024
RAW DOC. Відкриваємо прийом заявок!
DOCU/ПРО
10 квітня 2024
RAW DOC. Відкриваємо прийом заявок!
DOCU/ПРО
10 квітня 2024
Відкриваємо набір волонтерів/-ок на Docudays UA-2024
Новини
08 квітня 2024
Відкриваємо набір волонтерів/-ок на Docudays UA-2024
Новини
08 квітня 2024
ГО «Докудейз» розпочинає новий інституційний проєкт
Новини
04 квітня 2024
ГО «Докудейз» розпочинає новий інституційний проєкт
Новини
04 квітня 2024
Знайомтесь із журі RIGHTS NOW!-2024
Новини
01 квітня 2024
Знайомтесь із журі RIGHTS NOW!-2024
Новини
01 квітня 2024
Зустрічайте студентське журі цьогорічного Docudays UA
Новини
28 березня 2024
Зустрічайте студентське журі цьогорічного Docudays UA
Новини
28 березня 2024